پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۱۲۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۳
فاطمه صیادی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی در ورزش ( مقاله )
با پیشرفت جوامع و ورود به دنیای مدرن ، تغییرات پیرامون بشر و تعلقات دنیوی به ناچار آرزو می کنیم که ای کاش بزرگ نمی شدیم و در همان دوران کودکی با خاطراتی شیرین که داشتیم می ماندیم ، خاطراتی که دوران کودکی و حتی نوجوانی و جوانی را با آن گذراندیم که دیگر تکرار نخواهند شد این دلتنگی برای دورانی که گذشته است بدون شک در تمامی افراد شکل می گیرد و به نوعی به روان انسانها بر می گردد از این روی کلمه ای برای آن تعریف شده است به نام نوستالژی به همین خاطر کارشناسان بازاریابی مدرن به دنبال این هستند که از این دلتنگیها نهایت استفاده را در زمینه های مختلف خصوصاً تجارت ببرند و به نوعی بازاریابی را در زمینه نوستالژی آن دنبال می کنند .... در مقاله کوتاه زیر به قلم خانم فاطمه صیادی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی به موضوع بازاریابی نوستالژیک در زمینه ورزشی می پردازیم .
نوستالژی چیست؟ در اواخر قرن هفدهم میلادی، یک دانشجوی پزشکی به نام یوهانس هوفر متوجه یک بیماری عجیب (در بین سربازان سوئیسی که خارج ازکشور در حال خدمت بودند) شد.
 آنان علائمی از قبیل؛ ضعف، خستگی، بی حالی، تب و ضربان نامنظم قلب داشتند، گاهی این علائم به حدی شدید بود که سربازان از خدمت مرخص 
می شدند. این بیماری دلیل فیزیولوژیکی نداشت بلکه علت اصلی آن دلتنگی سربازان برای بازگشت به خانه هایشان بود، و زمانی که به سرزمین های خود برگشتند، بهبودی کامل در آنان مشاهده گردید. برای همین هوفر کلمه نوستالژی را ابداع کرد، که از دو کلمه یونانی (بازگشت به خانهnostos=) و(اشتیاق و دلتنگی =algos ) ساخته شده است. این موضوع باعث شد که در ابتدا نوستالژی را یک بیماری سوئیسی بنامند و در اوایل قرن بیستم آن را یک بیماری شبیه افسردگی معرفی می کردند نه یک بیماری فیزیولوژیک. و معنی آن از دلتنگی برای خانه به دلتنگی برای گذشته تغییر کرد و به شکل یک تجربه تلخ و شیرین و خوشایند درآمد. به طور کلی نوستالژی یعنی یادمانه و برانگیخته شدن خاطرات، که یک احساس غم انگیز همراه با شادی نسبت به اشیا، اشخاص و موقعیت های گذشته می باشد.
تاثیر حس نوستالژی بر بازاریابی؛
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی بدون قصد خرید از منزل خارج شده و با دست پر بازگردید!!!! اما چطور همچین اتفاقی می افتد؟؟ با توجه به ترفندهایی که امروزه بازاریابان 
حرفه ای به کار می گیرند، این امرامکان پذیر می شود.نوستالژی به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مشتریان مورد توجه قرارگرفته تا واکنش های احساسی آنان را افزایش داده، و کششی است برای جلب مشتریان بیشتر و افزایش محصولات خریداری شده توسط آنان. تحریک احساسات خوب و خاطره انگیزی که ما را به گذشته های دور و شاید نه چندان دور  می برد و لذت خرید را برای ما دوچندان می کند.طبق تحقیقات انجام شده این احساس نتایج بسیار مثبتی برای افراد به همراه دارد. زیرا موجب افزایش هیجان و رشد عزت نفس وارتباطات اجتماعی در آنان شده و با ارتباط بین گذشته و حال به زندگی معنا بخشیده و با حس دلزدگی و
 بی تفاوتی از دنیای امروزه مقابله 
می کند. نوستالژی بجای آنکه عامل ناراحتی روانی باشد، عاملی برای شادمانی و حس تعلق خاطرو یادآور آرامش و سادگی گذشته هاست. امروزه بسیاری از روانشناسان از طریق تحریک حس نوستالژی به بیماران خود در بازیابی سلامت شان کمک می کنند. بنابراین بازاریابان هم این فرصت را غنیمت شمرده و با استفاده از طرح ها، رنگها و اشکال و .. قدیمی این حس را در افراد زنده کرده و موجب افزایش فروش و سودآوری برای خود 
می گردند.
تاثیر حس نوستالژی بر بازاریابی ورزشی؛ 
از آنجایی که امروزه شاهد اهمیت ورزش و افزایش روز افزون رشته های مختلف ورزشی و همینطور جمعیت هواداران متعصب هستیم، لازم است که تاثیر نوستالژی را در بازاریابی ورزشی مورد بررسی قرار دهیم. اساس این بازاریابی اینگونه است که سازمان های ورزشی با ایجاد محرک نوستالژیکی (اشیاء، افراد، تجربیات، خاطرات) در قالب خدمت یا محصول ورزشی، هوادار را تحریک کرده و باعث افزایش میل واشتیاق هوادار به خرید کالای مرتبط با مقوله خود یا شخصیت مورد علاقه وی می گردد. مثلا لباس های ورزشکاران حرفه ای گذشته را مورد استفاده قرار 
می دهند تا شکوه گذشته تیم را یادآوری کنند و یا از طریق بکارگیری شخصیت های نوستالژیکی ( بطور مثال آقای علی کریمی؛ بدلیل تکنیک عالی، تعصب به باشگاه خود، احترام به هواداران، انجام امور خیریه و.. دارای محبوبیت فراوان در زمان اوج خود بوده است.) به صورت عکس و آرم بر روی لباس و دیگر اشیاء بر حالات روانی و احساسی فرد در خرید تاثیر گذاشته و او را به سمت خرید کردن سوق می دهند. هر چه فرد با شخصیت نوستالژیکی بیشتر آشنا باشد، بیشتر برانگیخته می شود، این حس نوعی گرایش طبیعی می باشد که غالبا در همه افراد دیده شده و بین تمایل خرید هواداران ورزشی و حس نوستالژی رابطه معناداری وجود دارد.
نویسنده:سیدمحمد موسوی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهاد فتحی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
0
0
با سلام
عنوان و مطلب نگارش شده توسط شما بسیار زیبا و جذاب است، اینجاب در پایان نامه کارشناسی ارشدخود در سال 93 در دانشگاه خوارزمی تهران به همین مطلب پرداختم. اتفاقا علی کریمی رو به عنوان شخصیت نوستالژیکی انتخاب کردم!! به نظرم یه محقق در سطح ارشد و دکتری باید برای گفته های خود رفرنس داشته باشد و بهتر این بود که شما هم رفرنس دهید.
با تشکر
فرهاد فتحی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: