پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۱۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۴

صفحه مجازی‌تان را باز می‌کنید و در میان عکسهای مختلف، چندین عکس خوراکی را مرور می‌کنید. برای همه ما پیش آمده که به محض دیدن عکس یک کاسه آش رشته، بوی نعناع داغ را زیر بینی‌تان حس کرده‌اید و حتی چند دقیقه بعد، زیر لب گفته‌اید «چقدر هوس آش کرده‌ام!» و یا هنگام ظهر، عکس جوجه کباب زعفرانی و خوش آب و رنگ یک رستوران را لایک زده‌اید و با خودتان وعده کرده‌اید که در اولین فرصت به همان رستوران رفته و دلی از عزا دربیاورید. بعد از مدتی همراه خانواده و یا دوستانتان، خود را می‌رسانید به آن طرف شهر و همین که به رستوران موعود پا می‌گذارید متوجه می‌شوید که ای داد بی داد! آنقدرها هم که فکر می‌کردید، فضا دلچسب و گیرا نیست. خودتان را دلداری می‌دهید که غذا مهم است و مکان، اولویت نیست! دلخوری‌تان وقتی اوج می‌گیرد که جوجه کبابی معمولی، با سرویسی معمولی را جلویتان می‌گذارند و از آن آب و رنگ و سالاد و ترشی داخل عکس، خبری نیست. در بهترین حالت یک غذای معمولی را تناول می‌کنید. غذایی که در هر رستورانی به راحتی قابل دسترسی است. اصلاً دوست ندارم بگویم که اگر طعم و مزه غذا بد باشد، چه حالی پیدا می‌کنید.

این اتفاق برای خیلی از ما پیش آمده که اسیر عکسهای تبلیغاتی و ترفندهای فروش شده‌ایم و بعد، از نتیجه این اعتماد به عکس‌ها، ناراضی بوده‌ایم. چطور می‌شود با اینکه می‌دانیم با تبلیغات مواجه هستیم، باز هم فریب می‌خوریم؟ کدامیک از ما با دیدن تبلیغات قابلمه در رسانه ملی، به خودمان می‌قبولانیم که باید ظرف و قابلمه پیامکی بخریم؟ علت اینکه در تبلیغات قابلمه‌ای، خود کنترلی داریم اما در مورد غذا، کم اراده می‌شویم، چیست؟ شاید مهمترین دلیل آن، تحریک غریزه باشد. هرگاه محرکی، یکی از غرایز انسانی را تحریک می کند، عقل، ناخودآگاه عقب‌نشینی می‌کند. کافیست یک تصویر از توهین به اعتقاداتمان ببینیم و خونمان به جوش بیاید. عصبی می‌شویم و زیر لب شاید چند فحش، کامنت می‌گذاریم. دقیقاً همینجا، عقل احساس ضعف می‌کند و کمتر پیش می‌آید که بر اصالت عکس و خبر، فکر کنیم.

این محرکها و فرمول، در تمامی غرایز مصداق دارد و طبیعتاً در هنگام گرسنگی، یک عکس خوش آب و رنگ می‌تواند از ضعف منطق در مقابل غریزه گرسنگی، سوء استفاده کند. اگر شما جزء انسانهای منطقی و خود کنترل هستید، بسیار عالی و خوب، اما در غیر اینصورت شاید بهترین راه پیشگیری از این ندامت ناشی از تبلیغات، این باشد که بدانیم اغراق و اغواگری، نکته ای اساسی در برخی از تبلیغات است و در مقابل این عکس‌ها و ترفندهای فروش، شتابزده عمل نکرده و آگاهانه، رستوران و غذایمان را انتخاب کنیم و درآخر اینکه تبلیغات، هیچوقت ضعفها را نشان نمی‌دهند.

عیسی شریعتی
نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: