پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۲۳۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
در پاسخ به این سوال؛
خرم‌آباد_ در دهه 60 با تصمیم دولت، همه شهرداری‌ها از لحاظ مالی خودکفا شدند و قطع کمک‌های مالی، سبب بروز مشکلات فراوانی برای مدیران شهری شد و آنها را به تکاپو برای یافتن راه حلی جدید جهت درآمد وا داشت که همین امر در بلندمدت موجب مشکلاتی برای شهرها و شهروندان می شد.

به گزارش گیتی آنلاین، مهدی زکی پور/ شهرداری‌ها به منظور تامین هزینه‌های متعدد شهری، درآمد خود را طبق ماده 29 آیین نامه شهرداری، از درآمدهای ناشی از عوارض عمومی، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی، بهای خدمات و درآمدهای موسسات غیرانتفاعی شهرداری، درآمدهای حاصل از وجوه اموال شهری، کمک‌های اعطائی دولت و سازمان‌های دولتی، اعانات و کمک‌های اهدائی اشخاص و سازمان‌های خصوصی و اموال و دارائی‌هایی که به طور اتفاقی یا به موجب قانون به شهرداری ها تعلق می گیرد، تامین می کنند.

شایان ذکر است در بین منابع درآمدی که ارائه شد تنها منبعی که شهرداری روی درآمد آن می‌تواند حساب کند درآمد ناشی از عوارض عمومی است که 30 درصد از بودجه شهرداری را تامین می‌کند و دیگر منابع ناپایدار بوده و در صورت عملی شدن 70 درصد از بودجه شهرداری را تامین خواهند کرد.

شهرستان خرم آباد که یکی از مرکز استان ضعیف از لحاظ اقتصادی در کشور است به دلیل نداشتن کارخانجات صنعتی و شرکت‌های تجاری بزرگ، مطمئنا نمی‌تواند در درآمدزایی و تامین بوجه به شهرداری این شهر کمک کند، در چنین شرایطی شهرداری نیازمند مشارکت شهروندان در پرداخت عواض برای تامین بودجه و انجام فعالیت‌های شهری است که متاسفانه باید گفت این امر از سوی مردم به کندی صورت می‌گیرد به گونه ای که پرداخت عوارض آنها کمتر از 10درصد است و چیزی که مسلم است این درآمد قطره چکانی نمی‌تواند کمک شایانی به شهرداری در راستای تامین بودجه و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شهری بکند. این درحالی است که شهروندان انتظار خدمات ایده آل از شهرداری دارند و می‌خواهند به وظایف خود به نحو احسن عمل کند اما خود آنها به وظیفه ای که در قبال شهرداری و پرداخت عوارض دارند به خوبی عمل نمی‌کنند.

در زمان مدیریت سابق، بدون توجه به درآمد واقعی شهرداری و تعریف ردیف بودجه ای، طرح‌ها و پروژه‌هایی به حال اجرا در آمد که اعتبارات آنها محقق نشده بود و حتی به گفته بسیاری از کارشناسان اهل فن، این پروژها بدون طرح و برنامه بودند که در نهایت هیچکدام به سرانجام نرسیدند و تنها صدها میلیارد بدهی روی دست شهرداری گذاشتند، بوق و کرناهای رسانه‌ای و تبلیغات فراوان این حس را به مخاطب انتقال می‌داد که مدیریت شهری در حال خدمات بیشتر جهت رفاه شهروندان است اما در واقع شهردار سابق می‌خواست به هر طریقی دیده شود و ظاهر فعالیت خود را در دید عموم قرار دهد. البته پس از اتمام ماموریت مدیریت شهری سابق، با شفاف‌سازی‌هایی که صورت گرفت مشخص شد شهرداری خرم آباد نزدیک به 400میلیارد تومان بدهی دارد و شهردارسابق پروژه‌های بدون طرح و برنامه خود را نه از بودجه شهرداری بلکه از جیب طلبکاران به حال اجرا درآورده است، طلب‌هایی که در زمان مدیریت فعلی به چالشی حل ناشدنی تبدیل شده است. توافقات غیر منطقی و غیرواقعی مدیریت سابق که هیچ منبع درآمد و برنامه‌ریزی شده ای برای بازپرداخت آن در نظر نگرفته شده بود، مطالبات پیمانکاران و عدم پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارکنان، باعث شده حساب‌های شهرداری ماهیانه به دستور مراجع قضایی مسدود و دست مدیران شهری برای ادامه فعالیت خود بسته شود. البته بدهی مالیاتی 8 میلیاردی شهرداری نیز یکی از دست گل‌های مدیریت سابق شهرداری خرم آباد است که در پی پرداخت حقوق بدون بیمه و مالیات روی دست شهرداری گذاشته شده است.

البته بدهی مالیاتی شهرداری در زمان مدیریت سابق تنها به اینجا ختم نشده است، در پروژه بدون طرح و برنامه آبشار طلایی، بابت تملک محل احداث این پروژه، شهرداری ده‌ها میلیارد تومان به پرداخت مالیات محکوم شده بود که با پیگیری‌ها و تلاش‌های وحید رشیدی 43 میلیارد تومان آن حذف شد. البته طی 6 ماه گذشته به همت شهردار خرم آباد و پیگیری دستگاه قضا، 80 میلیارد تومان بدهی مالی از تعهدات شهرداری حذف شده است. 24 هزار متر زمین با ارزش 50 میلیارد ریال که در زمان شهردار سابق بنام یکی از پیمانکاران سند زده شده بود با پیگیری رشیدی به شهرداری برگردانده شد تا شهرداری مقروض خرم آباد با توافقات غیرمنطقی صورت گرفته در گذشته، بیش از پیش مقروض و بدهکار نشود.
اگر بخواهیم به عملکرد پر از چالش و سوءظن شهردارسابق بپردازیم در خواهیم یافت که نه تنها فعالیت و عملکرد بهتری نسبت به مدیریت کنونی نداشته است بلکه شهرداری خرم آباد را به سوی نابودی و ورشکستگی سوق داده است، اجرای طرح و پروژه‌های بدون برنامه و بدون اعتبار، بدهی‌های کلان، تخلفات و توافقات غیرمنطقی، عدم توجه به قوانین و آیین نامه‌های شهرداری، واگذاری و خرید زمین‌ها به صورت غیرقانونی و... از عمده فعالیت‌های وی در سکانداری مدیریت شهری خرم آباد بوده است.

وحید رشیدی شهردار خرم آباد، زیرگذر بهارستان را که توسط مدیریت سابق با تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی و بدهی 50 میلیارد تومان در جنوب شهر رها شده بود و به معضلی حل ناشدنی برای مردم آن منطقه و همه شهروندان تبدیل شده بود احیاء نمود و این پروژه بزرگ در جنوب شهر خرم آباد در کمتر از یک سال بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امید می‌رود تا پایان سال جاری و شاید کمتر از 2 ماه به پایان برسد. سرعت در انجام این پروژه نشان می‌دهد اگر بودجه‌‌ی وظایف شهرداری در قبال شهر تامین شود رشیدی می‌تواند دست به پروژه‌های بزرگی جهت رفاه شهروندان بزند، چرا که وی معتقد است تا ردیف اعتباری و بودجه ای برای هر طرح و پروژه ای تامین نشود نباید اجرایی شود چرا که در بلندمدت به جای خدمات به معضلی برای شهروندان تبدیل خواهد شد، که می‌توان به نظیر آن یعنی پروژه زیرگذر بهارستان اشاره کرد که مشکلات شهری فراوانی را برای مردم آن منطقه بوجود آورده بود.

شایان ذکر است 35 پروژه شهری بزرگ و کوچک توسط شهرداری خرم آباد در سطح شهر در حال اجراست که شاید عدم اعتقاد رشیدی به تبلیغات و بولد این پروژه‌ها باعث شده این فعالیت‌ها کمتر به چشم بیایند، صد البته پرداخت میلیاردها تومان بدهی شهرداری از عمده ترین کارهای انجام شده در سال جاری بوده است تا شاید باری از دوش شهرداری خرم آباد برداشته شود.

نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: