پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۱۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
گیتی آنلاین- در اقدامی عجیب و تامل برانگیز، مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی قصد دارند خدماتی که مرکز همکار‌های فنی دریایی آیمو (دانشگاه دریایی شانگ‌های برای کشور‌های آسیایی) برای اعضای این سازمان از جمله ایران ارائه می‌دهد، با هزینه‌ای گزاف از آژانس ایمنی دریایی اروپا دریافت کنند.
به گزارش «تابناک»، در حالی که مرکز همکاری‌های فنی دریایی آیمو (دانشگاه دریایی شانگ‌های برای کشور‌های آسیایی) موظف است خدماتی در قالب یک برنامه منسجم و حساب شده به دولت‌های عضو این سازمان از جمله ایران ارائه دهد، اما مسئولین سازمان بنادر در نظر دارند این خدمات را با هزینه‌ای غیرقابل توجیه از آژانس ایمنی دریایی اروپا اخذ کنند.

پیگیری‌ها در خصوص این مسئله از مدیر آژانس ایمنی دریایی اروپا و سوال در خصوص اینکه چرا آژانس ایمنی دریایی اروپا به موازات مرکز همکاری‌های فنی دریایی آیمو به ارائه خدمات مشابه در گستره جهانی می‌پردازد و اینکه چرا از طریق مراکز زیر مجموعه آیمو، خدمات همکاری‌های فنی و نیز مدیریت انتقال فناوری به دولت‌های متقاضی انجام نمی‌پذیرد، این پاسخ را از سوی این مقام مسئول اروپایی را در پی داشت که اقدامات آژانس ایمنی دریایی اروپا مکمل تلاش‌های آیمو است و این آژانس به موازات آیمو (مراکز همکاری‌های فنی دریایی) اقدامی نمی‌کند.
 
این در حالی است که با توجه به این پاسخ مسئول اروپایی، شواهد امر حاکی از این مسئله است که از قرار معلوم تلاش‌هایی در جهت تضعیف کردن مراکز همکاری‌های فنی دریایی در حال صورت گرفتن است تا از این طریق تا برای خود درآمد، اعتبار و… کسب کنند.

مقامات اروپایی حتی در خصوص کمک آژانس ایمنی دریایی اتحادیه اروپا به منظور ایجاد آژانس ایمنی دریایی خاورمیانه (نهاد سازی منطقه‌‌ای) هم بی میل هستند چرا که این تشکل‌ها از وحدت بین کشور‌های واقع در منطقه خاورمیانه به ویژه حوزه خلیج فارس هراس دارند و سعی می‌کنند نهاد‌های منطقه‌ای (در راستای تقویت همکاری‌های ایمنی، فنی، حفاظت محیط زیست، اقتصادی و سیاسی) در خاورمیانه شکل نگیرد.

سمینار آموزشی یا نمایش سیاسی؟

اتفاقات عجیب و غریب در سازمان بنادر فقط به موضوع فوق محدود نمی‌شود چرا که اخیرا سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و اتحادیه اروپا ۲۱ و ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۷ برگزار شده که بیشتر به نظر می‌رسد یک نمایش سیاسی باشد تا یک کارگاه و سمینار آموزشی، به ویژه اگر بدانیم در انتهای آن یک بیانه هم صادر شده است.
 
نشستی که در آن به طرح مباحث و صحبت‌هایی کاملا کلیشه‌ای و تکراری بسنده شد (از جمله ایمنی در حمل و نقل دریایی خیلی مهم است، امنیت حمل و نقل دریایی خیلی مهم است، حفاظت از محیط زیست دریایی خیلی مهم است، توانمندی خدمه شاغل بر روی شناور‌ها خیلی مهم است و… ) و در نهایت هم با گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.
 
شرایطی که منتقدان بر این باورند بر اساس آن، بهتر است عنوان کارگاه آموزشی بعدی "چرا مهم است؟ از زبان کارشناسان اتحادیه اروپا” و نیز عنوان کارگاه‌های آموزشی دیگر هم حالا چه کنیم؟ از زبان کارشناسان اتحادیه اروپا” و عناوینی از این دست باشد. انتقادی که اگر قرار باشد به شکل کیل تر مطرح شود، جا دارد بپرسیم براستی هدف و واقعیت اصلی برگزاری سمینار‌هایی از این دست چیست؟ آیا پای منافع شرکت‌ها و یا افراد خاصی در میان است؟!
نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: