پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۱۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
بازگشت اینوستمنت ها به بازار سرمایه های سرگردان
تحلیل کوتاهی بر سرانجام و انجام بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ در ایران


در اواخر دهه هفتاد شمسی شرکتهایی که خود را وابسته به صنعتی با عنوان نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای معرفی می کردند، وارد بازار ایران شدند.

جوانان هوشمند و با همت ایرانی جذب این شرکتها شدند و اصول این صنعت را پیاده کردند و فعالیت آنرا چنان توسعه دادند که پس از سالها حدود یک میلیون نفر ایرانی عضو یکی از این شرکتها بودند.

به دلیل نبود زیرساخت های لازم و همچنین قوانین مدون، سیستم قضایی این مسئله را یک تهدید یافت و برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه مردم با فعالانش بشدت برخورد کرد.

در این میان برخی صاحبان سرمایه و نفوذ دست به تاسیس شرکتهای ایرانی با همان ساختار زدند و عده ای از فعالان سابق  شرکتهای خارجی جذب  شرکتهای دید  داخلی شدند و بازاری از آن خود کردند.

 اما همچنان نبود قوانین و زیر ساخت های مناسب و ذهنیت مردم بدلیل فشارهایی که دستگاه قضا به فعالان شرکتهای بازاریابی شبکه ای متحمل می نمود، عضوگیری و مجاب کردن افراد با دشواری بسیاری همراه شده بود. در همین شرایط شرکتهای به اصطلاح سرمایه گذاری یا اینوستمنت وارد بازی شدند.
در این شرکتها محصولی وجود نداشت که مناقشه آمیز شود. پولی پرداخت می شد و شرکت ماهیانه به آن پول سود می داد و برای عضوگیری هم شرایطی بسیار شبیه به شرکتهای نتورک وجود داشت.
یعنی فرد هم سود سرمایه را می گرفت هم سود حاصل از عضوگیری بصورت شبکه ای و چند سطحی دریافت می کرد.

این جریان همچنان یک تهدید تلقی می شد و بگیر و ببندها توسط دستگاههای انتظامی و قضایی ادامه داشت تا اینکه نگاه به این صنعت پس از سالها تغییر کرد و دولتمردان و قانونگذاران بالاخره به توافقاتی رسیدند و تصمیماتی گرفتند و در پی آن، همه فعالین سابق این صنعت را خوشنود ساختند.
در سال 90 کمیته ای تحت عنوان کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای در بدنه وزارت صنعت معدن و تجارت تشکیل شد و مجوز برای تاسیس شرکتهای بازاریابی شبکه ای تحت شرایط و ضوابط این کمیته صادر گردید.

اکنون 7 سال از آن زمان می گذرد و شرکتها مشغول فعالیت خود بشکل قانونی هستند؛
اما خوشنودی علاقمندان و فعالان این صنعت دوامی نداشت...

برخی شرکتهای مجاز پلنهای ساده و انجام پذیر شرکتهایی که در فضای غیر قانونی اوائل دهه هشتاد فعالیت می کردند را کنار گذاشتند و طرح های درآمدزایی بسیار دشواری را برای اعضایشان ارائه دادند که بسیاری از اسطوره ها و راهبران شاخص آن شرکتها هم از عهده درآمدزایی در آن پلنها بر نمی آمدند و مشکلات عدیده برای ارسال محصولات وجود داشت.کالاها از قیمت واقعی گرانتر بودند.
ضمنا برند نبودند و نام های تجاری متفرقه داشتند.

در ابتدا فعالان این شرکتها تصمیم گرفتند صبور باشند و به مدیران شرکتها فرصت دهند تا بتوانند به ایده آلها برسند؛ اما با کمال تعجب هر چه گذشت اوضاع بدتر شد!

محصولاتی که در وبسایت این شرکتها برای فروش آنلاین ارائه می شدند، از نمونه مشابه آن در بازار بسیار گرانتر بودند و با این حال دائما هم گرانتر می شدند.پلنهای درآمدزایی بسیار سخت و دیربازده شده بودند.خریدهای ماهیانه سنگین به اعضا توصیه می شد که نه قابل مصرف بودند و نه قابل فروش.ضمنا ثبات هم وجود نداشت و ندارد.

آرزوی بسیاری از فعالان شرکتهای مجاز بازاریابی شبکه ای در چند سال اخیر این بوده که فقط وضع شرکتشان از اینی که هست بدتر نشود!!
مثلا پلن یا همان طرح درآمدزایی عوض نگردد یا قیمتهای محصولات از اینی که هست بالاتر نرود.
این اوضاع به آنجایی رسیده که دوباره مردم دلسرد شدند و امید به درآمدزایی در این فضای قانونی بسیار کاهش یافته و اعتماد عمومی از این شرکتها بسیار کمرنگ شده است.
و مثل همیشه چنین شرایطی دوباره بازار را آشفته می کند و فرصت برای سوء استفاده از این شرایط توسط شرکتهای جعلی مهیا می گردد.

شرکتهای نوظهوری از نوع به اصطلاح اینوستمنت یا سرمایه گذاری با پوشش سرمایه گذاری در بورس های بین المللی، بشدت در حال تکاپو برای عضوگیری با سرمایه های کلان آن هم به دلار در میان مردم هستند و مردم هم که از نتورک ایرانی و قانونی خاطره خوبی ندارند، متاسفانه جذب این شرکتها می شوند.
انگار مردم ما حافظه تاریخی کوتاهی به اندازه نیم دهه یا نهایتا یک دهه دارند و فراموش کردند شرکتهایی که خود را سوئیسی و امریکایی و غیره معرفی می کردند، از اساس ریشه ایرانی داشتند و متعلق به چند نفر ایرانی طمعکار اما باهوش بودند و چه سرمایه های کلانی را بردند و خوردند.
عجیب است که یک هموطن من وقتی در جلسه معرفی این شرکتها حضوز میابد، از خود نمی پرسد کجای دنیا شرکتی با سود ماهیانه 6 درصد وجهه قانونی دارد؟!
یا مثلا وقتی به او پیشنهاد خرید سهام شرکت بی. ام. و را می دهند چرا از آن شرکت استعلام نمی کند؟!
اما روی سخنم با دولتمردان است.نمی توانیم دائما مردم را مقصر بدانیم و بگوییم طمع نکنید یا سرمایه خود را به دلیل آشفتگی و ابهام سرمایه گذاری داخلی به هر سویی سوق ندهید.
بهتر است هنوز که اتفاق بد بزرگی در سطح ملی نیوفتاده چاره ای اندیشید.
مردم نیازمند قوانینی شفافی هستند که بازگشت سرمایه و امنیت آن را تضمین کند و اگر چنین خلائی پر نشود سرمایه های سرگردان مردم به هر سمتی سوق داده می شود که گاهی خسارات جبران ناپذیری را به اقتصاد کلان کشور وارد می کنند. 

نویسنده:دکتر مرتضی تهرانی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
sali
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
0
خدارو شكر ك اين وضعيت توسط تلفيق درست شده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: