پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
آیت الله جوادی آملی در پیامی به سومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: عمری در خدمت فقه بود و قرآن را تا آنجا که مقدور بود از مکتب علامه طباطبایی آموخت.
به گزارش خبرنگار گیتی آنلاین، آیت الله جوادی آملی پیامی ویدئویی به مراسم سومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی ارسال کرد که متن آن به این شرح است: 

پیام به مراسم سالگرد حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی (رحمة الله عليه) - ۱۳۹۸
آیت الله العظمی جوادی آملی

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين وصلى الله على جميع الأنبياء و المرسلين و الأمة الهداة المهنيين سینما خاتم الأنبياء و خاتم الأوصياء عليهما آلاف التحتية و الثناء بهم توی و من أعدائهم تر إلى الله» مقدم شما فرهیختگان نخبگان مسئولان محترم و علاقه مندان و ارادتمندان قرآن و عترت را ارج می نهیم. ایام سوگ و ماتم فاطمه زهرا(صلوات الله عليها) است این ماتم تحمل ناپذیر را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می‌کنیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم نظام ما و رهبر ما و ملت ما و مسئولین ما را در سایه قرآن و عترت همچنان محفوظ و سالم نگه بدارد.
در گرامیداشت مقام قرآنی و فقهی زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالى عليه) دو نکته را نباید فراموش کرد: اول اینکه از تراثهای علمی این سیاستمدار نام آور این است که قرآن کتاب جهانی است و از آغاز ورود آن جهانی بودن را اعلام کرد و با جهان کار دارد و حوزه اسلامی یا امانی اعم از مسلمين و کلیمیها و مانند آن، گوشه ای از برنامه های جهانی قرآن کریم است. از همان آغاز نزول قرآن در سوره «مدثر» و مانند آن فرمود این کتاب هنذير للبشره است ذگرى للبشره است حقوق بشر را، حریت بشر را، شکوه و جمال و جلال بشر را در بر دارد راه تحصيل آن را بازگو می کند، راه اجرایی شدن آن را نشان می دهد و مانند آن و برای رسیدن به محتوای جهانی قرآن کریم یک پژوهش محققانه خستگی ناپذیر لازم است و یک کوشش و تلاش همه جانبه. آنچه از زیارت جامعه» بر می آید که انسان وقتی به بارگاه ولی ای از اولیای الهی مشرف شد بعد از عرض ادب می گوید که ائی سلم لمن سالم و حرب لمن حاربکم» «محقق ما حققتم مبطل لما أبطلم»؛ یعنی در پژوهش های دینی من محقق دینی هستم که راه شما را طی می کنم، در سیاست های الهی من پیرو مکتب شما هستم که شما «اسة العباد» هستید، من خط قرمزهای ولایی شما را همچنان حفظ می‌کنم.
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی سالیان متمادی فقه را در مشهد و محضر اساتید نام آوری مثل امام (رضوان الله
عليه) فرا گرفت. قرآن را تا آنجا که مقدور بود از مکتب علامه طباطبایی آموخت و سایر مسایل دینی را از محضر
آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالى عليه) و بزرگان دیگر همچنان امام راحل فرا گرفت از نظر فقهی صاحب نظر شد و علاقه او نسبت به فقه این بود که حکومت دینی تشکیل شود قانون آن دینی، افراد هم قانون مدار و محصول آن هم فتواهای دینی و گرایش های روایی باشد. فقبه نام آوری هم در رأس این سیاست و حکومت قرار بگیرد تا از راهنمایی آن فقیه جامع، جامعه اسلامی طرفي ببندد.
بنابراین آنچه در زندان مرقوم فرمودند از مطالب عمیق قرآنی، کاملا نافع و امید بخش است.
آنچه که در بحث های فقهی مرقوم فرمودند خواه به صورت تقرير درس یا به صورت جزوه نویسی آزاد، آن هم برکات این حوزه است که حکومت را دینی می کند، مسئولین را متدین می کند، هدف والای شریعت را تشریح می کند و محصول حکومت را هم حفظ یک نظامی که بتواند به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تقدیم شود.
نکته دیگری که در جامعیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از نظر فقهی و قرآنی که محصول تلاش های خستگی ناپذیر و خالصانه و محققانه این دانشمند نام آور سیاسی است این است که در سوره مبارکه «آل عمران» و فرهنگی را هم محکوم می داند؛ می فرماید هیچ پیامبری کتاب الهی را رهنمودهای الهی را دریافت نکرد بعد به مردم بگوید: ما كان لبشر أن يؤتيه الله الكتاب و الحكم و الثبوة ثم يقول لباس گووا عبادة لي من دون الله فرمود هیچ پیامبری، هیچ امامی، هیچ ولى ای از اولیا الهي، معارف آسمانی را از خدا دریافت نکرد که بعد مجاز باشد برابر قانون منحوس ارباب و رعیتی عمل کند بگوید حرف مرا بپذیرید اندیشه مرا ارج بنهید، هیچ پیامبری نمی گوید به طرف من گرایش پیدا کنید که من بشوم معبود شما ما كان لبشر أن يؤيه الله الكتاب و الحكم و الثبوة ثم يقول لاس گووا عبادا لي من دون الله و که این یک نظام پوسیده و منحوس ارباب و رعیتی فرهنگی است لذا مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد که مبادا تک رأی بودن، یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند. البته شورای فقهی به نظر واحد می‌رسد و از آن نظر واحد جامعه پیروی می‌کند.

غرض آن است که عمری را در خدمت فقه گذراند فقيه شد، عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند چه در زندان چه در خارج زندان مفسر شد و نتیجه آن فقه و تفسیر این شد که اگر تحليلاتي در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت واقعا محققانه بود و اگر فرصتی بیشتر می‌داشت هم بر فقاهت خود می‌افزود هم بر مفسر بودن خود.
امیدواریم ذات اقدس الهی روح او را با روح شهدا و صلحا و صديقين محشور کند و بازماندگان معظم و مکرمشان را صبر جزیل و أجر جمیل مرحمت کند و آثاری که ایشان در حمایت از رهبری داشتند آن آثار را همگان حفظ کنند و در محضر رهبر و در خدمت رهبر هیچ کوتاهی نکنند که نظام، یک نظام الهی است و با حفظ وحدت رهبری و حمایت از رهبر و حمایت از دولت و ملت و حمایت از اقتصاد سالم، امنیت سالم، امانت سالم، آسایش سالم کشور به مقصد والايش می‌رسد.
امیدواریم خدای سبحان این نظام را تا ظهور صاحب اصلی آن از هر گزندی محافظت بفرماید! و هر خطری هست به استکبار و صهیونیست بر گرداند!
من مجددا مقدم همه مسئولان و دست اندرکاران و برگزارکنندگان این محفل وزین حق شناسی می‌کنم و از ذات أقدس الهی سعادت و سیادت دنیا و آخرت همه شما را مسئلت می‌کنم!
«غفر الله لنا ولكم و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته»
انتهای پیام/
نویسنده:اکرم سادات حسینی شبستری
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: