پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۱۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵
حمیدرضا حاجی بابایی:
حمیدرضا حاجی بابایی با اظهار گلایه از روند کاهشی سهم بودجه آموزش وپرورش از کل بودجه عملیاتی کشور در سالهای اخیر گفت: در سال۱۳۹۱ سهم بودجه آموزش وپرورش از کل بودجه عملیاتی دولت حدود ۱۵/۵ درصد بوده است که در سالهای اخیر به حدود۸درصد رسیده است.


رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی،تاکید کرد:این روند نزولی بیانگر نگاه مصرفی  به آموزش وپرورش است،غافل از این که آموزش وپرورش نهادی مولد سرمایه های انسانی واجتماعی است و جفا به آموزش وپرورش است که آن را مصرف کننده بدانیم واز سهم آموزش وپرورش در تولید ناخالص ملی غفلت کنیم.

وی تاکید کرد: کاهش سهم آموزش وپرورش از کل بودجه عملیاتی دولت در این سالها ناشی از تفکر خصوصی سازی است که سهم مهلکی برای سیستم تعلیم وتربیت کشور محسوب می شود.

حاجی بابایی با اشاره به این که این تفکر باید اصلاح شود،گفت: باید آموزش وپرورش به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود. آموزش وپرورش باید جایگاهی فراتراز سایر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد،کما این که در سند تحول بنیادین نیز به این موضوع تصریح شده است و سایر دستگاه‌های اجرایی موظفند با تمام امکانات  و ظرفیت‌ها در راستای تحقق اهداف آموزش وپرورش نهایت همکاری را داشته باشند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت؛در برنامه های میان مدت مانند برنامه ششم توسعه به این مهم توجه کرده ایم. برای مثال، وزارت فناوری وارتباطات موظف شده است که در طول سال‌های اجرای برنامه ضمن ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطی،همه مدارس را هوشمند نماید.

عضو کمیسیون بودجه ومحاسبات مجلس گفت: در قانون بودجه ۹۷ نیز موادی مانند تخصیص یک درصد از درآمد بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی به آموزش و پرورش از جمله قوانینی است که در راستای تقویت اعتبارات آموزش وپرورش به تصویب رسیده است.

وی با بیان این که کاهش اعتبارات آموزش وپرورش زمینه را برای توجیه اجرایی برنامه های کیفیت بخشی آموزش وپرورش را ایجاد می کند،گفت: این توجیهات به گونه ای است که حتی کوتاهی در اجرایی نمودن سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش را با نبودن اعتبار  توجیه می کنند؛ در حالی که اجرای سند تحول بنیادین ظرفیت های خوبی را برای جذب اعتبارات ایجاد می نماید.

رئیس فراکسیون فرهنگیان تاکید کرد: بنا به اظهار اقتصاددانان یک واحد سرمایه گذاری در آموزش وپرورش چهاربرابر ارزش افزوده تولید می کند،گفت: باید،از تفکر مصرفی‌بودن آموزش وپرورش فاصله بگیریم، این در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز تصریح شده است.
وی ادامه داد: جفاست کارخانه تولید سیمان را تولیدی بدانیم و بزرگترین دستگاه تولید فکر واندیشه و نیروی انسانی را که در غالب کشورهای دنیا،عامل ارتقاءامنیت ملی به‌شمار می رود را مصرفی تلقی کنیم.

وی با گلایه از روند امور در مجلس گفت: بارها در این زمینه صحبت کرده ام؛ازسال ۱۳۷۵ در مجلس روی سخن من اولویت آموزش وپرورش بوده است ومعتقدم باید از تمام ظرفیتها برای تقویت آن استفاده کرد،مجلس باید جدی تر در این مقوله وارد شود.

حاجی بابایی گفت؛اگر آموزش وپرورش اولویت دولت نباشد،مرجعیت و جایگاه اجتماعی معلمان در شان وشایسته این قشر نخواهد بود و این مساله قطعا در کیفیت ،بهره وری و دسترسی به عدالت آموزشی موثر است.

وی از دولت خواست با توجه به فصل تدوین بودجه ۱۳۹۸،در این لایحه به اولویتهای آمووزش وپرورش به ویژه اجرای طرح رتبه بندی معلمان توجه ویژه شود، زیرا در برنامه ششم توسعه یکی از مهم ترین قوانین مصوب،اجرایی نمودن طرح رتبه بندی معلمان است.
نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: