پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09036503610      سال حمایت از کالای ایرانی مبارک باد      
کد خبر: ۲۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
وقایع نگاری جشنواره فیلم کوتاه تهران؛
سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ، غروب روز شنبه، 18 آبان ماه 1398 در پردیس سینماگالری ملت تهران آغاز شد و علاقمندان به فیلم کوتاه، سینماگران و اصحاب رسانه به تماشای آثار اکران شده در دو سانس در نظر گرفته شده برای روز نخست نشستند که گزارش پیش رو به شرح نقاط ضعف و قوت روز افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه تهران خواهد پرداخت

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، نخستین تفاوت سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با دوره های پیشین در بلیط فروشی برای آثار اکران شده در ایام برپایی جشنواره فیلم کوتاه تهران است که برای نخستین بار به شکل جدی صورت می گیرد هرچند در سالهای گذشته، چنین تدبیری یک بار در جشنواره فیلم کوتاه تهران و همچنین، در جشنواره بین المللی سینماحقیقت اتخاذ شد که استقبال مخاطبان را به همراه نداشت از اینرو، برای مدتی طولانی مسکوت ماند تا دوباره در دوره سی و ششم بر سر زبان ها بیافتد و مورد استفاده قرار گیرد البته در روزهای پیش از برپایی جشنواره فیلم کوتاه تهران، سینماگران از بلیط فروشی برای آثار اکران شده انتقاد کردند و زمان برپایی دوره اخیر، سنگ محکی برای ارزیابی مزیت ها و معایب طرح اجراشده است از اینرو، باید یک نکته مهم را راجع به انتقادات سینماگران به بلیط فروشی برای آثار اکران شده یادآور شد بدین صورت که در سالهای گذشته، همیشه فیلم کوتاه سازان از اینکه فیلم کوتاه در سبد خرید خانوار ایرانی قرار ندارد، گلایه می کردند در نتیجه، اکران مجموعه آثار فیلم کوتاه در گروه سینمایی هنر و تجربه به وقوع پیوست که سینماگران فیلم کوتاه، مهر تایید بر چنین اقدامی زدند و جامعه ایرانی به پرداخت بهای بلیط برای تماشای آثار فیلم کوتاه شروع به عادت کرد به صورتی که طرح آزمایشی فوق، جنبه دائمی به خودش گرفت و در هر فصل از اکران گروه سینمایی هنر و تجربه، یک مجموعه فیلم کوتاه به نمایش درمی آید و طرح بلیط فروشی برای آثار اکران شده در جشنواره فیلم کوتاه تهران را باید در ادامه چنین طرحی قلمداد کرد که در راستای خواسته همیشگی فیلم کوتاه سازان مبنی بر نگاه مخاطبان به فیلم کوتاه به مثابه یک کالای هنری است و یکی از راه های دستیابی به خواسته آنها، فرهنگسازی از طریق جشنواره ها است.

یکی از نقاط ضعفی که در روز نخست، اعتراض اهالی رسانه را در پی داشت، به مبحث بلیط فروشی برمی گردد بدین شکل که در سال 1397، ازدیاد جمعیت و حضور در صف برای اهالی رسانه امکان تماشای آثار مورد نظرشان را به وجود نمی آورد و حتی گاهی، با وجود کارت رسانه، امکان حضور خارج از نوبت و صف برای تماشای آثار را نمی یافتند از اینرو، بلیط فروشی از حجم جمعیت کاست که نکته مثبتی است هرچند شکل مشکل خبرنگاران پوشش دهنده جشنواره فیلم کوتاه تهران را تغییر داد زیرا خبرنگاران باید برای تماشای آثار هر سانس، به دبیرخانه مراجعه نمایند و در صورت وجود بلیط سهمیه برای خبرنگاران برای سانس مورد نظر، بلیط به آنها تحویل داده می شود و در غیر اینصورت، باید بر حسب اجبار، به تماشای آثاری بنشینند که برای تماشای آنها، هیچ اشتیاق و برنامه ریزی ندارند در حالی که در هر سانس، در هر سالن، صندلی های خالی قابل مشاهده است و حتی در صورت نبود صندلی خالی، سینماگران، اصحاب رسانه و مخاطبان جدی فیلم کوتاه در سالهای گذشته روی پله ها و حتی به صورت ایستاده، آثار روی پرده را تماشا کردند.

نکته دیگری که به چنین اتفاقی دامن می زند، عدم اختصاص یک سالن مخصوص به اصحاب رسانه و منتقدان است که بر مشکلات گفته شده می افزاید و خبرنگاران را سردرگم نگه می دارد زیرا:

1-ممکن است به هیچ وجه بلیطی برای خبرنگاران در سالن های چهارگانه وجود نداشته باشد همانند آنچه در روز نخست اتفاق افتاد و تا شروع سانس ساعت 21، هیچ بلیطی برای سالن های یک، دو و چهار به دست مسئولان دبیرخانه نرسید و فقط بلیط برای سالن سه در دستان مسئولان به چشم می خورد.

2- تعداد سهمیه در نظر گرفته شده آنقدر کم باشد که پاسخگوی تعداد خبرنگاران متقاضی نباشد به ویژه برای آثاری که امکان کسب جایزه برای آنها در اختتامیه وجود دارد که در شامگاه روز شنبه، در سالن های یک و دو روی پرده نقره ای رفتند و همانطور که در نکته اول اشاره شد، هیچ بلیطی برای دو سالن ذکرشده وجود نداشت.

3-خبرنگارانی که نتوانند بلیط سالن مورد نظر خودشان را به دست بیاورند، علی القاعده، یک سانس را از دست دادند و هیچ سالن مخصوص اصحاب رسانه و منتقدان وجود ندارد که آنها بتوانند بخشی از آثار مهم اکران شده را به عنوان سومین گزینه پیش رو به تماشا بنشینند.

4-صدور کارت رسانه به معنی تاییدیه روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه تهران بر خبرنگاران حاضرشده در محل برپایی دوره سی و ششم است و حتی مخاطبان عادی فیلم کوتاه امکان تردد آزادانه در راهروهای پردیس ملت را دارند در صورتی که صدور کارت به منظور تسهیل فرآیند خبررسانی و حضور در مناطق دارای پتانسیل ایجاد خبر برای تهیه خبر است که در یک جشنواره سینمایی، سالن های سینما، چنین مناطقی هستند و خبرنگاری که کارت رسانه دارد و در نقطه ای که کارت رسانه باید برای او تسهیل کننده باشد، سهولت مورد نظر را ایجاد نمی کند انگار است که دوباره، صف های طویل دوره سی و پنجم به صورت نامرئی وجود دارند و اصحاب رسانه باید ساعت ها در صف، خسته و کوفته منتظر بمانند و در نهایت، صف طویل و انتظامات، امکان حضور در سالن سینما را از آنها بگیرد و نتوانند به درستی به انجام وظایف خودشان بپردازند.

نکته آخر که تعجب برانگیخت، نصب دیواره فلزی سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پیاده راه منتهی به ورودی پردیس سینمایی ملت و عدم تکمیل بخش کتابفروشی در طبقه زیرین در پیش چشم مخاطبان در روز نخست است که برای یک جشنواره با داعیه بین المللی، اتفاق خوبی نیست و از عدم برنامه ریزی درست و به موقع حکایت می کند همچنانکه طبق شنیده ها، نسخه اولیه کاتالوگ و جدول زمانبندی آثار اکران شده در جشنواره فیلم کوتاه تهران در روز نخست آماده شد و به موقع، به دست سینماگران و مخاطبان نرسید و آنها، چشم بسته برای تماشای آثار اقدام نمودند زیرا اطلاعاتی که یک کاتالوگ و جدول زمانبندی مدون می تواند در اختیار مخاطبان قرار دهد، با معرفی مختصر و مفید انتشاریافته در سایت فروش بلیط سینماتیکت قابل قیاس نیست از آنجاییکه هنوز، اطلاعات مربوط به سالن و ساعت اکران برخی آثار در سایت فروش بلیط سینماتیکت وجود ندارد که بر ادعای گفته شده، صحه می گذارد.

سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی، از 18 آبان ماه 1398 تا 24 آبان ماه 1398 در پردیس سینماگالری ملت برگزار می شود.

 

خبرنگار گیتی آنلاین: فرزاد جمشیددانایی

نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: