پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۲۷۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱
در گفتگو با یک حقوقدان مطرح شد
یک حقوقدان گفت: برخورد غیرعلنی و روانشناسی پلیس با بدحجابانی که شاید حدود ۱۰ درصد از کل جامعه را تشکیل می دهند, سبب مقاومت در برابر حجاب می شود, به همین دلیل در کشور هر از چندگاهی یک شبیخون در رابطه با فلسفه عفاف و حجاب اتفاق می افتد.
دکتر ملیحه بنانی, حقوقدان و عضو شورای مرکزی حزب مستقل کار در گفتگو با گیتی آنلاین با اشاره به فلسفه عفاف و حجاب اظهار داشت:حجاب در اصطلاح بيشتر در مورد پوشش زن به كار می رود, در واقع به معنای (پرده) يعنی در پشت پرده بودن زن, اما آنچه امروزه از كلمه ی حجاب برداشت می شود، كمی متفاوت تر از كاربرد آن نسبت به گذشته است. امروزه حجاب به معنای پوشش زنان است که شايد به اعتبار همان معنای (پشت پرده واقع شدن زن) اینگونه در اذهان عمومی پرورش یافته اما فقها در كتب فقهی از واژه «ستر» به معنای پوشش استفاده می كنند و كم تر از كلمه ی حجاب نام می برند.

 وی بیان کرد: نبايد اين گونه سوء برداشت شود كه زن حقّ بيرون رفتن از خانه برای اشتغال را ندارد، بلكه مقصود ما از مطالب گفته شده آثار مخرّب اختلاط زن و مرد در عرصه های اجتماعی است در واقع زن هم جزئی از اجتماع بوده و حضور او در صحنه های اجتماعی نه تنها محلّ اشكال نيست، بلكه در بسياری از مواقع ضروری هم به نظر می رسد .

اما رعايت پوشش و حجاب نیز امری ضروری بوده كه زنان نبايد آن را به دست فراموشی بسپارند چرا که دین اسلام از حقوق زنان به نحوی مطلوب دفاع می كند و زن را همپای مرد  می داند و اجازه می دهد كه در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سياسی، صنعتی، نظامی، عبادی و... شركت فعال داشته باشد.

حجاب و اصل آزادی

دبیر حزب مستقل کار استان البرز خاطر نشان کرد: در اسلام محبوس ساختن و اسیر کردن زن وجود ندارد, حجاب در اسلام وظیفه ای است که در معاشرت و برخورد با مرد بر عهده زن نهاده شده که
این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده, نه با حیثیت و کرامت او منافات داشته و نه تجاوز به حقوق طبیعی اوست بنابراین فرق است بین زندانی کردن زن در خانه و موظف دانستن او به اینکه در مقابل مرد بیگانه پوشیده باشد .
 
بنانی ادامه داد: ما وقتی حجاب را به‌مثابهٔ حکمی شرعی در نظر بگیریم، دیگر نمی‌توانیم آن را از ایمان شخصی و حدود دقیق احکام تعبدی جدا کنیم چرا که در این فرض, حتی آشکار ساختن چند تار مو هم برای کسانی که واجب بودن پوشش را پذیرفته‌اند, مقبول نیست اما وقتی حجاب را به‌عنوان رفتاری اخلاقی و صرفاً برای حفظ عفاف در نظر بگیریم، دیگر منتظر حدود و مقرراتی شرعی در این زمینه نمی‌مانیم و پوششی را که عرف و فرهنگ هر جامعه به‌عنوان حداقل لازم برای این منظور ضروری بشمارد, ملاک قرار خواهیم داد.

دبیر حزب مستقل کار البرز تاکید کرد: در واقع باید بگوییم امروزه مشکل اصلی در موضوع حجاب با خلط میان دو مفهوم بالا پدید آمده است. یعنی بسیاری از متدینان، برداشتشان از حدود شرعی حجاب را به‌عنوان ملاک عفاف اخلاقی در نظر می‌گیرند و با انگیزه اجتماعی سعی دارند آن را به دیگران تحمیل کنند در حالی که با نگاهی انسانی و برون‌دینی، این حدود به‌عنوان ملاک عفاف به‌نظر نمی‌رسد و بسیاری از افراد، ضرورتی برای رعایت آن احساس نمی‌کنند و دقیقا اینجاست که مقاومت و مبارزه با حجاب شرعی شکل می‌گیرد و حتی این مبارزه در نگاه بسیاری از آنان، رفتاری اخلاقی و حرکتی لازم برای حفظ کرامت انسانی تلقی می‌شود.

وی افزود: برای اینکه معتقدان به حجاب اجباری درک بهتری از نگاه و احساس این گروه از مخالفان داشته باشند، کافی است تفاوت نگاه خودشان را با کسانی که به حجابی سخت‌تر اعتقاد دارند, در نظر بگیرند. مثلاً کسانی که پوشیدن روسری را برای حفظ عفاف ضروری می‌دانند وقتی با معتقدان به وجوب چادر مواجه می‌شوند و این گروه وقتی در برابر کسانی که پوشیدن روبنده را هم شرط عفاف می‌شمرند چه احساسی پیدا می‌کنند؟ طبیعی است که آنها نیز الزام به این مقدار پوشش را افراط و نوعی تحمیل به‌شمار می‌آورند بنابراین احساس کسانی که پوشیدن لباسی متعارف را برای حفظ عفاف کافی می‌دانند نیز نسبت به روسری اجباری دقیقاً همین است.

برخورد پلیس با بدحجابان منجر به مقاومت در برابر حجاب می شود

این حقوقدان تاکید کرد: برخورد غیرعلنی و روانشناسی پلیس با بدحجابانی که شاید حدود ۱۰ درصد از کل جامعه را تشکیل می دهند نیز سبب مقاومت در برابر حجاب می شود به همین دلیل در کشور هر از چندگاهی یک شبیخون در رابطه با عفاف و حجاب اتفاق می افتد, در حالی که پلیس پیشگیری می تواند با ورود روانشناسی و با نگاه علمی با مخالفین حجاب برخورد کند تا فرد خود تصمیم به پوشش بگیرد در واقع با برخوردهای قهری و سلبی, نجات زنان و بانوان کشور از هجمه ی حملات دشمن به پدیده ی مهم حجاب و عفاف در آینده ای نچندان دور غیرممکن می شود.

اگر قرآن می گوید؛ لااکراه فی الدین... پس چرا حجاب درجامعه ما اجباریست؟

بنانی خاطر نشان کرد: خداوند می فرماید لااکراه فی الدین: یعنی اجباری در انتخاب دین وجود ندارد,کلمه "دین" به معنی یک گزینش نظریست یعنی یک انتخاب براساس اندیشه و آگاهی و دین به معنای ایمان و اعتقاد.

عضو شورای حزب مستقل کار ادامه داد: اعتقاد,قابل اجبارنیستبدین گونه که  ما میتوانیم افراد را به یک رفتار خاص وادار کنیم و یا از انجام کاری منع کنیم اما, نمی توانیم در اعتقاداتشان دخالت داشته باشیم,بنابراین قرآن کریم بسیار دقیق فرموده که  دین به معنای اعتقاد و قابل اجبار نیست اما باید دقت شود. حجاب یک رفتار دینی است که مثال واضح آن بدین گونه که ما نمیتوانیم کسی را مجبور به احکام الهی مانند روزه داری کنیم.

اما می توانیم و موظفیم به افراد گوشزد کنیم در جامعه اسلامی در ماه رمضان میان مردم روزه دار, روزه خواری نکنند. 

حجاب یک رفتار اجتماعی است

بنانی با بیان اینکه حجاب یک رفتار اجتماعی است, تصریح کرد: بحث اعتقاد و رفتار دو عرصه کاملا جداگانه است.درجایی که رفتار ,به عرصه عمومی مربوط می شود به حقوق شهروندی و حریم عمومی نیز مرتبط خواهد شد, بنابراین ما موظف هستیم  که  رعایت کنیم. حتی کسی که ملیت و مذهبش با ما متفاوت است , در جامعه اسلامی, موظف به رعایت شئونات رفتاری اسلامی ماست,
وقتی یک میهمان وارد خانه مان می شود, به حریممان باید احترام بگذارد و موظف به رعایت کردن است از این روحجاب نیز مربوط به حریم عمومی بوده و در حریم عمومی پوشش و طرز رفتار, به همه مربوط می شود.

۸ راهکار موثر در ترویج حجاب

این حقوقدان در پایان مصاحبه گفت: قطعاً برخوردهای سلبی نه تنها سودی ندارد بلکه نقض غرض است، اما از دیدگاه مقام معظم رهبری در تحلیل رویکردهای قوای قهریه نسبت به پدیده بدحجابی و ترویج بی بند و باری راهکارهای متفاوتی وجود دارند که موثرترین آنها ؛ آموزش حجاب در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس, تشویق, فعالیتهای علمی فرهنگی و هنری, تقویت فرهنگ غیرت, نظارت بر رسانه جمعی, فعالیت قوای سه گانه, احیای فرهنگ صحیح امر به معروف و نهی از منکر و حمایت عمومی از این فریضه بی نظیر و معرفی الگوهای مناسب تازه در پوشش هستند.

انتهای پیام/
نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: