پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۲۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
سیزدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران برگزار شد
نمایندگان بخش خصوصی و فعالان گردشگری در نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران از لزوم صدور کارت‌های اعتباری برای گردشگران و توسعه گردشگری با کمک دولت سخن گفتند.

سیزدهمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران با حضور برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان تشکل‌های گردشگری برگزار شد. در این نشست، نتایج جلسه مشترک تعدادی از نمایندگان کمیسیون و معاون ارزی بانک مرکزی برای بررسی راهکارهای اعطای کارت اعتباری به گردشگران خارجی به بحث گذاشته شد. اما پس از آنکه، نمایندگان جامعه تورگردانان، برنامه‌ها و راهکارهای این تشکل را برای توسعه صنعت گردشگری مورد اشاره قرار داد، مسیر بحث به این سمت و سو کشیده شد که چرا دولت برای رونق این صنعت، سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟

در ابتدای این جلسه و پیش از آغاز این مباحث، محسن مهرعلیزاده که ریاست کمیسیون گردشگری اتاق تهران را برعهده دارد به تحریم هواپیمایی ماهان در آلمان اشاره کرد و نظر فعالان گردشگری حاضر در کمیسیون را درباره عواقب این تصمیم دولت آلمان جویا شد. در همین حال، مصطفی سروی، عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران در این باره گفت: با توجه به اعمال تحریم‌های جدید، برخی فرودگاه‌های اروپا از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع ‌می‌ورزند. با این حال هواپیماهایی داریم که بدون نیاز به سوخت‌گیری قادر به پروازهای طولانی‌مدت به مقصد اروپا هستند از جمله ایرباس‌های 340 ماهان. تحریم ماهان توسط آلمان مساله خوبی نیست و امیدواریم این تحریم به سایر کشورهای اروپایی گسترش نیابد.

 

تصمیماتی بر ضد گردشگری

در ادامه، اکبر غمخوار، عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران از ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار در مناطق آزاد خبر داد و گفت که این ممنوعیت، جاذبه سفر به مناطق آزاد را کاهش داده و سفر ایرانیان به این مناطق را کاهش خواهد داد.

او با بیان اینکه میزان کل واردات کالاهای گروه چهار در مناطق آزاد، سالانه حدود 300 میلیون دلار است، ادامه داد: میزان سفر ایرانیان به کشورهای خارجی کاهش یافته و مناطقی چون کیش، قشم و چابهار اکنون با افزایش سفر مسافران و گردشگران داخلی مواجه شده‌اند. اما ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار به مناطق آزاد و به طور کلی این نوع تصمیمات که اغلب بدون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ ‌می‌شود، میزان سفرها به این مناطق را تحت‌الشعاع قرار داده و علیه گردشگری خواهد بود.

محسن مهرعلیزاده هم در این باره توضیح داد که احتمالاً وضع ممنوعیت واردات برخی کالا‌ها به مناطق آزاد از سوی دولت، احتمالا به منظور مدیریت تقاضای ارز صورت گرفته و ممکن است دائمی نباشد.

 

کارت‌های اعتباری برای گردشگران خارجی

 رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در ادامه از رایزنی با معاون ارزی بانک مرکزی طی نشستی مشترک برای هم‌اندیشی درباره نحوه اعطای کارت‌های اعتباری یورویی یا دلاری به گردشگران خارجی خبر داد و گفت که این ساز و کار در حال بررسی است.

هم‌چنین اکرب غمخوار نیز با اشاره به تجربه کشور گرجستان در این زمینه گفت: در کشور گرجستان برای گردشگران یک توریست‌کارت صادر ‌می‌شود که علاوه بر امکان شارژ اعتباری آن، به عنوان سیم‌کارت نیز استفاده ‌می‌شود و به مدت سه ماه نیز دارای اعتبار است.

 او سپس پیشنهاد کرد که از طریق بانک‌هایی که مجوز فعالیت ارزی دارند، کارت‌های اعتباری 100 دلاری، 500 دلاری و یک هزار دلاری برای گردشگران صادر شود و نرخ آن را بر اساس نرخ ارز در همان روز محاسبه کنند. در عین حال، آژانس‌های فعال در حوزه جذب توریست خارجی نیز ‌می‌توانند هزینه این کارت‌های اعتباری را به قیمت تور اضافه کنند و هزینه صدور این کارت‌ها را از زمان فعال شدن آن به بانک صادرکننده در ایران بپردازند.. او افزود: راهکار دیگر آن است که بانک‌ها با استقرار شعب خود در مبادی ورودی این کارت‌ها را در اختیار گردشگران متقاضی قرار دهند. با اجرای هر یک از این دو راهکار، گردشگران خارجی دیگر دغدغه حمل پول نقد به ایران را نخواهند داشت.

 

راه نجات کشور، توسعه گردشگری است

غمخوار در بخش دیگری از سخنانش، بنابر آنچه در دستور این جلسه قرار داده شده بود به ماموریت‌ها و برنامه‌های جامعه تورگردانان برای توسعه گردشگری پرداخت و گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که راه نجات کشور، توسعه گردشگری است و توسعه این صنعت، منجر به توزیع عدالت در کشور ‌می‌شود. به این صورت که پول از طریق جامعه برخوردار در مناطق غیربرخوردار هزینه ‌می‌شود و عدالت اجتماعی را بهبود می‌بخشد.

او با اشاره به هدفگذاری‌های صورت گرفته در حوزه گردشگری مبنی بر دستیابی به 20 میلیون گردشگر گفت: افزایش تعداد گردشگران به 20 میلیون نفر، مستلزم معرفی ایران به دنیا و به ویژه در بازارهای هدف است. این معرفی نیز از طریق تبلیغات در رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و برگزاری تورهای آشنایی با ایران برای برخی گروه‌ها از جمله خبرنگاران خارجی انجام ‌می‌پذیرد. البته باید مشخص شود که هزینه این فعالیت‌ها را چه ارگانی ‌می‌پردازد.

 غمخوار افزود: برگزاری رویدادهای مناسبتی، متنوع‌سازی بسته‌های گردشگری از طریق روش‌هایی نظیر توسعه گردشگری دریایی یا معرفی ایران به عنوان کشور دارنده شرایط اسکی، همچنین لغو روادید برای گردشگران برخی کشور‌ها نیز ‌می‌تواند به افزایش ورود گردشگر به کشور کمک کند. به کمک این روش‌ها باید ایران را به عنوان مقصد امن گردشگری معرفی کنیم که البته این وظیفه بخش خصوصی نیست.

 او با بیان اینکه قرار بود، بخشی از عوارض خروج از کشور صرف توسعه زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری شود، افزود: هنوز رقمی از عوارض خروج از کشور در حوزه گردشگری هزینه نشده است. اگر دولت 10 درصد از عواید خود در این بخش را به بخش خصوصی اختصاص دهد، بخش خصوصی ‌می‌تواند نسبت به معرفی ایران به عنوان مقصد امن گردشگری، بیش از پیش تلاش کند.

 

تابوی توسعه گردشگری

علیرضا خائف، نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران بر این عقیده بود که به رغم هدفگذاری‌ها برای توسعه گردشگری، افزایش تعداد گردشگران برای نهاد دولت نوعی تابوست؛ شاید به این دلیل که تصور ‌می‌شود با ورود گردشگران خارجی، فرهنگ کشور مورد هجمه قرار ‌می‌گیرد. او گفت: برای توسعه گردشگری، این نگرش باید اصلاح شود.

 محمود نجفی‌عرب، نایب رییس این کمیسیون نیز توصیه کرد که اتاق و کمیسیون گردشگری اختصاص سهم گردشگری از عوارض خروج از کشور را مورد پیگیری قرار دهند.

میرنیما قاضی، عضو انجمن جوانان اتاق تهران هم بر این باور بودکه بخشی از امور را بخش خصوصی باید به انجام برساند و یکی از این موارد تولید محتوای گردشگری است. او یکی از مسایل حوزه گردشگری در ایران را عدم تولید محتوای مناسب عنوان کرد.

محسن مهرعلیزاده نیز با اشاره به اینکه بخش خصوصی نباید به منابع دولتی چشم امید بدوزد، گفت: گویی همه‌مان از تاجر و صنعتگر گرفته تا گردشگر، معتاد به درآمد نفت شده‌ایم؛ در حالی که دولت در مورد اصلی‌ترین وظایف خود با تنگنا مواجه است. برای مثال دولت حدود 10 هزار میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت بدهکار است. توصیه من این است که فعالان صنعت گردشگری، برای توسعه این صنعت در انتظار حمایت‌های دولت نباشند.

 محمود نجفی‌عرب یکی از وظایف مهم دولت‌ها را فراهم کردن زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: ما با دولتی مواجه هستیم که به شدت دیوانسالار است و هر چه درآمد کسب کرده، برای خود هزینه ‌می‌کند. اما به هر حال دولت وظیفه دارد، زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه گردشگری را ایجاد کند و بخش خصوصی نیز باید دولت را برای ایفای وظایفش تحت فشار قرار دهد.

 رقیه حاتمی‌پور، یکی از فعالان گردشگری نیز بر این عقیده بود که بخش خصوصی نباید به انتظار اقدامات دولت در حوزه گردشگری بنشیند. او افزود: کمیسیون گردشگری اتاق تهران ‌می‌تواند با چند اقدام عملی، گام‌های موثری در جهت توسعه گردشگری بردارد. نخست اینکه ‌می‌توانیم سمینارهایی به طور مرتب برگزار کنیم که ذهن سیاستگذاران را به اهمیت صنعت گردشگری جلب کنیم. همچنین ‌می‌توانیم شعار گردشگری ایران را پس از برگزاری یک فراخوان عمومی انتخاب کنیم. در واقع بخش خصوصی ‌می‌تواند با چند گام، نام ایران را به عنوان مقصد گردشگری تثبیت کند.

 

 

 

 


نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: