پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۱۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
تحلیلی بر ارزش محصول و پلن در بازاریابی شبکه ای
سوالی که سالهاست در بین بازاریابان مطرح است اینست که اگر انگیزه افراد از خرید از یک شرکت بازاریابی شبکه ای صرفا "درآمد" باشد و نه خود محصولات، آیا این فعالیت به دسیسه هرمی نزدیک شده است؟


خیلی ساده اگر شرکتی یک پلن چندسطحی داشته باشد اما محصولی برای فروش نداشته باشد و افراد را در ازای پرداخت پولی وارد چرخه بازاریابی کند و به اعضایش بابت پولهایی که زیرمجموعه هایشان بابت "هیچ" پرداخت کرده اند پورسانت دهد، فعالیت این شرکت دسیسه هرمی نام دارد.
این فعالیت مقبولیتی در عقل و شرع و عرف ندارد و در همه جای دنیا مزموم است.
اما اگر شرکتی پلن چندسطحی همراه با محصول داشته باشد و به ازای فروش محصولات با توجه به پلنش پورسانت دهد، فعالیت این شرکت بازاریابی شبکه نامیده می شود.
حال اگر شرکتی محصولی داشته باشد که بعنوان مثال با قیمت دوبرابر عرف بازار در سایتش عرضه کند، به این فعالیت شبه هرمی می گوییم. یعنی نیمی از پولی که از کاربران دریافت می شود بابتش محصولی ارائه نمی گردد و اعضا به همان اندازه مغبونند.

اما سوالی که سالهاست در بین بازاریابان مطرح است اینست که اگر انگیزه افراد از خرید از یک شرکت بازاریابی شبکه ای صرفا "درآمد" باشد و نه خود محصولات، آیا این فعالیت به دسیسه هرمی نزدیک شده است؟
یعنی اگر شرکتی محصولی داشته باشد که اولویت خرید مردم نیست، اما در عین حال پلن درآمدزایی بسیار خوبی دارد که جذاب و زودبازده است و مردم بخاطر پلن و نه بخاطر محصول وارد چرخه بازاریابی شبکه ای آن شرکت می شوند، آیا در واقع مشغول فعالیت در یک چرخه دسیسه هرمی یا شبه هرمی هستند و نه یک فعالیت سالم بازاریابی شبکه ای؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانیم gamification در فروش چیست!

همانطور که می دانیم پس از تولید یک محصول نیاز به فروش آن داریم. اگر از فروش کالایی اطمینان نداشته باشیم، تولید آن ریسک است. پس همیشه دغدغه فروش از تولید مهمتر بوده است.
در علم فروش بحثی وجود دارد با عنوان gamification یا بازی سازی که به آن بازی کاری نیز می گویند.
بازی کاری به معنای اینست که برای افزایش فروش یک محصول یا خدمت، طرحی برای خریداران در نظر گرفته شود تا خرید آن محصول جذاب گردد.
این طرحها به اشکال و روشهای گوناگون همیشه در صنعت فروش و بازاریابی وجود داشته است و تابحال نمونه های زیادی از آن دیده ایم. مانند 2 تا بخر 3 تا ببر؛ یا اگر n تومان خرید کنید m تومان جایزه می گیرید؛
و همینطور انواع قرعه کشی ها هم یک نوع بازی کاری هستند.
این طرحها هرچه قوی تر باشند فروش بیشتری اتفاق می افتد. در یک مثال ساده اگر بگوئیم بین هزار مشتری قرعه کشی می کنیم و یک دوچرخه جایزه می دهیم، چون احتمال برد مشتری یک به هزار است و دوچرخه هم خیلی جذاب نیست، مشتری برای خرید مشتاق نمی شود. ولی مثلا اگر بگوئیم بین هر ده مشتری قرعه می کشیم و خودرو جایزه می دهیم!! برای خرید صفهای طولانی باورنکردنی شکل می گیرد.
بطور کلی اگر جایزه جذاب باشد و دسترسی به جایزه به نظر خریدار آسان بیاید، فروش افزایش میابد. در واقع مردم خرید می کنند که جایزه بگیرند! و این یک ابزار برای فروش است و هرگز فروش را ناسالم نمی کند.
در واقع نتورک مارکتینگ نوعی بازی کاری برای افزایش فروش است و شاید بینظیرترین و خلاقانه ترین نوع بازی کاری اختراع بشر است. یک نوع بازی کاری که در آن توزیع عادلانه ثروت صورت می گیرد و انواع آموزشهای مدیریتی و ارتباطی را نیز در خود جای داده و تبدیل به سبکی از زندگی گردیده است.
نتیجه اینکه که هیچ اشکالی ندارد اگر در یک شبکه فروش، وسوسه خرید یک کالا توسط پلن یا طرح درآمدزایی آن صورت بگیرد. یعنی افراد با انگیزه کسب درآمد وارد یک شرکت بازاریابی شبکه ای شوند و برای شروع محصولاتی را خرید کنند که اگر نمی خواستند وارد آن چرخه و طرح درآمدزایی شوند، شاید هرگز آن محصول خاص را نمی خریدند.
عده ای که سخت پافشاری می کنند که محصول یک شرکت نتورک مارکتینگ باید حتما مصرفی باشد، لطفا توضیح دهند دقیقا کدام محصول مصرفی است و کدامیک غیر مصرفی؟ مثلا چای محصولی مصرفی است ولی قندان مصرفی نیست؟! یا حتی یک تابلوی وان یکاد که با دستان هنرمند و صنعتگر ایرانی در اصفهان ساخته شده مصرفی نیست؟ واقعیت اینست که جواب متقنی برای این سوال وجود ندارد و مرز روشنی میان کالای مصرفی و غیر مصرفی وجود ندارد. اگر یک ایرانی بتواند هنگام صرف چای، قندش را از یک قندان مسی خاتم کاری شده زیبا بردارد، باید او را به مصرف گرایی متهم کنیم؟
حقیقت اینست که نمی توانیم چنین برداشتی داشته باشیم. هرچیزی که بتوانیم آنرا بفروشیم و خریدار داشته باشد، می تواند در فروشگاه یک شرکت بازاریابی شبکه ای بعنوان محصول عرضه شود و اگر پلن درآمدزایی آن شرکت هم باعث انگیزه خرید آن کالا شود هیچ ایرادی وارد نیست.
در خصوص محصول در بازاریابی شبکه ای فقط یک موضوع وجود دارد و آن اینست که خریدار مغبون نشود. یعنی کیفیت محصول با قیمت آن متناسب باشد و اختلافی با محصولات مشابه عرف بازار نداشته باشد.

واقعیت اینست که در طول این سالها که نتورک به شکل غیر قانونی و قانونی در کشور فعالیت داشته، اگر از عده بسیار کمی که فقط قصد خرید محصول داشتند صرف نظر کنیم، می توانیم بگوئیم تقریبا تمام کسانی که وارد چرخه بازاریابی شرکت های نتورک مارکتینگ شده اند، انگیزه شان کسب درآمد بوده است.
پس در شرایطی که بحران اقتصادی داریم و بیکاری بیداد می کند، شرکتی موفق است که در آن پلن بر محصول بچربد.
شرکتی که بتواند نشان دهد چگونه می تواند بازاریاب خود را در مدت کوتاهی ثروتمند کند، از شرکتی که مصرفی ترین و پرکاربرد ترین کالاها را دارد اما پلن جذاب و زودبازدهی ندارد، بسیار بسیار موفق تر است.

نویسنده:دکتر مرتضی تهرانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: