پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۲۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
مدیر خانه نمایش مهرگان عنوان کرد:
مهدی علی نژاد در یک گفتگوی تفصیلی، از بی تعهدی گروه نمایشی "قتل های نیمه کاره" پرده برداشت که دردسرهای فراوانی را برای طرف های درگیر ماجرا به بار آورد.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، استفاده از بستر دکور صحنه نمایش "قتل های نیمه کاره" به نویسندگی و کارگردانی بهاءالدین مرشدی در نمایش "حق با شماست..." نوشته لوئیجی پیراندللو با ترجمه اثمار موسوی نیا و به طراحی و کارگردانی مهران ایرانی در روزهای اخیر جنجال آفرین شد و اهالی تئاتر را به واکنش واداشت از اینرو، تصمیم گرفته شد تا با گفتگو با مهدی علی نژاد؛ بازیگر و کارگردان تئاتر و همچنین، مدیر خانه نمایش مهرگان، قضیه سرقت هنری مطرح شده مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

به عنوان سوال نخست اینکه توضیحاتی راجع به پروسه تولید اجرای نمایش "قتل های نیمه کاره" به نویسندگی و کارگردانی بهاءالدین مرشدی ارائه دهید.

-یک روزی در اردیبهشت ماه 1398، شخصی به نام بهاءالدین مرشدی؛ نویسنده و کارگردان به همراه آقایان شاهرخ اسمی؛ تهیه کننده و هادی اشرفی؛ دستیار کارگردان، به خانه نمایش مهرگان آمدند تا مقدمات اجرای نمایشی به نام "فردا نمی آید..." را فراهم کنند.

-قرارداد شروع اجرا در روز مذکور برای تاریخ 5 تیر ماه 1398 در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان منعقد شد و بعد از یک ماه که موعد ارسال متن به مرکز هنرهای نمایشی رسید، آقای هادی اشرفی؛ دستیار کارگردان به تماشاخانه اعلام کردند که نمایش با نام "قتل های نیمه کاره" به روی صحنه خواهد رفت تا اینکه فرآیند بازبینی صورت و در آنجا، مورد تایید قرار گرفت سپس بار دیگر، آقای اشرفی از تماشاخانه خواستند که موعد شروع اجرا از تاریخ 5 تیر ماه 1398 به 9 تیر ماه 1398 تغییر یابد به دلیل اینکه بتوانند با آمادگی مناسبی به پیشواز اجراها بروند که درخواستشان پذیرفته شد.

-دو هفته پیش از شروع اجراها متوجه شدم که آقای هادی اشرفی در جایگاه دستیار کارگردان با گروه نمایشی به مشکل برمی خورند و از ادامه همکاری، انصراف می دهند و شخص دیگری، جایگزین ایشان می شود که دستیار کارگردان جایگزین شده با نام هامین شادمانی به تماشاخانه مراجعه کرد و گفت که دکور طراحی شده مناسب سالن کوچک شماره دو نیست و تقاضای انتقال اجراها از سالن شماره دو به سالن بزرگ شماره یک خانه نمایش مهرگان را داشت که در نهایت، باز درخواست مورد پذیرش قرار گرفت و یک پانویس مبنی بر اجرای نمایش در سالن شماره یک به قرارداد اضافه شد.

-نمایش "قتل های نیمه کاره" به مدت پانزده شب در سالن شماره یک به روی صحنه رفت و طبق قرارداد، دستورالعمل اجرایی و صورتجلسه هماهنگی که امضای کارگردان و تهیه کننده را دارد، تفاهم صورت گرفت که تا 24 ساعت پس از اجرا، تمام دکورهای صحنه به خارج از مجموعه نمایشی انتقال داده شود و در صورت عدم پایبندی به تعهد خروج، دکور صحنه تحت مالکیت خانه نمایش مهرگان قرار می گیرد بدین صورت که خانه نمایش مهرگان، قادر است با کالای تحت تملک خودش هر رفتاری را داشته باشد و همانند آنچه که در مستندات مشاهده کردید، تهیه کننده و کارگردان در صورت عدم پایبندی به تعهدات، حق هیچ گونه اعتراضی ندارند هر چند با وجود تمام دردسرها به مدت یک هفته اقدامی در قبال دکور صحنه نمایش مورد اشاره انجام ندادم تا اینکه دستیار کارگردان جدید آمد و تسویه حساب صورت گرفت و مبلغی در حدود 500 هزار تومان، تسویه نشده باقی ماند و هامین شادمانی رفت که بقیه پول باقی مانده را فراهم و دکور صحنه را از مجموعه نمایشی خارج کند و دیگر، پیدایش نشد که دکور صحنه را ببرد و بقیه بدهی را بپردازد.

طبق قرارداد منعقده بین گروه نمایشی با امضای تهیه کننده و کارگردان نمایش "قتل های نیمه کاره" با خانه نمایش مهرگان در صورت عدم تعهد گروه نمایشی به بندهای مرتبط به خروج دکور صحنه از مجموعه نمایشی، دکور صحنه تحت مالکیت خانه نمایش مهرگان درمی آید، درست است؟

-طبق قرارداد و دستورالعمل اجرایی، مالکیت دکور صحنه پس از عدم تعهد طرف مقابل به خانه نمایش مهرگان تعلق می گیرد و عدم تعهد به هر دو صورت مادی و معنوی، ملاک است.

-جنبه معنوی چنین بدقولی را می توان به وجود یک دکور صحنه با چنین حجم سنگینی در مجموعه نمایشی در نظر گرفت که جای دکورهای گروه نمایشی دیگر را تنگ و مجموعه نمایشی، حکم یک انباردار را برای گروه نمایشی پیدا می کند.

-در حال حاضر که من در حال گفتگو با شما هستم، دکور صحنه سه نمایش دیگر که در ماه های گذشته در تماشاخانه های دیگر به روی صحنه رفتند، در انبار به صورت امانت نگهداری می شود که صاحبان آنها، رحمت امینی، میکائیل شهرستانی و حمید ابراهیمی هستند و حتی یک پیچ از آنها مورد استفاده قرار نگرفته است که حکایت از امانت داری مجموعه نمایشی دارد.

در ادامه، بهتر است که به پروسه تولید اجرای نمایش "حق با شماست..." نوشته لوئیجی پیراندللو با ترجمه اثمار موسوی نیا و به طراحی و کارگردانی مهران ایرانی بپردازید.

-گروه نمایشی "حق با شماست..."، بهمن ماه سال 1397 با خانه نمایش مهرگان برای اجرا در مرداد ماه 1398 قرارداد بستند  و تمام روند اجرا و انجام تعهدات دو طرفه در چند ماه اخیر طبق برنامه ریزی اولیه خودشان به درستی پیش رفت برخلاف گروه نمایشی "قتل های نیمه کاره" که در انجام تعهدات، اهمال می ورزیدند.

-پیش از شروع اجرا، صحبت راجع به دکور صحنه شد و مهران ایرانی؛ کارگردان نمایش "حق با شماست..." در جلسه هماهنگی گفت که از یک پس زمینه و کفپوش سفید برای دکور صحنه استفاده خواهم کرد همانند آنچه که در عکسهای سیدضیاء صفویان قابل مشاهده است و من در گفتگوی صورت گرفته پیرامون نوع کفپوش،  کفپوش های جامانده از نمایش "قتل های نیمه کاره" را برای استفاده به آنها پیشنهاد دادم تا در صورت نیاز بهره ببرند که با موافقت آنها رو به رو و در نتیجه، در هزینه های گروه نمایشی، صرفه جویی و از ورود یک قطعه دکور صحنه به مجموعه نمایشی جلوگیری شد.

-مسئولان فنی سالن قصد تخریب دیواره پشت آبی رنگ دکور صحنه نمایش "قتل های نیمه کاره" را داشتند که مهران ایرانی؛ کارگردان نمایش "حق با شماست..." از آنها خواست که دست نگه دارند تا وی بتواند از دیواره به عنوان بخش انتهایی صحنه استفاده نماید و نمای قشنگی به صحنه خودش بدهد.

در ضمن، باید اضافه کنم که نمایش "حق با شماست..." فقط از بستر دکور صحنه نمایش "قتل های نیمه کاره" شامل کفپوش و دیواره آبی رنگ در بخشی از صحنه خودشان بهره می برند و ماهیت صحنه های دو نمایش از منظر ژانری با یکدیگر متفاوت است.

-جدا از اینکه گروه نمایشی "حق با شماست..." هیچ آشنایی با نمایش، طراح صحنه و مراودات بین تهیه کننده "قتل های نیمه کاره" و خانه نمایش مهرگان ندارد بنابراین، نمی تواند دست به سرقت هنری زده باشد بلکه یک مایملک من در جایی به صورت بلااستفاده وجود داشت و من به مهران ایرانی پیشنهاد دادم که در صورت نیاز از کفپوش ها استفاده کند و سپس، او از دیواره آبی رنگ در شرف تخریب خوشش آمد و درخواست بهره برداری داد بدون اینکه از پیشینه دکور صحنه مورد نظر خبر داشته باشد و اینگونه شد که دیواره و کفپوش مورد بهره برداری قرار گرفت.

-میلاد الهی؛ مسئول فنی خانه نمایش مهرگان که برای اطلاع یک موضوع به دفتر مدیریت مراجعه داشت، در جریان مصاحبه قرار گرفت و اعلام کرد که چند روز پیش از شروع اجرا، از هامین شادمانی؛ دستیار کارگردان نمایش "قتل های نیمه کاره" درباره استفاده از دیواره و کفپوش دکور صحنه در یک نمایش دیگر اجازه گرفتند و او نقل به مضمون گفت که نمی خواهند بخورند که. استفاده کنند.

-که در اینجا، مهدی علی نژاد با لحنی شوخ طبعانه عنوان کرد که حتی برای دکور صحنه ای که جزو دارایی مجموعه نمایشی است، کسب اجازه شده است و خندید.

در حال حاضر، مدیریت و مجموعه خانه نمایش مهرگان و طراح صحنه نمایش "قتل های نیمه کاره" سر قضیه بدعهدی تهیه کننده نمایش دچار ضررهای مادی و معنوی شدند، مقصر اصلی وقوع چنین اتفاقی را باید در کدام فرآیند تئاتری جستجو کرد؟

-دلیل اینگونه اتفاقات، حضور تهیه کنندگان پولداری است که بویی از هنر، هنرمندی و فضای هنری نبردند.

-لازم به ذکر است که من، هیچ شناختی از طراح صحنه نمایش "قتل های نیمه کاره" ندارم و تهیه کننده اثر؛ شاهرخ اسمی که از قضا، صاحب یک شرکت طراحی دکوراسیون داخلی است و پیش از شروع اجرا، دکور صحنه را نصب نمود، ادعا کرد که صاحب دکورهای صحنه است و من، به تازگی متوجه شدم که نمایش "قتل های نیمه کاره" طراح دیگری دارد از آنجا که می اندیشیدم، طراحی صحنه را بهاءالدین مرشدی بر عهده داشته و ساخت دکور را شاهرخ اسمی متقبل شده است.

-در ضمن، قرار شد که آقای شاهرخ اسمی، بخشی از طراحی دکوراسیون داخلی مجموعه نمایشی خانه نمایش مهرگان را بر عهده بگیرند که هیچ گاه برای صحبت رسمی، مراجعه نکردند در نتیجه، به طور خودکار و با توجه به بدعهدی پیش آمده، قضیه کن لم یکن تلقی شد.

-همچنین، در رابطه با تمام مستندات ارائه شده و سخنان رد و بدل شده، آقای هادی اشرفی؛ دستیار کارگردان اولیه نمایش "قتل های نیمه کاره" می توانند ادعاهای خودشان را به عنوان شاهد ماجرا در اختیار مراجع ذیصلاح بگذارند.

در اینصورت، در اینجا، طبق اسناد و مدارک موجود، پای سرقت هنری در میان نیست.

-بله.

-باید عرض کنم که صد در صد تقصیر بر گردن تهیه کننده و کارگردان "قتل های نیمه کاره" است که بین خانه نمایش مهرگان و طراح صحنه نمایش باعث ایجاد سوء تفاهماتی شده است از آنجا که تهیه کننده و کارگردان در برگه جلسه هماهنگی تعهد دادند که به موقع، دکورهای صحنه را از مجموعه نمایشی خارج می کنند و در غیر اینصورت، دکورهای صحنه باقی مانده تحت تملک مجموعه نمایشی درمی آید و آنها، حق هیچ گونه اعتراضی ندارند در نتیجه هنگامی که بی تعهد عمل می کنند، طبق مفاد قرارداد، با آنها برخورد می شود و مشکل پیش آمده اثبات می کند که از طرف تهیه کننده اثر، هیچ گونه تعهدی در قبال دکورهای صحنه، طراح صحنه، مدیریت و مجموعه خانه نمایش مهرگان وجود نداشته است وگرنه، چنین اتفاقی نمی افتاد.

گروه نمایشی "حق با شماست..." چه واکنشی به اتفاقات روزهای اخیر نشان دادند؟

-آنها بسیار ناراحت هستند زیرا که در جریان ماجرای دیواره و کفپوش استفاده شده در نمایششان قرار نداشتند و متاسفانه، آنها هم از لحاظ مادی و معنوی متضرر شدند از آنجا که اطلاع نداشتند که نمایش قبلی، طراح صحنه دیگری دارد و باید رضایت او را برای استفاده بخشی از دکور صحنه جلب نمایند بدین شکل، گروه نمایشی "حق با شماست..." نیز قربانی بی تعهدی و عدم مسئولیت تهیه کننده و کارگردان اثر شده است.

راه حلی برای برون رفت از مشکل پیش آمده ارائه دهید به صورتی که ضرر سه طرف درگیر در ماجرا، طراح صحنه نمایش "قتل های نیمه کاره"، مدیریت و مجموعه خانه نمایش مهرگان و گروه نمایشی نمایش "حق با شماست..." به حداقل برسد؟

-من به هیچ عنوان در جریان قرارداد طراح صحنه با گروه نمایشی "قتل های نیمه کاره" نیستم بنابراین امکان قضاوت ندارم زیرا شاید طراح صحنه "قتل های نیمه کاره" بیش از حد هیجانزده برخورد می کند از آنجا که به طور حتم، دستمزد طراحی را به صورت بیش و کم دریافت کرده هر چند یک مسئله وجود دارد اینکه شیوه قرارداد آنها با یکدیگر به چه شکل تنظیم شده است؟ آیا تمام حقوق مادی و معنوی طراحی صحنه به تهیه کننده واگذار شده است؟ آیا فقط برای زمان اجرا، حقوق طراحی صحنه به تهیه کننده تنفیذ شده است و بعد از پایان اجرا باید دکور صحنه به صورت تمام و کمال به طراح صحنه بازگردانده بشود؟ باید در جریان قرارداد فی ما بین آنها قرار داشت تا بتوان اظهار نظر کرد.

-مدیر خانه نمایش مهرگان از اینکه از ابتدا، مصطفی مرادیان؛ طراح صحنه نمایش "قتل های نیمه کاره" برای گفتگو با وی اقدام نکرد و مسئله را در شبکه های مجازی نشر داد، ابراز گلایه کرد و یادآور شد که بندی در قرارداد گروه نمایشی "قتل های نیمه کاره" به سرپرستی شاهرخ اسمی وجود داشت که در صورت بروز مشکل بین دو طرف معامله، تا قبل از صدور رای از طریق مراجع ذیصلاح، هیچ کدام از طرفین قرارداد حق ندارند در محیط های رسمی و غیررسمی رسانه ای کشور، حیثیت و اعتبار طرف مقابل را خدشه دار کنند همانند آنچه که برای مدیریت و مجموعه خانه نمایش مهرگان و گروه نمایشی "حق با شماست..." با بی تعهدی و در ادامه، اظهارنظر عجولانه طرف مقابل به وقوع پیوست.

-سپس مهدی علی نژاد آرزو کرد که کاش شاکی با وی تماس می گرفت تا یک دیدار حضوری داشته باشند و ایشان از حقوق مادی و معنوی طراحی خودش دفاع می کرد و می گفت که در صورتی که شخصی تمایل به استفاده دارد، باید حق و حقوق من را بپردازد به صورتی که دلشان می خواست و چنانکه خواسته شان تامین نمی شد، به محیط های رسمی و غیررسمی رسانه ای کشور رجوع می کردند و حتی حق شکایت داشتند.

بگذارید با یک مثال، قضیه را روشن کنم بدین صورت که در سال 1393 که هنوز حق مولف به سفت و سختی امروزه وجود نداشت، خانم سارا داروفروش؛ کارگردان تئاتر که همسر من هستند، نمایشنامه "اینگرید برگمن با بوی قورمه سبزی" را برای یک اجرای نمایشنامه خوانی آماده می کرد که خانم هاله مشتاقی نیا؛ نمایشنامه نویس اثر به من زنگ زدند و معترض به اجرای نمایشنامه خوانی شدند و یک جلسه برگزار شد و ایشان، اعلام کردند بدین دلیل که قصد اجرای عموم اثر را دارند، در حال حاضر، مجوزی برای اجرای نمایشنامه شان به هیچ شکلی صادر نمی کنند که در نهایت، تصمیم گرفته شد خانم سارا داروفروش، دست به انتخاب متنی دیگر بزنند و اجرای نمایشنامه خوانی "اینگرید برگمن با بوی قورمه سبزی" در تماشاخانه استاد پرویز فنی زاده در خیابان ویلا لغو و خواسته نویسنده، محقق شد.

و صحبت پایانی.

در روزهای اخیر، حیثیت و اعتبار مدیریت و مجموعه خانه نمایش مهرگان و همچنین، گروه نمایشی "حق با شماست..." زیر سوال رفت در صورتی که هیچکدام، تقصیری در روند وقوع ماجرا نداشتند.

نکته آخر اینکه امیدوارم، روزی حفظ حقوق مادی و معنوی تمام عوامل یک گروه نمایشی در الویت اول همه اهالی تئاتر قرار گیرد.

 

خبرنگار گیتی آنلاین: فرزاد جمشیددانایی

نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: