پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۲۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
در برنامه رو در رو مطرح شد:
اهداف و نتایج سفر نخست وزیر پاکستان به ایران موضوع برنامه رو در رو این هفته از شبکه چهار سیما بود که کیومرث یزدان پناه کارشناس شرق آسیا و مراد نعمتی زرگران رایزن بازرگانی ایران در پاکستان در بحث با مراد عنادی مجری برنامه بررسی کردند.

به گزارش گیتی آنلاین ابتدا مراد عنادی با مروری بر سفر عمران‌خان نیازی، نخست‌وزیر پاکستان و هیات بلندپایه همراه وی به ایران که دو هفته پس از سفر مهم عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به تهران صورت گرفت، بیان کرد: این سفر نشان از گام جدید جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و توسعه مناسبات با همسایگان و ظرفیت‌سازی جدید در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه دارد.

وی با اشاره به ترکیب وزرای اقتصادی، بازرگانی و مشاور ارشد در امور صنعتی در هیات همراه نخست وزیر پاکستان به ایران خاطر نشان کرد: این ترکیب در هیئت حکایت از برنامه مشخصی دارد که برای توسعه و تحکیم مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور طراحی شده است. در همین چارچوب نخست وزیر پاکستان تأکید کرده است که می‌خواهد روابط با ایران را به سطحی عالی برساند، و موانع پیش روی را از میان بردارد.

عنادی یادآور شد: برخی آمارها، حجم مبادلات ایران و پاکستان در سال ۲۰۱۸ از مرز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفته و بناست تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۵ میلیارد دلار در سال برسد.

وی با بیان اینکه در رودرروی این هفته بنا داریم، ضمن آسیب‌شناسی روابط ایران و پاکستان در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی به بررسی چالش‌ها وظرفیتهای پیش روی دو کشور برای توسعه همکاری‌ها بپردازیم پرسید: در مورد تعمیم روابط همسایگی ایران رویکرد ایران برای گسترش مناسبات دو کشور سفر عِمران خان چه اهمیتی دارد؟

کیومرث یزدان پناه کارشناس شرق آسیا اظهار کرد: روابط کشورها تابع مولفه هایی متعددی هستند و هر کشوری بر اساس خواستگاه و شئونات ملی و تامین منافع ملی خود و در نظر گرفتن شئونات و منافع ملی همسایگان خود، طرف دیگر مولفه ها را ترسیم می کند.

وی با طرح این موضوع که جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایگی دارد، گفت: طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران که با ۱۵ کشور به علاوه اقلیم کردستان همسایگی دارد و مسلم است که برای ما هم همسایگان جایگاه و اولویت خاص خودشان را دارند.

این کارشناس مسائل شرق شرقآسیا گفت: اعتقاد من این است کشور پاکستان بنابر دلایل متعدد تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و امنیتی و اشتراکات به هم پیوسته فرهنگی و از همه مهمتر داشتن ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک که ۹۰۰ کیلومتر آن مرز خشکی و ۵۰ کیلومتر هم در دهانه خلیج گواتر و دریای عمان ایجاب می کند که کشور پاکستان در زمینه مناسبات دو جانبه سطح را فراهم کند که از سطح روابط عادی بالاتر باشد و دلایل آن هم بسیار عمیق تر از آن است که در سطح ژورنالیستی با آن بپردازیم.

یزدان پناه در ادامه بیان کرد: اعتقاد من این است که اسلام آباد و تهران به عنوان پایتخت های دو کشور می توانند روابط خود را چند سطحی بر اساس توجیهات متعددی تنظیم کنند.

وی همچنین اظهار کرد: رابطه پایتخت های دو کشور وجود دارد و خیلی هم مرتبط به شرایط خاص سیاسی نیست، می بینیم هر دولتی در ایران روی کار می آید مورد استقبال مقامات پاکستان است و متقابل هم همینطور است و این دوره یک اتفاق استثنایی رخ داده و آن نگرش آقای عمران خان به جمهوری اسلامی ایران است و شاید کمتر مقامات و نخست وزیران دولت پاکستان از ۱۹۴۷ که این کشور تاسیس شد تا امروز به این شکل گرایش ذاتی و فردی به کشور همسایه داشته باشند.

*اولین اظهار نظر نخست وزیر فعلی پاکستان در مورد علاقه سفر به تهران بود

کارشناس شرق آسیا تاکید کرد: به خاطر دارم وقتی که نخست وزیر پاکستان انتخاب شد اولین جمله ای که در مورد سیاست خارجی بیان کرد میل شدید به روابط با تهران و سفر به جمهوری اسلامی ایران بود و همین که مسیر متفاوتی را برای سفر به تهران انتخاب کرد و ابتدا به پایتخت مذهبی ایران یعنی مشهد سفر کرد نشان دهنده علاقه ویژه و استثنایی ایشان به جمهوری اسلامی ایران است.

یزدان‌پناه افزود: این نشان می دهد که سرشت روابط ایران و پاکستان برخلاف آنچه که در افکار عمومی به ویژه ایران جاری و ساری است که یک روابط بحرانی است باید گفت که این سرشت روابط بحرانی را نشان نمی دهد و آنچه که این روابط را بحرانی نشان داده جای بحث و بررسی دارد.

وی ادامه داد: مولفه های متعددی کنار هم قرار دارند که این مولفه ها می توانند روابط فعلی ایران و پاکستان را که اصلاً قانع‌کننده برای ملت ها و دولت ها نیست، بسیار بیشتر از این ارتقا دهد.

سال گذشته ۳۰۰ قلم کالا به پاکستان صادر کردیم

مراد نعمتی زرگران رایزن بازرگانی ایران در پاکستان در مورد مبادلات تجاری ایران به ۱.۳ میلیارد دلار صادرات ایران به پاکستان در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود ۳۲۰ میلیون دلار از کشور پاکستان واردات داشتیم و با توجه به پتانسیل موجود حجم مبادلات تجاری قابل قبولی نیست.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به روابطی که بین دو کشور ایران و پاکستان است باید توجه داشت که روابط اقتصادی روح روابط دوجانبه است البته روابط ایران و پاکستان جاری و ساری است و رابطه ایران و پاکستان به تاریخ استقلال پاکستان گره خورده است البته مناسبات دو کشور در برخی موارد فراز و فرود داشته اما همواره در سطح قابل قبولی بوده است.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان همچنین گفت: متاسفانه روابط ایران و پاکستان در بُعد اقتصادی و تجاری نتوانسته آن در هم تنیدگی و پیوستگی لازم و مورد نیاز را ایجاد کند.

نعمتی زرگران به تفاوت های بازار ایران و پاکستان پرداخت و گفت: حجم وسیعی از کالاها از سوی ایران به پاکستان صادر می شود و تنوع صادراتی ما حدود ۳۰۰ قلم کالا می باشد که این تنوع صادراتی از سوی ایران به پاکستان با کمتر کشوری قابل قیاس است.

وی ادامه داد: محصولات پتروشیمی و میعانات گازی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد محصولاتی که به اکثر شرکای تجاری خود صادر می کنیم و این در مورد پاکستان با تنوع محصولات صادراتی مصداق ندارد که موضوع مطلوب است.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان خاطر نشان کرد: در بین محصولات صادراتی ایران به پاکستان فرش ماشینی، شیرینی و شکلات، میوه، خرما، خشکبار، محصولات پلاستیکی، کاشی و سرامیک، و همچنین طیف وسیعی از کالاها در کنار قیر و نفت و گاز صادر می شود.

نعمتی زرگران همچنین به محصولاتی که پاکستان به ایران صادر میکند پرداخت و افزود: به صورت قالب برنج و کنجد و دام زنده وارد ایران میشود به نحوی که تنها در سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون دلار واردات برنج از پاکستان داشتیم همچنین حدود ۵۰ میلیون دلار کنجد از پاکستان به ایران صادر شد و مابقی صادرات این کشور به ما دام زنده و میوه بود.

وی در مورد مزیت نسبی اقتصاد پاکستان اظهار کرد: بازار پاکستان از لحاظ اقتصادی بازار مکملی است و ما دو بازار همپوشان هستیم در واقع ما می توانیم تامین کننده بخشی از نیاز های پاکستان و بالعکس پاکستان به ویژه در مباحث کشاورزی می تواند بخشی از نیازهای ما را پوشش دهد.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان تصریح کرد: ایران با عراق و افغانستان چنین بازاری را که با پاکستان دارد ندارد و ارتباط یک سویه و صادراتی داریم اما با پاکستان بازار دوسویه داریم و این یک بُعد قضیه است.

وی افزود: مسئله اصلی و مهم رابطه اقتصادی و تجاری با پاکستان که متأسفانه هنوز ناشناخته مانده این است که ایران و پاکستان از لحاظ توانمندی تجاری مکمل همدیگر هستند به این صورت که ما از لحاظ تولید و صنعت از پاکستان برتر هستیم به طور نسبی اما از لحاظ مارکتینگ و بازاریابی پاکستان در شناخت بازارهای بین المللی و حتی دانستن قواعد تجارت بین المللی پاکستانی ها بسیار بسیار خِبره هستند.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان در همین رابطه ظرفیت خوب تجاری پاکستان و فعالان اقتصادی آن اشاره و عنوان کرد: استان بیست و یک سال عضو سازمان تجارت جهانی است و تجارت آزاد با خیلی از کشورهای دنیا دارد و در واقع بخش خصوصی پاکستان بسیار قوی است و برعکس آن چیزی که ما فکر میکنیم.

نعمتی زرگران ادامه داد: یکی از دلایلی که روابط تجاری ایران و پاکستان به آن نسل بیت ممکن رسیده این است که از قدیم الایام تجارت ما غیر رسمی بوده و یکی از دلایل این موضوع داشتن مرز طولانیست و متاسفانه برخی از تجاری که در این حوزه به عنوان معین عمل می کنند به تجارت رسمی قائل نیستند.

وی گفت: موانع و مبالغ تعرفه ای بین دو کشور ایران و پاکستان بالاست و البته موافقتنامه تجارت ترجیحی که سال ۱۳۸۵ بین ایران و پاکستان امضا و عملیاتی شده به شکل بهینه اجرا نمی شود به طور مثال این موافقت نامه ها از طریق رسانه ها و صدا و سیما می تواند بیشتر منعکس شود مانند آنکه نارنجی پاکستان جزو اقلامی است که در لیست توافق تجاری دو کشور وجود دارد.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان ادامه داد: ما توافق کرده ایم که به پاکستان در مورد برخی اقلام از جمله نارنگی پاکستان تخفیفات تعرفه ای دهیم در حالی که که وزارت جهاد کشاورزی واردات نارنگی پاکستان را ممنوع کرده است.

نعمتی زرگران خاطر نشان کرد: راهکار وجود دارد که چگونه نارنگی پاکستان را وارد کنیم و تولید داخل لطمه نخورد و همزمان بتوانیم نظر پاکستان را تامین کنیم چرا که نارنگی برای پاکستان یک کالای استراتژیک است و با ممنوعیت واردات به ایران عمل متقابل انجام می دهند به عنوان مثال در مورد سیب سرخ ما که در بازار بسیار خوبی در پاکستان عمل متقابل انجام می دهد در حال حاضر به صورت مستقیم از طریق افغانستان وارد پاکستان می‌شود.

*مسائل امنیتی بین ایران و پاکستان سایه افکنده

یزدان پناه کارشناس شرق آسیا همچنین در مورد مسائل امنیتی و تاثیر آن و روابط ایران و پاکستان همچنین تشکیل نیروهای واکنش سریع که در سفر نخست وزیر پاکستان به تهران مطرح شد، بیان کرد: این سفر با ترکیبی ‌‌که نخست وزیر پاکستان به ایران آمدند حتما می تواند می تواند باب جدیدی را در روابط سیاسی-امنیتی دو کشور فراهم کند.

وی گفت: واقعیت امر این است که مرزهای مشترک در دو سوی دو کشور این اجازه را نمی دهد و سایه افکنده بر اساس روابط دو کشور و روابط اقتصادی به هیچ وجه کفایت تعمیق بخشی بین روابط دو کشور نیست.

کارشناس مسائل شرق آسیا ادامه داد: کشور ایران و پاکستان که تا این اندازه به هم نزدیک هستند صرفاً بر اساس بازار نمی توانند به هم نزدیک شوند چرا که ناامنی در مرز ها امنیت ملی دو کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و خط و شرایط عادی دو کشور را از حالت عادی خارج کرده و به سوی بحرانی سوق می دهد و منجر به واکنش های تند دو طرف میشود.

یزدان پناه تاکید کرد: اعتقاد من این است که صرف مسائل امنیتی و توافقنامه های امنیتی نمی تواند به سر ساز تعمیق روابط تهران و اسلام آباد باشد و دلیل هم دارد چرا که ما این مسئله را در مرز با عراق هم تجربه کردیم و رویکرد خود را با عراق تغییر دادیم همچنین با ترکیه این وضعیت را داشتیم و با جمهوری آذربایجان و شاهد هستیم که در حال حاضر چه قدر مرزهای مشترک ما با کشورهایی که نام بردم پر رونق است و از حالت امنیتی خارج شده است.

وی ادامه داد: باید به روابط ایران و پاکستان همچنین ایران و افغانستان عنوان الزامات و ضروریات تنظیم روابط نوپا بودن روابط ایران با منطقه شرق آسیا از نگاه خاص وابستگی متقابل تعمیق بخشیم.

کارشناس شرق آسیا تصریح کرد: پاکستان درصد قابل توجهی از انرژی خود را از ایران تامین می کند و این برای او کالایی حیاتی و استراتژیک است و باید توجه داشت که اگر قرار است روابط ایران و پاکستان عمق پیدا کند ۲۵۰ میلیون دلار صادرات برنج پاکستان به ایران این تعمیر را ایجاد نمی کند و یا دانه های روغنی درسته ۵۰ یا ۶۰ میلیون دلار به تعمیق روابط کمک نمی کند چه بسا که اشراف قاچاق در این موارد وجود دارد و با قاچاق از حالت عادی تجاری خارج می شود چراکه قاچاق در ۳۰۰ کیلومتر مرز ایران و پاکستان رایج است و شرایط کنترل این بخش از مرز سخت است.

یزدان پناه گفت: همانگونه که خط لوله نفت و گاز از ایران به ترکیه رفته و مرز دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و به روابط دو کشور عمق بخشیده و کدهای ژئوپلیتیکی ایران و ترکیه تغییر کرده در مورد خط لوله صلح هم میتوان چنین نتیجه ای دریافت کرد و باید این اراده ایجاد شود.

وی گفت: تنها خط لوله مطرح نیست بلکه شاخص دیگر راه آهن است و چرا سالیان سال است که بلاتکلیف مانده ما مادرم مورد خط لوله کم کاری داریم و احداث آن را یک طرف لغو کردیم در حالی که از نظر امنیتی برای آنکه در دراز‌مدت همسایه مانند پاکستان را حفظ کنیم باید روابط را تعمیق بخشیم.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان با اشاره به یکی از دغدغه های جمهوری اسلامی ایران در مورد پاکستان اظهار کرد: ما نگران هستیم که چرا عربستان در پاکستان نفوذ می کند و علیه منافع ملی و امنیت ملی ایران عمل می کند و واقعاً هم عمل می کند چرا که پول عربستان و امارات در پاکستان در خدمت تروریسم است چرا که این پول‌ها در پاکستان تبدیل به مدرسه و توسعه افراطی گری و ترویج بنیادگرایی بیداد سی و هفت شاخه افراطی گری شده است.

یزدان پناه اظهار کرد: باید روابط ایران و پاکستان از مسیر امنیتی صرف به مسیر اقتصادی صنعتی و بنیادی تغییر کند و وابستگی روابط را تکمیل کند و به خاطر دارم که در زمان جنگ پاکستان بندر کراچی را در اختیار ایران قرار داد و این بندر به عنوان بندری پشتیبانی کننده کالا های لجستیک را به سمت ایران وارد می کرد و در حال حاضر چنین روابط بین ایران و پاکستان نیست.

وی ادامه داد: بندر کراچی پایتخت اول پاکستان بود در حالی که امروز این شرایط به روابطی که قبلاً ایران داشت با اسلام آباد ندارد و کوچکترین اقدام گروهک های تروریستی در مرزها علیه امنیت ملی ما در منطقه سیستان و بلوچستان و روابط دو کشور را تحت شعاع قرار می دهد منجر به بدبینی می‌شود و ماهیت دو کشور این را القا نمی‌کند که پاکستان همسایه بدن ما است بلکه همسایه بسیار خوب ما است.

این کارشناس مسائل شرق آسیا همچنین عنوان کرد: اعتقاد من این است که حالا عِمران خان یک نگاه ویژه به ایران دارد این را فرصت شمرده و پاکستان را به نوعی تحت فشار قرار دهیم تا بر اساس نیازهای دو طرف روابط کشورها خیلی گرم تر و عمیق تر شود و اگر همین خط لوله گاز به هند نرود و تنها به پاکستان متصل شود اشتغال بالایی شکل می گیرد.

نعمتی زرگران رایزن بازرگانی ایران در پاکستان گفت: در روابط دو جانبه باید نگاه راهبردی داشته باشیم و ملاحظات طرف مقابل را در نظر بگیریم و نگاه همگرا داشته باشیم و در روابط با پاکستان نگاه راهبردی چندان ملموس نبوده از آنجایی که پاکستان کشور همسایه مهمی است و در مسائل منطقه تاثیر گذار است و تاکنون روابط ما با این کشور بحرانی نبوده و روابط اقتصادی می تواند رابطه ما را تحکیم کند.

وی به ملاحظات خاص کشور پاکستان اشاره و عنوان کرد: باید بر اساس این ملاحظات ارتباط دو سویه ایجاد کنیم در حال حاضر چین تحت یک پروژه ای کوریدور با سرمایه گذاری در پاکستان ایجاد کرده و حدود ۵۰ میلیارد دلار برای زیرساخت های پاکستان سرمایه گذاری کرده است و در بخش های جاده و انرژی ورود کرده و با یک استراتژی مناسب چین پاکستان به این سمت گرایش پیدا می کند.

نعمتی زرگران رایزن بازرگانی ایران در پاکستان در بخشی از سخنانش به سازمانهای منطقه پرداخت و گفت: عملاً این سازمان ها کارایی لازم را نداشتند.

اکو نهادی ناکارآمد است

یزدان پناه کارشناس شرق آسیا در مورد ارتباط پاکستان با عربستان و آمریکا و تاثیر آن بر راهبردی شدن روابط ایران و پاکستان اظهار کرد: این مسئله به نیاز پاکستان بستگی دارد چندین سال است که عربستان روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت رایگان به پاکستان می‌دهد پاکستان کشور نیازمندی است انرژی یکی از نیازهای اساسی آن است.

وی به پاکستان به عنوان یکی از ۱۰ قدرت اتمی و نظامی دنیا اشاره کرد و افزود: آیا پاکستان باید هویت و اقتدار و جایگاه جغرافیایی خود را قربانی نیاز های زود گذر کند؟ و از طرف دیگر نقشی که ایران باید در پاکستان ایفا کند در ایفای آن ما گاهی اوقات کوتاهی کردیم.

کارشناس شرق آسیا تاکید کرد: اگر ما به گروه های آسه آن، سارک و شرق دور نگاه ثانویه داریم بعضاً اشکالی ندارد اما به همسایه نمی توانیم نگاه سانوی داشته باشیم آن هم همسایه مانند پاکستان که مرتب امتحان خود را درمورد جمهوری اسلامی پس داده است از طرف دیگر نمی‌توانیم به پاکستان امر و نهی کنیم که با فلان کشور چه رابطه ای داشته باش یا رابطه نداشته باشد بلکه باید احترام بگذاریم به کشورها و سیاست های آن ها در راستای منافع ملی خودشان.

یزدان پناه هم چنین گفت: اگر در جایی همسایه بیاید و در روابط دو کشور ثالث سوء استفاده کند برای ضربه زدن به امنیت ملی کشور دیگر طبیعتاً باید واکنش نشان داد و گاهی غفلت های ما باعث شده است که همسایه های عربی ما پارا از پروتکل های رایج فراتر بگذارند و ساختار شکنی کنند و علیه منافع ملی ما از مرزهای غربی تا شرقی قد علم بکنند.

وی تصریح کرد: مسلم است که حضور عمران خان در راس حکومت پاکستان با توجه به اینکه حکومت ها ذات قوی ندارند امیدواری در دوره نخست وزیری ایشان اتفاق های تلخ گذشته رخ ندهد و اولا باید پاکستان باید به ثبات مطلق در قلمرو سرزمینی خود برسد و پس از آن رابطه خود را با عربستان و اساس ساز و کاری پیش ببرد که به مرزهای ایران لطمه نزند و به منافع ما آسیب نزند همچنین در مورد افغانستان که از قربانیان روابط غلط برخی از همسایگان هستند.

یزدان پناه در همین رابطه گفت: طالبان نتیجه نفوذ کشورهای عربی در منطقه است همچنین القاعده و داعش این نشان می دهد که در ساز و کارهای سیاسی مسیر درستی تعیین شده و تا زمانی که این ها برطرف نشود اتفاقی نمی افتد و همه این ها در گروی توسعه یافتگی است.

وی خاطر نشان کرد: توسعه اقتصادی یکی از الزامات توسعه پایدار است و یکی دیگر از این الزامات تشکیل نهادهای موثر منطقه ای است و من اکو نهادی ناکارآمد می دانم و معتقدم جمهوری اسلامی ایران کمترین نفع ممکن را از زمان تاسیس این سازمان تا به امروز برده است چرا که این سازمان تجانس جغرافیایی و سیاسی و اقتصادی بین کشورها ندارد.

یزدان پناه گفت: باید نهادی در منطقه تاسیس شود که در مرحله اول تجانس جغرافیای و بعد تجانس سیاسی و اقتصادی در منطقه داشته باشد تا زمانی که این تجاوزها وجود نداشته باشد امکان شکل‌گیری نهاد قدرتمند وجود ندارد مانند سازمان کنفرانس اسلامی که حدود سه سال است به سازمان همکاری های اسلامی تبدیل شده است نمونه‌های ناکارامد اتحادیه‌ها در منطقه است.

نعمتی زرگران رایزن بازرگانی ایران در پاکستان با اشاره به پیش بینی مبادلات تجاری دو کشور ایران و پاکستان تا سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد دلار اظهار کرد: سند توسعه همکاری های بین دو کشور با سفره رئیس جمهور ما در فروردین ماه امضا شد و سه محور شامل افزایش حجم مبادلات، انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد همچنین معاونت تجارت ترجیحی و با موانعی که هم اکنون وجود دارد که بزرگترین آن نداشتن روابط بانکی و کارگزاری است و موانع تعرفه بسیاری داریم باید تحقق توافق های صورت گرفته را دنبال کنیم.

وی با یادآوری این که از سال ۲۰۱۲ به بعد ایران و پاکستان روابط بانکی ندارند افزود: موافقتنامه تجارت آزاد برای ایران بسیار مهم است چرا که هم اکنون تجارت غیر رسمی و پیله وری شکل گرفته در حال حاضر هم نمی توان با این موضوع مبارزه کرد کالاهایی که به صورت غیر رسمی در بازار پاکستان جا می افتند دیگر امکان ورود به صورت رسمی ندارند.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان تصریح کرد: بازار پاکستان بسیار رقابتی است وقتی کالایی با قیمت پایین تر در آنجا نهادینه شد دیگر امکان تجارت رسمی آن وجود ندارد چرا که چین و ترکیه در بازار پاکستان حضور جدی دارند و پاکستان چندان در امور بازار ورود نمی کند و بازار پاکستان بازار بازی است که خود فضای بازار قیمت را تعیین می کند.

نعمتی زرگران با طرح مسئله که بخش خصوصی دو کشور چندان از ظرفیتهای هم آگاه نیستند گفت: یکی از کشور هایی که ری اکسپورت ما را به کشورهای ثالث انجام می دهد پاکستان است ارخود پاکستان اگر بازاریابی کنیم مثلاً در مورد خرما که در آنجا بازار خوبی هم دارد یک پاکستانی کاملاً به مناطق کشور اشراف دارد تا بنده نوعی از وزارت صنعت و آنها گلوگاه را می شناسند به ایران می آیند و ما به دلیل فروش درب کارخانه ای اقدام مناسبی انجام نمی دهیم.

وی تصریح کرد: راه حل مانع این است که بخش خصوصی بیشتر در پاکستان حضور داشته باشد و بخش خصوصی باید یک مقدار برای بازار پاکستان هزینه کند و آن را صرفا برای صادرات نبیند چرا که که پاکستان می‌تواند محل ورود ما به بازارهای جهانی باشد.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان با تأکید بر اینکه تا زمانی که موانع تجاری ایران و پاکستان برطرف نشود به حجم مبادلات توافق شده تا سال ۲۰۲۱ و عدد پنج میلیارد دلار نمی‌رسیم گفت: باید توجه کنیم که موانع بانک رفع شود و به اهداف تجاری مناسبی برسیم مانند بازار های مناسب پاکستان مثلاً ظرفیت ۱۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در بازار پاکستان که خودشان حداکثر ۲۰ میلیون متر مربع تولید دارند و یک گپ ۸۰ میلیون متر مکعبی کاشی و سرامیک در پاکستان وجود دارد که ما می توانیم در این حوزه ورود پیدا کنیم.

نعمتی زرگران ادامه داد: حضور شرکت های غذایی ایرانی در پاکستان به ویژه لبنیات همچنین بسیاری از صنایع که امکان سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور وجود دارد و فاینانس آن راحت تهیه می شود ضمن آنکه یک شرکت سرمایه گذاری مشترک ایران و پاکستان وجود دارد که سهام آن پنجاه پنجاه است و در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و هنوز یک انتفاعی از زمان تاسیس آن نبردیم.

وی با اشاره به اینکه اگر طرف های ایرانی در این شرکت سرمایه گذاری کنند و یا طرف های پاکستانی را مجاب کنند که در ایران سرمایه گذاری کنند، افزود: در این شرایط نیاز به آوردن سرمایه نیست و می‌توانند از مزایای داخلی کشور افغانستان استفاده کند همچنان که در موضوع کاشی و سرامیک تعرفه ۱۱۲ درصدی داریم و غیر رسمی در مواردی تا صد و پنجاه درس دهم در برخی از سایز های کاشی و سرامیک می رسد.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان همچنین ظرفیت بسیار بالای بازار پاکستان در صنایع غذایی به ویژه شیرینی و شکلات پرداخت و گفت: زمانی که در آن کشور ماموریت داشتند جلسات متعددی با مسئولین گمرک و سایر مسئولین داشتیم با توجه به اینکه پاکستان بخش خصوصی بسیار قوی دارد و بسیاری از تصمیمات دولت متاثر است نظرات بخش خصوصی است باید گفت که ما این مولف را لحاظ نمی‌کنیم.

نعمتی زرگران تصریح کرد: پاکستان محل تلاقی قدرت‌های جهانی است اما با قاطعیت می‌توان گفت که آنها با فاصله زیاد ضریب نفوذ در عمق ایران را ندارند و حداقل در مسائل تجاری به مدت چهار سال که بنده در پاکستان بودم این مسئله را به صورت کاملاً ملموس دیدم.

وی یادآورشد: همانطور که می دانید بر داشتن تعرفه های ترجیحی نیازمند مصوبه مجلس است اما برخی موانع قابل ارتفاع است مانند آنکه تعرفه ها بر اساس قیمت پایه یک کالا تصویب می شود و من این نکته را در مورد تعرفه های ترجیحی شیرینی و شکلات ایران در جلسه ای در فدراسیون اتاق بازرگانی و جلسه مشترک با گمرک مطرح کردم.

وی ادامه داد: من به آنها یادآور شدم که این موضوع باعث قاچاق کالا می شود و بعد گمرک است که تعرفه ترجیحی شیرینی و شکلات ایران برابر با دنیا و چهار و نیم دلار بود و من عنوان کردم که شکلات ایران و سوئیس برابری نمی کند و شاهد بودیم فدراسیون اتاق بازرگانی با گمرک پاکستان مکاتبه کرده و پس از حدود ۳ هفته تعرفه را به۱.۷ دلار رساند و کاهش یک سوم این تعرفه باعث شد که صادرات شیرینی و شکلات ایران به پاکستان در سال ۹۶ در خط بسیار وسیعی صورت گیرد و طبق گفته رئیس انجمن شیرینی و شکلات صادرات مستقیم ۹۰ میلیون دلاری از سوی ایران به پاکستان محقق شد و سود تعرفه‌ی ۲۷۰ و ۸۰ درصدی داشتیم.

یزدان پناه کارشناس شرق آسیا در خصوص این اظهار نظر عمران خان نخست وزیر پاکستان که گفت اجازه نمی‌دهیم کشورهای ثالث در روابط دو جانبه ما دخالت کنند، گفت: قاعدتاً در تمام دنیا سیاست های اعلامی و عملی دچار فراز و نشیب خواهد بود و قطعاً همانطور که می گویند نمی شود اما عمران خان یک نگاه میان دیگران دارد و می خواهند زحمت‌های ایران را از زمان تأسیس این کشور تاکنون جبران کنند.

وی با طرح نو که نگاه بدبینانه ای به عملکرد عمران خان ندارد، گفت: اعتقاد من این است که از ظرفیت های عمران خان می توان استفاده کرد و تنش بین ایران و عربستان را تعدیل کرد چرا که قرار نیست که دشمنی ایران و عربستان تا ابد ادامه پیدا کند و یا هر روز بدتر شود بالاخره باید جایی این تنش خاتمه پیدا کند چرا که دشمنی دو کشور موجب تخلیه بار ژئوپلیتیکی آنها می شود.

کارشناس شرق آسیا تاکید کرد: عربستان به زمین که گمان می کند متحد آمریکا است این اتفاق برایش نمی افتد این طور نیست و اشتباه است و استنباط من این است عمران خان که تمایل دارد روابط ایران و آمریکا پادرمیانی کند و میانجیگری کند و این هفته چیز بدی نیست مشروط بر اینکه ملاحظات و منافع جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی دیده شود.

یزدان پناه گفت: اگر دولت پاکستان بخواهد سیاست مستقلی داشته باشد که این موضوع بسیار ارزشمند است باید به سیاست‌های راهبردی خود عمق دهد و پای نفوذ عربستان و امارات در پاکستان برای تولید و توسعه و تربیت نیروی افراطی به صفر برسد و قطع شود و باید گفت که این چه رویایی است که در منطقه ما دایر شده و منطقه جولان گاه رقابت های جهانی شده.

وی ادامه داد: وقتی آقای ظریف وزیر امور خارجه ما به پاکستان سفر کرد و با آقای نواز شریف رایزنی کرد باعث شد آنها عقب نشینی کردند در حالیکه مجلس پاکستان ابتدا موافق ائتلاف ضد یمن بود و باید توجه کرد که منطقه هرسال میلیارد دلار هزینه های امنیتی می دهد که بخش عمده آن کاذب است.

کارشناس شرق آسیا تصریح کرد: مشکلات و معضلات امنیتی که گریبان گیر منطقه شده در گذرگاه ارتباط منطقه و راهبردی قدرت های تاثیر گذار برطرف می شود.

وی گفت: اقتصاد عامل و ضامن و بقای امنیت است گروه های منطقه ای در ظاهر اقتصاد اما با بطن تضامین امنیتی شکل می‌گیرند و باید توجه کرد که فلسفه تشکیل اتحادیه اروپا و ناتو چه چیزی بوده است.

کارشناس شرق آسیا تصریح کرد: تا زمانی که به روابط خود با پاکستان عمق ندهیم راهی از پیش نبرد این مگر میشود با شکلات روابط دو کشور را تعمیق بخشید؟

یزدان پناه با ذکر مثالی گفت: ایران می تواند بخشی از صنایع پتروشیمی خود را به پاکستان ببرد و آن را وابسته کند ایا همین خط لوله صلح را که می گویم لوله مزاحمت است و آمریکا و هند اجازه نمی دهند اما به هر حال یک روز تسلیم این فرآیند می شوند در حالی که وقتی تنها یک مسیر کوتاه را به پاکستان وصل کنیم پاکستان هم به همان میزان متعهد می شود که مرزها را امن کند.

وی افزود: گاهی پاکستانی ها به صورت پنهانی به ما می زنند که این تروریست ها شهروند های شما هستند به کشور ما می آیند برای ما مشکل ایجاد می کند درحالی که اگر در روابط ایران و پاکستان عمق استراتژیک ایجاد شود اتفاق‌های بهترین می‌افتد و باید توجه کنیم که کشور پاکستان در حال توسعه نیاز به انرژی دارد.

یزدان پناه کارشناس شرق آسیا یادآور شد: توجه کنیم که در حوزه انرژی هند و چین هم میزان هم که به سمت پاکستان نزدیک شوند از آن جایی که خودشان وابسته هستند راهی از پیش نمی برند رقابت‌های این کشورها از سال ۲۰۲۵ به بعد تلطیف می شود چرا که کشوری که بمب اتم دارد به سمت جنگ نمی رود و این دو کشور هم مجبور هستند که در راستای توسعه یافتگی به هم نزدیک شوند در این میان ایران می‌تواند نقش کاملاً حائل و مکمل توسعه یافتگی را در منطقه شرق آسیا بازی کند و عامل اصلی انرژی است.

وی گفت: ایران عراق و روسیه تنها کشورهایی هستند که برای آینده های دور نفت و گاز دارند و تغییر رویکرد اتحادیه اروپا در این مقطع حوزه خلیج فارس برای این است که میدانند باید آهسته استراتژی های وابستگی نفت را به استراتژی های لوله های گاز تغییر دهند و این مسئله را شرقی ها هم خوب درک کردند مخصوصاً کشور همسایه ما پاکستان و هند این موضوع را می‌دانند.

کارشناس شرق آسیا تصریح کرد: سفر آقای خاتمی به پاکستان در سال ۸۱ یا ۸۲ بود و همانند همین توافقنامه هایی که اخیراً با سفر آقای روحانی صورت گرفته در آن سال ها هم صورت گرفته بود در حالی که ۵ درصد آن هم اجرایی نشد زیرا ما در زمینه های اقتصادی رقبای داریم و باید در نظر بگیریم که کشورهای دیگر رقیب ما هستند.

یزدان پناه گفت: خدا نکند که در این شرایط کشور ای تحت فشار نظام های بین المللی باشد سوء استفاده می‌کنند و می گویند در قبال تحریم ایران و باید دید که از موضوع ری اکسپورت پاکستان چقدر سود می کند و امارات همچنین نفع بالا دارد زیرا جمهوری اسلامی تحت فشار است که آنها از صادرات مجدد نفع می برند.

وی گفت: تا زمانی که این رویه باشد اگر آقای روحانی و آقای عمران خان سالی ۱۰ بار هم به کشورهای هم رفت و آمد کنند و سقف های تجاری ۵ و ۱۰ میلیاردی مقرر کنند اما روابط اصلاح نشود هیچ کدام از توافق محقق نمی شود.

کارشناس شرق آسیا همچنین به عبور شیعیان پاکستان برای پیاده روی اربعین از مرزهای ایران اشاره و اظهار کرد: همین موضوع هم کفایت نمی‌کند و باید دید که ایران چقدر از این قضیه سود می کند در حالی که روابط دو کشور عمق ندارد و با وجود آن که دو کشور به شدت به هم وابسته هستند اما روابط شان عمیق نیست.

نعمتی زرگران رایزن بازرگانی ایران در پاکستان گفت: ما رایزنان بازرگانی به عنوان بازوهای اجرایی وزارت صنعت معدن و تجارت و حتی نمایندگی ها در اوج کار و رابطه ۲۱ رایدن در تمام دنیا داشتیم متخصص مو در این حوزه است و کارشناس سیاسی وزارت امور خارجه تخصصش در این امور نیست و در امور بازرگانی تخصصی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: باید توجه کنیم که هم اکنون در هند رایزن اقتصادی نداریم و در چین به همین صورت و باید رایزن های اقتصادی را توسعه دهیم چرا که از طریق تخصص سیاسی رایزن های اقتصادی محقق نمی شود و باید توجه کنیم که هم اکنون در پاکستان حدود ۹ دفتر رایزن فرهنگی داریم و تنها یک نفر رایزن بازرگانی داریم.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان گفت: برای توسعه روابط و تعمیق روابط ایران و پاکستان همچنین توسعه پایدار باید از یک جا شروع کرد.

یزدان پناه کارشناس غرب آسیا تاکید کرد: نقدی به رایزن های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر وجود دارد چرا که امروزه فرهنگ از طریق ابزار صادر می‌شود نه سخنرانی و نه حضور تعارف آمیز و باید توجه کنیم که ژاپن چگونه دنیا را گرفت.

نعمتی زرگران رایزن بازرگانی ایران در پاکستان در پایان گفت: ایران و پاکستان دو بازار مکمل هستند که می‌توانند همپوشانی ایجاد کنند و ما در صادرات تجربه لازم را نداریم ابتدا باید بپذیریم که در این وادی تازه‌کار هستیم تا بتوانیم از ظرفیت ها استفاده کنیم در حال حاضر شریک اول صادراتی پاکستان آمریکا است و پاکستان حدود ۳ میلیارد دلار سالانه به آمریکا صادرات دارد یکی دیگر از شبکه‌های اصلی صادراتی پاکستان انگلیس است همینطور آلمان و ژاپن و تجهیزات ورزشی همچنین پزشکی از جمله محصولاتی است که آنها از پاکستان وارد می کنند.

وی گفت: کشورهای غربی به کشورهای کمتر توسعه یافته تخفیفات تعرفه ای دادند یکی از این کشورها پاکستان است که کالای آنها با حداقل تعرفه وارد کشورهای غربی می شود این ظرفیت بسیار مناسبی است که بر اساس سرمایه‌گذاری مشترک در برخی حوزه ها همکاری داشته باشیم مانند آنکه چرم پاکستان در تمام دنیا مقبولیت دارد و این محصول از طریق ایتالیا وارد ایران می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان ادامه داد: پارچه نساجی پاکستان از طریق ترکیه به ایران می آید و برای باید توجه کنیم که نارنگی پاکستان برای آن ها یک کالای استراتژیک و حیثیتی محسوب می شود در حالی که وزارت جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه ها هنوز با آن هماهنگی و حس مشترک نرسیدند که اگر ما اجازه ورود ۱۰ میلیون تا ۱۵ میلیون دلار نارنگی پاکستان را بدهیم در مقابل ۲۰۰ میلیون دلار سیب به ایران به پاکستان می‌رود.

زرگران گفت: حتی می‌توان نارنگی پاکستان را به کشور ورود موقت داد و در انبار ها با ظرفیت یک میلیون تن در آذربایجان غربی قرار گیرد و صادرات مجدد به کشورهای همسایه شود.


نویسنده:اکرم سادات حسینی شبستری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: