پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۲۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
علی عبدی زاده تحلیلگر اقتصادی: نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نامهای گوناگون با محوریت اقتصادی بوده ; لذا معانی این شعارها به یک نقطه ختم میشود و آن "درونزایی " اقتصاد است.
علی عبدی زاده در گفتگو با خبرنگار گیتی آنلاین چنین اظهار داشت : سال ۹۸ تحت عنوان "رونق تولید" با هدف توسعه بازار کالای ایرانی نامگذاری شده است .که بسیار هوشمندانه بوده لذا باید مشکلات و آسیب های این روند را بررسی و با ارائه راهکار این استراتژی را تحصیل کرد.

تحلیلگر اقتصادی با بیان این مهم که لزوم حمایت از "رونق تولید " را بایستی در دوشاخص کلیدی "توسعه تولید " و "توسعه بازار " جستجو کرد ,افزود:با بررسی و شناخت نیاز بازار ,توسعه کمی و کیفی توان کالاهای ایرانی را در فضای رقابتی افزایش داد , که در نهایت منجر به جذب تقاضای داخلی می شود.

علی عبدی زاده تصریح کرد: توسعه بازار کالای ایرانی مستلزم وجود تحلیل وداده های آماری دقیق از عرضه و تقاضای تولید داخلی است و همچنین تعریف استاندارد داخلی توسط سازمان استاندارد برای کالای ایرانی و قابل رقابت با استاندار بین الملل است.

تحلیگر اقتصادی با تاکید به این مطلب که در کشورها و نظام های اقتصادی توسعه یافته , شروع توسعه با تولید و به طور مشخص توسعه صنعتی شکل گرفته و برنامه ریزی شده است ,گفت :برای تحقق این راهبرد, بهترین استراتژی"رونق تولید" است که بعنوان پلتفرم توسعه (تعامل بین تولید کننده و مصرف کننده ) میتوان آنرا  تعریف کرد.

کارشناس اقتصادی در ادامه گفتگوتصریح کرد: در جهت دستیابی به توسعه اقتصادی، باید وضعیت موجود را آسیب شناسی کرد و با استراتژی مناسب تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد، که از جمله آن میتوان به مراتب ذیل اشاره کرد:
١)مديريت واردات، با هدف تقويت توليد كالاهاى بالقوه با اولویت بندی نسبت به توان منابع و دانش داخلی، به اين ترتيب كه با توجه به مزيتها و ظرفیتهای مناطق مختلف و به تفکیک جغرافیایی كشور، با مديريت منابع و افزايش سطح تكنولوژى با اتصال صنعت به دانشگاه و مراکز علمی، اموزشی، پژوهشی ميتوان در بعضى زمينه ها كالاهاى قابل رقابت توليد كرد (یا در حال حاضر تولید صورت میگیرد) كه واردات مشابه ميتواند اين روند را كاملاً تحت الشعاع قرار داده و مجال رشد، پیشرفت از صنایع داخلی گرفته شود با این فرضیه که کالاهای کشورهای صنعتی در یک پارادیم بلند مدت توانسته اند صرفه اقتصادی را در تولید برای حضور در بازارهای رقابتی ایجاد کنند.
٢)بازارهای بین المللی و با اولویت کشورهای همسایه و منطقه؛استراتژی توسعه صادارت با اولويت توليد کالا و خدمات در بخشهايى از كشور که در آن مناطق طبق آمايش سرزمين داراى مزيت نسبى است، که با برنامه ریزی بلند مدت و قابلیت رسیدن به صرفه ناشی از مقیاس، میتوان این بازار عظیم را برای رونق تولیدات داخلی تبدیل به فرصت کرد.

تحلیلگر اقتصادی در این خصوص افزودند: کشور ایران دارای ۱۷ تا ۱۸ درصد منابع فسیلی و ۵ درصد منابع معدنی کل دنیاست و همچنین صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و در همین راستا دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۱۸ از بین ۱۸۹ کشور در رده شصتم قرار دارد.

علی عبدی زاده با ابراز تاسف ازاینکه با در نظر گرفتن این آمار -اطلاعات و گذشت ۳۰ سال از جنگ هشت ساله ایران- عراق نتوانستیم بر ریل توسعه قرار بگیریم ,خاطر نشان کرد: اول عدم سیاستگذاری مناسب؛ سیاستگذاری مهم ترین عامل در برنامه ریزی توسعه اقتصادی منطبق با لحاظ تمام شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده است.
دوم مدیریت نارکارآمد؛ به این معنی که مدیریت یک نظام و ساختار حاکمیتی میبایست مبتنی بر هدف گذاری در سیاست های برنامه های توسعه باشد، در حالی که عدم هماهنگی در ساختار کلی مرتبط با توسعه وجود دارد.

تحلیلگر اقتصادی با اشاره به این چالش که برنامه های توسعه سنواتی پنج ساله بوده در حالیکه مدیریت دولتها چهارساله است ,چنین گفت : شروع و پایان برنامه های پنج ساله با دولتهای قبل و بعد درگیر خواهد بود و اجرا و پیگیری انها بدلیل امکان اختلاف نظرهای سیاسی، اقتصادی با اختلال مواجه بوده و احتمالا در اینده نیز خواهد شد.

علی عبدی زاده با تاکید بر این حقیقت که کشور ایران با مشکلات مختلف اقتصادی روبروست که هنوز یک مبانی نظری الگوی توسعه با تکیه بر شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تدوین نشده است ,افزودند: وجود اختلاف نظر شدید گفتمانهای سیاسی داخلی، که دولتها و مدیران و سیاستگذاران آنها با در نظر گرفتن اولویت فکری (تعلق خاطر حاکمیت جناحی) برخورد و عمل کرده که تحت تأثیر مدیریتهای سلیقه ایی بوده و نه تبعیت از سیاستهای گذاریهای کلان، و از همین رو نوسانات عمیق و شدید بر اقتصاد بوجود اورده است و باعث سردرگمی و تحلیل منابع شده است.

تحلیلگر اقتصادی در پایان گفت: توسعه به خودی خود قطعا اتفاق نخواهد افتاد و لازمه آن مراتب فوق الذکر و اقدام و عمل است، که ابزار آن سیاستگذارانی با دانش و با تجربه، و مدیرانی عملگرا، متخصص و با قابلیت توان اجرایی است.

نویسنده:خبرنگار : عزه میرصادقی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: