پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۱۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
نقد در ستایش تئاتر با عکس
بدون شک "اگزوپری" در رمان فرا داستانی اش "شازده کوچولو"، فقط دنبال قصه گفتنن نبوده است و تصمیم داشته با این روایت، عرفان و ارزشهای انسانی را به رخ بی باوران به این ارزشها بکشد زیرا او اعتقاد داشته، انسانِ کامل همان کودکیِ پاک انسان است.

یکی از مهمترین کتابهای ادبی جهان، توسط یک خلبان نوشته شده است و در ابتدای کتاب، نویسنده آنرا به دوستی تقدیم می کند که او هم به دوستی دیگر تقدیم می کند که کودکان را می‌فهمد!

بدون شک "اگزوپری" در رمان فرا داستانی اش "شازده کوچولو"، فقط دنبال قصه گفتنن نبوده است و تصمیم داشته با این روایت، عرفان و ارزشهای انسانی را به رخ بی باوران به این ارزشها بکشد زیرا او اعتقاد داشته، انسانِ کامل همان کودکیِ پاک انسان است.

اینکه کسی بتواند همه عرفان بشری را در یک کتاب کودکانه روایت کند، فقط می تواند "معجزه" لقب بگیرد و هر ساله، دهها نمایش براساس این کتاب معجزه گون در جهان اجرا می شود.

امسال هم به همت "مصطفی قربان پور"، در تماشاخانه ایرانشهر با بازی مسعود کرامتی، کیکاووس یاکیده و بهناز جعفری، این رمان "ظاهرا" کودکانه به صحنه رفته است.

این متن  مانند اغلب شاهکارهای ادبی جهان آنقدر نقاط برجسته دارد که تبدیلش به تئاتر و فیلم، کار بسیار مشکلی است.

این نمایش در طول 90دقیقه، اوقاتی خوش را برای مخاطبانی که بلیطهای گران را تهیه کرده اند، فراهم می کند هر چند طبعا نقاط ضعفی هم قابل مشاهده است که با برطرف کردن آنها، "شازده کوچولو" به اثر قابل دفاع تری تبدیل می شود.

در طول نمایش، نقش شخصیت شازده کوچولو بین سه بازیگر تقسیم شده است و مرتب بازیگران به شخصیت شازده کوچو تغییر نقش می دهند که این خلاقیت علیرغم جذابیت های خاصش، مسعود کرامتی را با مشکل عدم باورپذیری از سوی تماشاگران رو به رو می کند.

نمایش از طراحی صحنه چشمگیر و باشکوهی برخوردار است. طراحی صحنه مدرن و چند جانبه با یک تیر چند نشان می زند و همزمان، ملخ هواپیما، چرخ دنده های ساعتی عظیم و آسیاب بادی های دن کیشوت را به ذهن متبادر می کند. این دکور بزرگ باعث جلب توجه بیشتر تماشاگر به داستان شده است ولی متاسفانه در دکور این نمایش، توازن در صحنه مشاهده نمی شود و اغلب اکسسوار، در سمت چپ صحنه مستقر هستند که این موضوع، موجب توجه بیش از حد تماشاگران به سمت راست صحنه می شود.

در طراحی لباس شخصیت ها از رنگهای چرم سبز و قهوه ای استفاده شده است که در جلب توجه تماشاگران نقش موثری ایفا می کند. همچنین، هرکدام از بازیگران که نقش مسافر کوچولو را در صحنه های مختلف بازی می کنند با شال گردن زرد آفتابی از سایر پرسوناژها متمایز می شوند.

نکته چشمگیر این نمایش، عدم وضوح صدای بازیگران در انتهای سالن و در گوشه های سالن است که متاسفانه برای آن تمهیدی نیاندیشیده اند و با توجه به سابقه صداپیشگی کیکاووس یاکیده و صدای خاص بهناز جعفری، این مشکل کمتر در دیالوگ های آنها دیده می شود.

نورپردازی و ویدئو آرت های پخش شده در انتقال مفاهیم عمیق این متن، همچون مانع بزرگی عمل می کنند که حتی این موضوع در پچ پچ های تماشاگران هم قابل شنیدن است.

در متن کتاب به شخصیتهایی بر می‌خوریم که در نمایش، چهره هایی برایشان تصویر شده است که برخی به شدت موفق در آمده اند از جمله طراحی کلاه سرخ بر روی سر بازیگر که چهره گل سرخ را متبادر می کند یا چهره روباه معروف داستان که توسط طراحان گریم بخوبی در آمده است ولی برخی شخصیت های نمایش مانند مار و مرد مست ابدا قابل دفاع نیستند.

به این مشکل باید عدم دقت گروه کارگردانی در ورود و خروج بازیگران در صحنه را هم اضافه نمود زیرا در طول این نمایش، اغلب بازیگران (چه شخصیت های مثبت و چه شخصیت های منفی) تمام ورودها و خروج ها را از سمت راست صحنه انجام می دهند.

در نهایت باید از زحمات گروه سازنده صمیمانه تشکر کرد و از این نمایشهای ادیبانه و منطبق بر ادبیات فاخر جدا حمایت کرد.

بدون شک دیدن این نمایش برای اغلب متولدین دهه60 که کودکی شان را با کتابها، ترجمه های غنی و نوارهای قصه گذرانده اند، بیشتر از پیش لذت بخش خواهد بود.

منتقد گیتی آنلاین : علی سعید/ عکس های حاشیه نقد : فرزاد جمشیددانایی




نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: