پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      پایگاه خبری گیتی آنلاین نمایندگی استانی می‌پذیرد  09191910422       پایگاه خبری گیتی آنلاین خبرنگار می‌پذیرد  09191910422       
کد خبر: ۲۱۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
یادداشت از : زهرا ممتاز (قمشه ای)، جامعه شناس
مردم شهرستانهای جنوب اصفهان که بیشتر کشاورز و باغدار بوده اند و از قدیم از راه دامپروری و کاشت و برداشت گندم، جو و حبوبات (به خصوص لوبیا چیتی ) و از تولید محصولات باغی و درختی چون سیب(در سمیرم) گردو انگور (در دهاقان) و انار و آلوزرد( در شهرضا) ارتزاق مینمودند.
اکنون پس از خشکسالی های پی در پی  و نرسیدن سهم آبی از سرچشمه ی زاینده رود به جنوب اصفهان،  بخشی از باغات خشک شده و یک سوم تولیدات کشاورزی کاهش و بسیاری از مردم ضعیف ، با فقر اقتصادی مواجه شده اند. 


بسیاری از جوانان چاره را در مهاجرت می بینند به حدی که در شهرستانی مثل دهاقان که بر عکس شهرضا هیچ صنایعی را هم درخود ندارد، با رشد منفی جمعیت روبروست . 
مشکل تأمین آب مسئله ی روز مردم است و جنجالهایی هم بر پا شده اما راه حل چیست؟
آیا مسئولین و سیاستگذاران این شهرستانها به روشهای دیگر کسب و کار و به کشت های جایگزین که آب کمتری میخواهد فکر نموده اند؟ در این سالها اما کسی تا بحال فکر کرده که می‌شود از ظرفیت توریست پذیری اصفهان به نفع شهرستانهای جنوب اصفهان با این همه ظرفیت های طبیعی و تاریخی بهره برد ؟  توریست ها را سوار قطاری سریع و سیر کرد  تا سری هم به سه شهر شهرضا، دهاقان و سمیرم بزنند و از این گردشگران عوایدی هم نصیب شهروندان محروم جنوب اصفهان شود. متاسفانه مدیران این مناطق خلاقیتی برای برون رفت از بحران رو نکرده اند، در این زمینه گزینه ها و مسایل زیادی به ذهن میرسد:
حداقل دویا سه بار درتابستانها می‌توان به سمیرم رفت  و از صدای آبشار زیبا و طبیعت بکر آنجا لذت برد و یا می‌توان دهکده‌ای زیبا  با خانه های گِلی و تزیین شده در اطراف شهرضا  ساخت  تا کسانی که از زندگی صنعتی و شهر آلوده اصفهان خسته شدند دمی به آنجا پناه ببرند و ستاره های آسمان را بشمارند . و یا  همه را حتی برای یکبار هم شده به نیت زیارت امامزاده شاهرضا به شهرضا کشاند  و  بازار زیبا و قدیمی شهرضا  که میتواند سمبل یک موزه تاریخ کار ایران باشد را  به آنها نشان داد. یا در بهار به دیدن کوچه باغهای عطاآباد دهاقان  با آن دیوارهای گلی قدیمی و شکوفه های زردآلو برد . 
میتوان  این سه شهر را به قطب صنایع دستی و گردشگری تبدیل کرد و  جاده ها و راههای مواسلاتی اصفهان شهرضا و سمیرم  بهسازی و تعریض شود . آیا بعد از گذشت این همه سال مسئولی پیدا نشد مبلغی بودجه بگیرد  و سه راه  مبارکه- دهاقان- شهرضا و سمیرم را به جاده غیر هم سطح تبدیل نماید تا  مردم با فراغ بال و بدون نگرانی از این جاده ها عبور کرده و هر چند وقت یکبار خانواده ای عزادار  عزیزش که قربانی جاده ی شلوغ نشود !
می‌توان دانشجویان  و تحصیلکردگان شهر را یک سال فرستاد کره جنوبی تا ببینند توسعه در این کشور چگونه  رخ داده است.یا برای دانشگاه آزاد دهاقان یا  شهرضا ، اساتید مدعو از «ام‌ای‌تی» یا «هاروارد» و «استفورد» و «کمبریج» آورد تا آرام آرام بفهمیم چگونه مسئله رقابت و بهتر شدن موضوع جهان توسعه یافته است.
میشود مقبره ای هندسی و زیبا برای وزیر نادر قلی افشار که در دهاقان فوت کرده و مدفون شده ساخت  تا همه این شهر را بشناسند. آیا همه میدانند بزرگراه همت در پایتخت، به نام یک سردار جوان، ابراهیم همت، اهل و زاده ی شهرضاست ؟آیا همه میدانند جهانگیرخان قشقایی در دهاقان به دنیا آمده و  زیسته است و  خانه ی پدریش میتواند یک موزه ی مشهور و زیبا باشد؟
میشود یکبار در سال هم که شده جشنواره انگور در دهاقان، جشنواره سیب در سمیرم، جشنواره انار و سمنوپزان در شهرضا ، نمایشگاههای حراج صنایع دستی مانند قالی یَلمه و  گیوه بافی دهاقان،  سفال و سرامیک  شهرضا بر پا کرد . هم خرید و فروخت و هم شادی کرد و خندید.
یا به روستائیان و عشایر منطقه  جنوب آموزش داد چگونه می‌توانند پنیرشان را کیلویی پنجاه دلار بفروشند. یا مثلا چگونه می‌شود نان روستای همگین و قامیشلو را بسته‌ای بیست یورو در پاریس و یا کشک و قره قورت سمیرم را با بسته‌بندی خوب در لندن کیلویی صد پوند فروخت.
آنقدر میتوان پروژه  تعریف کرد که هیج جوانی بیکار نماند. می‌توان از فرودگاهی در جنوب  اصفهان هر روز صبح محصولات ارگانیک گلخانه ای دهاقان را  به اروپا و کشورهای عرب همسایه صادر کرد و یا سرامیکهای زیبای شهرضا را  بسته بندی و به تمام جهان فرستاد.  ایجاد فرودگاهی کوچک که با داشتن نیم میلیون  جمعیت شهرهای اطراف به اضافه شهرستان آباده فارس (که با مرکز استان خود سه ساعت  فاصله دارد)  دارای توجیه اقتصادی است .
می‌توان مثلا به سفالگران شهرضا  آموزش داد با انرژی و خلاقیت و باور خود چگونه می‌توانند در همه جای ایران  شعبه فروش محصولات داشته باشند!
می‌توان بچه‌های ده ساله را از همین الان آموزش داد تا از موهبت های منطقه بهره برده و کارآفرین شود نه اینکه وقتی درس و سربازی را تمام کرد راهی اصفهان و تهران بشود و در به در جویای کار.  چنان مشغول خودیم که نمی‌دانیم چقدر پرتیم از عالم!
می‌توان به جای شرمندگی و اضطراب و استرس خنده به خانه‌ها برد. می‌شود از صبح تا شب به حل یک مشکل نه بیشتر کردن آن فکر کرد. 
اما به مواردی که در بالا گفته شد نه تنها هیچ مسئولی اقدام نکرده و نیاندیشیده!! بلکه فاجعه ای دیگری نیز  در راه است . شهرهای بزرگ اگرچه به دلیل تعداد زیادی از عوامل رشد کرده اند و کمتر شهری را می توان یافت که تنها به دلیل وجود یک عامل و یا منبع اقتصادی به رشد چشم گیر دست یافته باشند؛ اما قرارگیری بر سر مسیر اصلی جاده های کشور وزنه سنگینی برای رشد یا توقف رشد بسیاری از شهرها می تواند باشد.
شهرضا به عنوان یکی از شهرهای مهم استان اصفهان دارای ویژگی های منحصر به فردی است که هر کدام عامل رشد جمعیتی و موقعیت وِیژه آن در جنوب استان و استان های همجوار شده است.
اقتصاد صنعتی و وجود دومین شهرک صنعتی بزرگ ایران و انتخاب به عنوان منطقه ویژه اقتصادی در کشور، در دست داشتن نبض حمل و نقل باری کشور با دارا بودن بزرگ ترین تعاونی رانندگان کامیون و کامیونت کشور، سومین شهر دانشگاهی و دومین شهر سیاسی استان تنها بخشی از عوامل مهمی است که موجب شده این شهر در موقعیت فعلی خود قرار گیرد؛ اما بررسی تمام این عوامل نشان می دهد که تنها دلیل مشترکی که بین این عوامل برای رشد و توسعه شهر وجود داشته قرارگیری در کریدور شمال جنوب کشور و محل تلاقی بودن پنج استان است.
اما این موقعیت فعلی با گمانه زنی ها پیرامون احداث بزرگراه اصفهان-شیراز دچار تزلل شده است. و در واقع فاجعه ای ضد توسعه برای این شهر قدیمی در راه است. گرچه مسئولین وزارت راه قولهایی برای عدم این اتفاق داده اند لیکن صحبت های تایید نشده پیرامون این اتوبان حاکی از آن است که شهرضا محلی از اِعراب در اتوبان اصفهان-شیراز ندارد.
خبر خروجی سایت های خبری مبنی بر جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پروژه های آزادراهی استان اصفهان که از زبان مدیر کل راه و شهرسازی استان بیان شده بود، حاکی از آن است که نقشه های بسیاری از این اتوبان ها و بزرگراه ها تدوین شده و به زودی کلنگ آن ها بر زمین می خورد.
اگرچه برخی صحبت های تایید نشده خبر از رایزنی های مسئولان شهرستان در تهران مبنی بر لغو احداث اتوبان جداگانه ای در مسیر اصفهان تا ایزدخواست و تعریض جاده فعلی اصفهان-شهرضا و شهرضا با ایزدخواست دارد اما گویا این لابی ها به نتیجه نرسیده و یا برخی مسئولان شهرستانی شهرضا هنوز عمق فاجعه حاشیه روی شهرضا را درک نکرده اند.
تاسیس این اتوبان در مسیر جدیدی به جز مسیر فعلی اصفهان به ایزدخواست که شهرضا محور آن است، تاثیر مهمی بر اقتصاد کل جنوب استان خواهد گذاشت و نه تنها موقعیت مکانی و سیاسی شهرضا را به حاشیه می برد، بلکه صنعت سفالی که مسئولان این شهر به گفته خود آن را با زحمت ثبت ملی کرده اند و نیز آینده پروژه بر زمین مانده منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، توسعه شهرک رازی و تاثیرگذاری در جذب شهروندان شهرها و مراکز استان های همجوار برای درمان، اشتغال و ادامه تحصیل را با مشکل مواجه می کند.

حال جای این سوال باقی است که اقدام های چراغ خاموش برخی مسئولان شهرستانی و عدم اجازه دَرز جزئیات این پروژه ها با کدام منطق قابل توجیه است؟!


انتشار دهنده: پوریا زارعی
«پایگاه خبری گیتی‌آنلاین درباره صحت یا رد ادعاها قضاوتی ندارد و مسئولیتی نمی‌پذیرد»
نویسنده:
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
امیرهوشنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
سلام
بسیار نکات جالب و ریز و کارشناسی بودند
احسنت عالی بود
مهدی
United States
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
بسیار عالی،از سرکار خانم ممتاز که با ظرافت تمام به مشکلات و راه حل های برون رفت از این مشکلات اشاره کرده اند کمال تشکر را دارم.ای کاش رونوشتی از این مطالب برای مسئولین شهرستانی می فرستادید.
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
دورد سپاس بی پایان برشما،بسیار عالی،واقعا به نکات خوبی اشاره کردین،پتانسیل های هست که کسی انها را به جد پیگیری نکرده وبه سادگی ازکنار انها عبور کرده،ممنون ازشما،
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
0
سلام. گیتی انلاین چرا نظرات کاربران منتشر نمیشود ؟
بهرامی سمیرم
Netherlands
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
0
درود بر خانم ممتاز . به مطالب خوبی اشاره کرده سمیرم ما جاده هم ندارد . آنقدر محروم هستیم که نگو انگار آمدی کوههای افغانستان با جاده های غیر استاندارد و بیکاری جوانها که غوغا میکند هیچ صنایعی در سمیرم وجود ندارد حتی صنایع وابسته به سیب هم نداریم .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: