پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۱۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
/۲۷ اردیبهشت ماه؛ روز ارتباطات و روابط عمومی/
روابط عمومی ها باید از لاک تدافعی خارج شوند، چرا که روابط عمومی ها مشاوران مدیران سازمان اند و مسئولیت ایجاد اعتماد، حفظ شهرت سازمانی و ارتباطات سازمان را به عهده دارند.

کارشناس ارتباطات و روابط عمومی گفت: روابط عمومی ها باید از لاک تدافعی خارج شوند، چرا که روابط عمومی ها مشاوران مدیران سازمان اند و مسئولیت ایجاد اعتماد، حفظ شهرت سازمانی و ارتباطات سازمان را به عهده دارند.

 

احمد عامری در گفت و گو با خبرنگار گیتی آنلاین، به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی اظهارداشت: روابط عمومی ما بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال از آموزش آکادمیک در ایران هنوز نتوانسته تغییر محسوسی را در بدنه روابط عمومی و متعاقب آن در سازمان خود ایجاد کند. متاسفانه روابط عمومی ها ماهیت کار روابط عمومی را با تبلیغات اشتباه می گیرند.

 

وی ادامه داد: با این وجود همچنان روابط عمومی ها نتوانسته اند ساختار و ماهیت خود را از حالت سنتی به روابط عمومی مدرن منتقل کنند و دلیل آن هم دلسردی مجموعه آکادمیک روابط عمومی است که راه هر گونه فعالیت را برای خود بسته می بیند.

 

عامری، مدیر جامعه روابط عمومی افزود: اگر مجموعه سازمانی تشکیلات دولتی، ضعیف ظاهر می شود دلیل آن داشتن روابط عمومی های ضعیفی است. بنابراین تغییرات عمده در روابط عمومی ها هم یک جراحی ظریف و پیچیده را می طلبد که از اصلاح شرایط استخدامی کارگزاران روابط عمومی شروع می شود و تا تشکیل سازمان نظام روابط عمومی ادامه می یابد تا بتوان روابط عمومی علمی را جایگزین روابط عمومی فعلی و سنتی کرد.

 

وی عنوان کرد: بدون شک با اصلاح شرایط استخدامی کارگزاران روابط عمومی و ابلاغ آن از سوی دولت به کلیه وزارت خانه ها و سازمان های دولتی و زیرمجموعه آنها به مرور شاهد تحسین و اصلاح فرآیندها و برنامه های روابط عمومی خواهیم بود.

 

عامری خاطرنشان کرد: در وهله دوم نیز با تشکیل سازمان نظام روابط عمومی که می بایست اصلاح فرآیندهای روابط عمومی و رسیدن به سطح مطلوب از پاسخگویی به مخاطب هر سازمان از اهداف اساسی آن باشد، می توانیم در یک پروسه ده ساله شاهد شکوفایی سازمان های خود باشیم.

 

 

وی اظهارداشت: ایده ها و تصورات بسیاری برای تعالی روابط عمومی وجود دارد اما روابط عمومی ها بدون داشتن یک سازمان حرفه ای که دارای مجمع، شورای عالی، سازمان و هیات مدیره های استانی باشد نمی توانند چنین ایده ها و انتظاراتی را عملی کنند و فلسفه تشکیل سازمان نظام صنفی نیز برای تحقق بخشیدن به خواسته های تلاشگران روابط عمومی و ارتقای این حرفه است؛ حرفه ای که نقش کلیدی در سازمان دارد و با تشکیل چنین سازمانی می شود قدم های جدی برای موفقیت های سازمان به ثبت رساند.

 

این کارشناس ارتباطات و روابط عمومی گفت: حل مشکلات روابط عمومی ها و به خصوص سازمان های دولتی از طریق عملیاتی کردن ایده تشکیل سازمان نظام روابط عمومی و ارتباطات از آنجا مهم است که مسائل و چالش های پیش روی روابط عمومی ها از سوی یک سازمان صنفی بررسی شده و برای حل آنها راهکار طراحی می شود و سپس برای تصویب به هیات دولت ارسال می شود. وجود این سازمان که می تواند از لحاظ فنی، پژوهشی، آموزشی و پشتیبانی یاری گر روابط عمومی ها باشد، خواسته ای است که سالهاست بیان می شود اما گام اساسی برای طرح و اجرای آن برداشته نشده است.

 

وی افزود: یکی از کارکردهای تشکیل سازمان های صنفی در هر حرفه ای، دفاع از حقوق خدمات گیرندگان، جامعه، کارگزاران روابط عمومی و استاندارادسازی و همچنین طبقه بندی خدمات روابط عمومی است. چنانچه خدمات و فعالیت های روابط عمومی استاندارد سازی شوند امکان ارزیابی فعالیت های روابط عمومی سازمان ها و اصلاح فرایندها به خوبی به خوبی میسر خواهد شد.

 

مدیر جامعه مجازی روابط عمومی افزود: از آن جهت که روابط عمومی ها مسئولیت ایجاد اعتماد و حفظ شهرت سازمانی و ارتباطات سازمان را به عهده دارند، باید از لاک تدافعی خود خارج شده و به مهم ترین وظیفه خویش که مشاوره رهبران سازمان است وارد شوند. متاسفانه روابط عمومی ها هیچ گونه مسئولیتی در خصوص کنش ها و برنامه های مدیران سازمان خود ندارند.

 

عامری گفت: امروزه مدیران ارشد سازمان ها بیش از همیشه در تیررس رسانه ها هستند؛ سخنان و اقدامات آنها فرهنگ و شهرت سازمان را شکل می دهد و روابط عمومی آن سازمان باید با اطمینان تلاش کند هم شهرت سازمان حفظ شود و هم حقوق مخاطبان آن سازمان تامین شود. لذا کشف چگونگی کمک به مدیران در بین مخاطبان، حرکت به سوی روندهای جدید و مسئولیت اجتماعی سازمان، حفظ شهرت سازمانی و همچنین پیشبرد اهداف کسب و کار از مهارت های لازم برای تبدیل شدن روابط عمومی به یک مشاور قابل اعتماد برای مدیران ارشد است.

 

وی ادامه داد: اعمال تاکتیک هایی برای ایجاد یک حضور اجرایی قوی در سیستم های دیجیتال و تقویت نام تجاری سازمان، چگونگی حرکت به قلمرو سیاسی پیچیده و حفظ اعتماد رسانه ها و مصرف کنندگان، راه های تقویت روابط با مدیران ارشد برای رسیدن به اهداف سازمان، حضور فعال و همراه با اعتماد به نفس روابط عمومی در کلیه مراحل بحران، کسب اعتماد خبرنگاران، رسانه ها و مردم برای محافظت از شهرت سازمان و ایجاد کانال های ارتباطی تاثیرگذار برای اهداف ارتباطی خود، از جمله اقداماتی است که باید جزو رسالت های یک روابط عمومی پویا و فعال قرار بگیرد.

 

کارشناس ارتباطات و روابط عمومی اظهارداشت: همچنین آموزش های عملی مستمر در دوره های دانشگاهی می تواند سطح آموزشی فراگیران کاردانی و کارشناسی روابط عمومی را ارتفا دهد. خروجی این دوره ها می تواند از سطح فعلی بالاتر رود و انتظارات سازمان ها از فارغ التحصیلان روابط عمومی براورده شود.

 

عامری گفت: با افزایش واحدهای کارآموزی در دوره های دانشگاهی و یا تغییر شکل ارائه آن می توان فراگیران را از همان روزهای اول با ماهیت روابط عمومی آشنا ساخت و خلاقیت آنها را افزایش داد. چرا که گذراندن ۲ واحد کارورزی در یک دوره ۲ ساله برای پروراندن کارگزاران حرفه ای برای آینده روابط عمومی ناچیز است.

 


نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: