پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مبارک باد      
کد خبر: ۱۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
مدیریت ریسک باید به عنوان یک مزیت رقابتی در شرکت‌های بیمه با کمک به درک جنبه‌های اخلاقی آن در بین رهبران ارشد و کارکنان نهادینه شود.
به گزارش گیتی آنلاین؛ اسماعیل دلفراز ، مدیر عامل بیمه سرمد در مقاله اختصاصی برای سایت اقتصادنا نوشت: درحال حاضر مهمترین چالش صنعت بیمه عدم اعمال صحیح مدیریت ریسک است؛ همزمان با خصوصی‌سازی صنعت بیمه در سال ۱۳۸۸ تا اسفند ماه سال 1389 رسما نظام جامع بیمه‌گری بر مبنای نرخ‌های رقابتی در بازار بیمه بدون هیچگونه اتکایی به ابزار مدیریت ریسک و داده‌های آماری مستند در زمینه مدیریت ریسک استقرار یافت.

پس از این آزادسازی، آئین نامه نظارت مالی تحت عنوان آئین نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگري مالي شماره ۶۹ در مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۰ با هدف سنجش توانايي مالي موسسه بيمه براي پوشش ريسك هاي پذيرفته شده تصویب شد.

ریسک های عمده مورد محاسبه این آئین‌نامه شامل ریسک‌های بيمه گري، بازار، اعتبار و نقدینگی بودکه این آیین‌نامه چون مبتنی بر ریسک بود، اهمیت مدیریت ریسک را برای شرکت‌های بیمه از دیدگاه نهاد ناظر بیش از پیش نمایان ساخت.

شاید دلیل این امر وجود نظارت تعرفه‌ای حاکم بر بازار، تطابق اجباری شرکت‌های بیمه، پذیرش ریسک و عدم نیاز به وجود این زمینه از فعالیت در عملیات روزمره بیمه‌گری در صنعت بوده و با آزادسازی نرخ‌ها این بخش از فرآیند بیمه‌گری از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

فرآیند مدیریت ضعیف ریسک و عدم وجود پایگاه جامع داده های آمار بیمه‌ای در زمینه تواتر و شدت حوادث و مخاطرات تحت پوشش بیمه‌ای با مشکلات عدیده‌ای در صنعت به خصوص در زمینه بیمه های درمان، بیمه‌های اجباری اتومبیل، مسولیت مدنی و طرح‌های خاص همراه بوده است.

مدیریت ریسک باید به عنوان یک مزیت رقابتی در شرکت‌های بیمه با کمک به درک جنبه‌های اخلاقی آن در بین رهبران ارشد و کارکنان نهادینه شود.

اقدامات مدونی نیز توسط بیمه مرکزی با تصویب آئین‌نامه حاکمیت شرکتی برای ایجاد یک فرهنگ متمرکز بر رویکرد استقرار مدیریت ریسک یکپارچه در شرکت‌های بیمه انجام پذیرفته است، اما در حال حاضر اغلب شرکت‌های بیمه به یک ریسک واحد وابسته بوده و درصد بالائی از پرتفوی آنها را ریسک مذکور تشکیل می‌دهد و یا به بیانی دیگر شبه کپتیو هستند.

کنترل گروه‌ها و زنجیره‌های غیررسمی که دستورات و فرآیندهای تصمیم‌گیری را خارج از قوانین بیمه‌گران اجرا کنند، در چارچوب آئین‌نامه حاکمیت شرکتی که موجب بروز مشکلاتی عمده و کلان برای بیمه‌گر شوند، هنوز در صنعت بیمه وجود دارد و کمتر شاهد ایجاد واحد و یا مسئولی مستقل برای تصدی مدیریت ریسک یکپارچه بصورت شناخته شده در بیمه‌گران هستیم.

یکی از چالش‌هاي مدیریت ریسک به خصوص در شرکت‌های بیمه این است که چه مقدار از عدم قطعیت در هر ریسک را بپذیرند، به گونه‌ای که ارزش ثروت ذینفعان این شرکت‌ها افزایش یابد. عدم قطعیت هم در مورد ریسک ها و هم در ارتباط با فرصت‌ها، همراه با احتمال از دست دادن یا افزایش ارزش مطرح می‌شود. اصولا شرکت‌های بیمه به دلیل ماهیت فعالیتی خود با عدم قطعیت و نااطمینانی بالاتری نسبت به سایر سازمان‌ها، روبه رو هستند.

در حال حاضر استقرار نظام مدیریت ریسک یکپارچه برای ادامه فعالیت و افزایش بهره‌وری برای همه شرکت‌های بیمه بازرگانی فعال در صنعت بیمه الزامی است. ایجاد نظام ارتباطی جامع و مستند بین اهداف فرعی شرکت در مورد فعالیت‌های مختلف بیمه‌گری مانند بازاریابی، فروش و طراحی پوشش‌های جدید مورد نیاز جامعه و سایر فعالیت‌های زیر ساختی با اهداف کلی و رسالت شرکت، تدوین برنامه‌هایی برای تعیین سطوح مختلف نگهداری، جذب ریسک در رشته‌های بیمه‌ای با توجه به ظرفیت نگهداری قانونی، ابلاغ به واحدهای فنی و عملیاتی خود و اندازه‌گیری سطوح انحراف مربوط به دستیابی به اهداف تبیین شده در برنامه‌های تعیین سطح اشتهای پذیرش ریسک در رشته‌های مختلف فعالیت خود با برگزاری جلسات هدفمند برای تجزیه و تحلیل ریسک‌های ذاتی و باقیمانده یا رسوبی کلیه فعالیت‌های عملیاتی خود و ثبت رویدادهای مشابه شرکت بصورت منظم، می‌تواند به توسعه فرهنگ مدیریت ریسک در شرکت‌های بیمه کمک نماید.

شرکت‌های بیمه برای حفظ موقعیت و گسترش فعالیت های خود، نیازمند استقرار و بکارگیری مکانیزم‌های مدیریت ریسک یکپارچه (ERM) هستند تا با کمک و یاری این مکانیزم ها بتوانند از منابع مالی محدودی که در اختیار دارند، بصورت موثر برای حفظ و گسترش فعالیت‌های شرکت بهره‌برداری نمایند.

امروزه بکارگیری مدیریت ریسک یکپارچه (ERM) یکی از مهمترین ابزارها برای افزایش سطح صحت تصمیم‌گیری برای هدایت منابع مالی و حفظ بقای شرکت‌ها است. دهه‌های متمادی است که محیط کسب و کار شرکت‌ها از یک محیط بسته و محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص خارج شده است و به قدری گسترده و پیچیده گردیده که هر رویدادی بر فضای کسب و کار شرکت ها اثر می‌گذارد. مدیریت ریسک یکپارچه (ERM) ابزاری برای مدیریت ارشد شرکت فراهم می‌سازد تا با کمک آن بتواند تمامی رویدادهای مرتبط با عوامل مختلف و پیچیده بازار را شناسایی، ارتباطات و تاثیر هر یک از عوامل بر روی یکدیگر را طبقه‌بندی و میزان تاثیرگذاری ریسک تغییرات رویدادها را اندازه‌گیری نموده و در نهایت زمینه تصمیم‌گیری برای واکنش به ریسک تغییرات بازار را تسهیل نماید.

مدیریت ریسک فرآیندی است برای شناسایی و اداره عواملی که بر تحقق اهداف شرکت اثر می‌گذارد و عبارت است از بررسی مستمر عملکرد سازمان، شناخت خطرها و فرصت‌های بالقوه و احتمال وقوع آنها در شرکت، انجام اعمال مناسب و مقتضی در خصوص کنترل تهدیدهای محتمل و استفاده از فرصت‌های موجود.

در واقع مدیریت ریسک، فرایندی است که توسط هیات مدیره و سایر کارکنان شرکت اجرا می‌شود و در تدوین استراتژی و همه فعالیت‌های شرکت کاربرد دارد. فرایند یاد شده به نحوی طراحی می‌شود که آن دسته از وقایع احتمالی را که می‌تواند بر اهداف شرکت اثر گذارد، شناسایی و ریسک‌ها را در محدوده میزان ریسک‌پذیری شرکت کنترل کند تا اطمینان معقولی از دستیابی به هدف‌های آن بدست آید.
نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: