پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۲۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۸
هفتمین دور رایزنی‌های اقتصادی و تجاری چین و آمریکا هم اکنون در واشنگتن در جریان است

ین دور از رایزنی‌‌ها در زمینه هایی مانند تعادل تجاری ، کشاورزی ، انتقال فناوری، حفاظت از حق مالکیت معنوی و خدمات مالی به پیشرفت‌های مثبت رسیده است که از آن میان می توان به توافق چین و آمریکا بر سر تقویت حفاظت از حق مالکیت معنوی اشاره کرد. علت را خیلی زود می توان متوجه شد چرا که چین و آمریکا به عنوان دو کشور نوآور و در حال توسعه، هر دو بدون تردید به حفاظت از حق مالکیت معنوی نیاز دارند. چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد برتر جهان در این مسئله دست کم در سه زمینه به صورت مشترک سود خواهند برد.

 

نخست اینکه در راستای ارتقای توان رقابت اقتصادی، حفاظت از حق مالکیت معنوی خواسته مشترک چین و آمریکا به حساب می‌آید. گفتنی است حق مالکیت معنوی مانند پل از یک سو نوآوری و از سوی دیگری بازار را به هم پیوند می‌دهد. در حال حاضر بشر در دوره جدید انقلاب علمی و صنعتی قرار دارد و همین امر باعث نزدیک تر شدن این سه عامل شده است.

 

در طول ۴۰ سال که از اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز در چین می گذرد، مجموعه ای از قوانین و مقررات مانند قانون حقوق انحصاری، قانون نشان تجاری و قانون حق نشر را اصلاح و دادگاه مخصوص حق مالکیت معنوی را تاسیس کرده است، با بازسازی اداره ملی حق مالکیت معنوی تلاش کرده تا پایه های حفاظت از حق مالکیت معنوی ارتقا پیدا کند که همین امر نیز باعث گسترش توسعه نوآورانه شده است. تا پایان سال ۲۰۱۸ میزان تمام اختراعات و حقوق مالکیت انحصاری چین (به غیر از هنگ کنگ، ماکائو و تایوان) با افزایش ۱۸٫۱ درصدی به یک میلیون و ۶۰۲ هزار مورد رسید و چین برای نخستین بار در رده بیستم رده‎بندی شاخص‎های نوآوری جهانی قرار گرفت. هم‎اکنون ارزش افزوده صنایع انحصاری چین، ۱۲٫۴ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‎دهد.

 

بی شک چین یک کشور بزرگ در زمینه حفاظت از حق مالکیت معنوی است اما یک کشور نیرومند در این زمینه محسوب نمی‌شود. مشکلاتی مانند نظارت، بالا بودن هزینه‎های پیگیری و پائین بودن جریمه‎ها و برخی مشکلات هنوز وجود دارد و تا چنین مشکلاتی حل نشود، چین در زمینه توسعه نوآورانه و گسترش اجرای سیاست درهای باز توان کافی را نخواهد داشت؛ به همین خاطر، رئیس جمهور شی جین‌پینگ تاکید کرد تقویت حفاظت از حق مالکیت معنوی بزرگ‎‌ترین مشوق برای ارتقای توان رقابتی اقتصاد چین محسوب می‌شود.

 

اما چگونه می‎توان چین در زمینه حفاظت از حق مالکیت معنوی را افزایش داد؟ توسعه همکاری‎های بین‌المللی در زمینه حفاظت از حق مالکیت معنوی یک عامل مهم در این راه به شمار می‎رود. آمریکا یکی از کشورهای برتر و نیرومند جهان در زمینه نوآوری است و از نظر حفاظت از حق مالکیت معنوی نیز در رده نخست جهان قرار دارد؛ چین می‎تواند تجربه‎های آمریکا بیاموزد و به کار بندد. سال ۲۰۱۷ چین، ۷ میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار در ازای استفاده از حق مالکیت معنوی به آمریکا پرداخت کرد. با توجه به آغاز یک انقلاب جدید علم و فناوری، آمریکا با وجود برتری نسبت به سایر کشورها، نگرانی‎هایی نیز دارد. واشنگتون امیدوار است بتواند از طریق تقویت حفاظت از حق مالکیت معنوی از جایگاه برتر خود در نوآوری دفاع کند و سهم بیشتری از بازار محصولات نوآورانه را به خود اختصاص دهد. به همین خاطر موضوع حفاظت از حق مالکیت معنوی در سال‌های اخیر چند بار در فهرست دست‌آوردهای گفت‎وگوهای میان چین و آمریکا ثبت شده و طبیعتاً همواره یکی از مطالب اصلی مشورت اقتصادی و تجاری چین و آمریکا بوده است.

 

دوم اینکه از منظر نظام بین‌المللی اقتصاد و تجارت، حفاظت از حق مالکیت معنوی یک "عامل استاندارد” به شمار می‎‌رود. یکی از ویژگی‎های برجسته تجارت جهانی امروز، جهانی شدن اقتصاد و اقتصادی شدن دانش است. چین و آمریکا به عنوان دو قدرت اول اقتصادی و تجاری جهان، در زمینه حفاظت از حق مالکیت معنوی منافع مشترک دارند. چین در حال گسترش درهای باز است، پس باید بیش از پیش با استاندارد نظام تجارت بین‌المللی هماهنگ شود. در پیش‎نویس قانون حق مالکیت انحصاری برای اولین بار نظام پرداخت غرامت به عنوان مجازات اجرا می‌شود. در عین حال اقداماتی مانند تاسیس دیوان حق مالکیت معنوی در دادگاه عالی خلق نه تنها خواسته خود چین برای توسعه نوآورانه است، بلکه ابتکار عمل در گسترش تجارت بین‌المللی را در اختیار چین قرار می‎دهد؛ به این سبب، در گزارش محیط فعالیت تجاری سال ۲۰۱۹ که از سوی بانک جهانی منتشر شد، چین ۳۲ رتبه صعود کرده است.

 

شرکت‎های آمریکایی با در اختیار داشتن زنجیره صنایع بالادست، به خوبی از راه‎های حفاظت از حق مالکیت معنوی آگاه هستند. آمریکا برای حفظ توان رقابتی شرکت‎های خود، حفاظت از حق مالکیت معنوی را به پایه اصلی سیاست‎های تجاری خود تبدیل کرده است. می‎توان گفت تقویت حفاظت از حق مالکیت معنوی خواسته اصلی آمریکا از همه شرکای تجاری خود از جمله چین است، چین در قبال این خواسته مبتکرانه اقدام کرده است، البته بی‎شک طرح آمریکا به پیشرفت و اعتلای چین در این زمینه کمک کرده است.

 

سوم اینکه از لحاظ روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا، باید حفاظت از حق مالکیت معنوی یکدیگر را تقویت کنند. در حال حاضر آمریکا بزرگ‌ترین بازار صادرات اجناس و ششمین منبع واردات چین است، چین صاحب بازار صادرات با بیشترین میزان رشد و اولین منبع واردات آمریکا است. ارتباط اقتصادی و تجاری دو کشور آنقدر در هم آمیخته است که به طور طبیعی میزان شکایت‎های نقض حق حاکمیت معنوی از طرف مقابل بالا می‎رود.

 

خواسته آمریکا از چین برای حفاظت از حق مالکیت معنوی شرکت‎های آمریکایی در چین در حقیقات با سمت و سوی اصلاحات و درهای باز چین سازگار است. ویلیام مانسفیلد، مدیر حق مالکیت معنوی شرکت صنایع ABRO آمریکا می‎گوید این شرکت در چین تجربه‎ای موفق در حفاظت از حق مالکیت معنوی دارد که نشان می‎دهد دولت چین به این مسئله بسیار اهمیت می‌دهد و به نقش مهم موسسات خارجی در کمک به رونق اقتصاد محلی توجه ویژه دارد.

 

در عین حال به دنبال ورود شرکت‎های چینی به بازارهای جهانی، چین امیدوار است که جامعه جهانی حفاظت از حق مالکیت معنوی چین را نیز تقویت بخشد. طبق رده‌بندی میزان ثبت حقوق انحصاری در آمریکا که از سوی بانک داده‌های حق انحصار تجاری آمریکا منتشر شده، در سال ۲۰۱۸ چین بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ مورد حق مالکیت انحصاری در آمریکا ثبت کرده است که با رشد ۱۲ درصدی یک رکورد تاریخی جدید را به ثبت رسانده است. به دنبال ارتقاء پیوسته توان نوآوری چین، آمریکا نیز باید حفاظت از حق مالکیت معنوی موسسات چینی را تقویت بخشد.

 

در حال حاضر گروه‎های اقتصادی و تجاری چین و آمریکا با تلاش بی‎وقفه در تلاش هستند تا هر چه سریع‎تر توافقات مهم رهبران دو کشور اجرایی شود. در جریان رایزنی‎ها، یافتن منافع مشترک دو طرف در زمینه حفاظت از حق مالکیت معنوی یک نمونه خوب محسوب می‌شود. در حقیقت در قبال هر موضوعی، اگر چین و آمریکا منافع مشترک دو طرف و جهان را در نظر بگیرند ، پی در پی شناخت مشترک میان دو کشور افزایش پیدا خواهد کرد و اختلافات کاهش خواهد یافت و به هدف انعقاد توافقنامه اقتصادی و تجاری برد-برد که برای هر دو طرف سودمند باشد نزدیک‌تر خواهند شد.

 

نویسنده:مهدی زال زاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: