پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴
در نشست خبری نمایش "روزهای رادیو" مطرح شد:
نشست خبری نمایش "روزهای رادیو" به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان، صبح روز چهارشنبه، 30 بهمن ماه 1398 با حضور احسان کرمی، افشین هاشمی، بهرام ابراهیمی، آلاله زارع طلب، بهنوش طباطبایی، فهیمه رحیم نیا و لیلی رشیدی در مقام بازیگران، حسن علیشیری ترانه سرا و مشاور ترانه ها و موسیقی ها، سردار سرمست پیانیست و تنظیم کننده موسیقی ها، غزاله آخوندزاده پیانیست و همچنین، بازیگر اثر، احسان برآبادی طراح اقلام تبلیغاتی و علی زادمهر مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه نمایش "روزهای رادیو" در کافه خانه خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، نشست خبری نمایش "روزهای رادیو" به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان، صبح روز چهارشنبه، 30 بهمن ماه 1398 با حضور احسان کرمی، افشین هاشمی، بهرام ابراهیمی، آلاله زارع طلب، بهنوش طباطبایی، فهیمه رحیم نیا و لیلی رشیدی در مقام بازیگران، حسن علیشیری ترانه سرا و مشاور ترانه ها و موسیقی ها، سردار سرمست پیانیست و تنظیم کننده موسیقی ها، غزاله آخوندزاده پیانیست و همچنین، بازیگر اثر و احسان برآبادی طراح اقلام تبلیغاتی نمایش "روزهای رادیو" در کافه خانه خانه تئاتر برگزار شد و علی زادمهر مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه اثر، مدیریت نشست را بر عهده داشت.

در ابتدا، محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان نمایش "روزهای رادیو" تاریخچه ای از همکاری با بازیگران مختلف اثر ارائه داد و اعلام کرد که نمایش "روزهای رادیو" همانند سالهای گذشته با حمایت و به تهیه کنندگی آزیتا موگویی کارگردان سینما به روی صحنه می رود.

او اذعان کرد که نام اثر برگرفته از فیلمنامه "روزهای رادیو" وودی آلن است و افزود که به یک مقطع بیست ساله از تاریخ رادیو با ارجاع به حوادث مختلف تاریخی، سیاسی و اجتماعی با استنادات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فراوان از تاریخ 4 اردیبهشت ماه 1319، زمان افتتاح رادیو تا 4 اردیبهشت ماه 1399 مصادف با بیستمین سالگرد تاسیس رادیو می پردازد و گفت که نگاهی وفادارانه به تاریخ نداشته است زیرا گاهی بنا بر مقتضیات نمایشی و اجرا، نیاز به ایجاز و تفصیل وجود داشت و به طور مثال در یکی از صحنه ها، یک پروسه سه ساله از تاریخ رادیو در یک صحنه خلاصه می شود و به نمایش درمی آید.

وی عنوان کرد که "روزهای رادیو"، مناسب اجرا در سالنی بزرگ همچون تالار وحدت با امکانی همانند صحنه متحرک است هرچند که در حال حاضر، امکان اجرا برای گروه در آنجا فراهم نیست و در پردیس تئاتر شهرزاد در مدت زمانی بالغ بر 150 دقیقه به روی صحنه خواهد رفت و با اشاره به زمان طولانی اجرا گفت که در روزهای نخست، از مخاطبان نظرسنجی می شود که "روزهای رادیو" بهتر است به چه صورت روی صحنه باشد، در یک نشست یا در دو نشست با در نظر گیری زمان استراحت؟ و خاطر نشان کرد که همانطور که در ممنوع الکاری های پیشین و فترت های چند ساله از تئاتر در سالهای گذشته گفته بودم، با تماشاگران امروزی، احساس غریبگی می کنم زیرا در یک نمونه، مخاطبان هنگام تماشای نمایش "لانچر 5" پویا سعیدی و مسعود صارمی با وجود جدیت صحنه های دراماتیک و خشونت عریان روی صحنه، می خندیدند که برای من، مایه تعجب است و به تجربه خودش راجع به مدت زمان سه ساعت و سی دقیقه ای نمایش "دایی وانیا" نقبی زد که متوجه شد، مخاطبان دیگر تحمل چنین مدت طولانی را برای یک جا نشینی و تماشای یک اثر ندارند و از تفاوت تماشاگران در نسل های مختلف پرده برداشت به طوری که می اندیشد با توجه به مثال "لانچر 5"، میزان همدلی مخاطبان کاهش یافته است.

کارگردان آیین اختتامیه شانزدهمین هفته بزرگداشت تئاتر از نگارش طرح اولیه در سال 1384 خبر داد که تصمیم داشت با عزت الله انتظامی و پرویز پرستویی به روی صحنه ببرد که متاسفانه، میسر نشد و گفت که "روزهای رادیو" از آتش سوزی تئاتر سعدی، انحلال گروه تئاتر عبدالحسین نوشین و ورود بازیگران تئاتری به رادیو و تقابل آنها با بازیگران رادیویی می گوید.

وی در سخنان پایانی عنوان کرد که در ابتدا، سختگیری کشنده استاد رکن الدین خسروی را درک نمی کردم و هنگامی که نظم و انضباط اجرایی بهرام ابراهیمی را در تمرین ها مشاهده کردم به طوری که در نمایش "پل ها" و "اسب" یک روزنگار داشت و نمی دانم هنوز دارد یا خبر که وقایع تمرینات را شامل زمان و نوع تمرینات می نگاشت، پی به نتیجه سختگیری استاد رکن الدین خسروی در قبال گروهشان بردم که ممکن است به علت جدیت ها در تمرینات، کسی برنجد اما به جدیت تئاتر در نظر مخاطبان می ارزد.

افشین هاشمی در دقایق کوتاه صحبت، یکی از مشکلات فرهنگ عمومی ایران را عدم بازگشت به تاریخ دانست و یادآور شد که هر اثری که گذشته را بدون تحریف، قصد و غرض و مقاصد سیاسی مطرح می کند، می تواند پُلی به حل مسائل امروز باشد، مثل: جنگ های جهانی، تغییر حکومت ها، کودتای 28 مرداد 1332 و ... و سخنان خودش را اینگونه به پایان برد که کارگردانان معدودی مثل محمد رحمانیان هستند که فکر نمی کنم بروم یا نروم و حتی، پیش آمده است که بدون خوانش نمایشنامه، سر تمرین ایشان حاضر شدم و در چنین مواقعی، مهم این است که درگیر مشغله های دیگر و قول و قرارهای قبلی نباشم تا در آثار او، حضور پیدا کنم.

احسان کرمی از اجرای نُه گریم متفاوت در طول اجرا روی چهره خودش در "روزهای رادیو" خبر داد و مشکل زمانبندی و سنگینی چنین حجمی از چهره پردازی را با نقل یک شوخی از قول ایرج طهماسب، "مشکل خودش و گریمور" عنوان کرد و افزود که روز سه شنبه، یک تست نهایی صورت گرفت و از لحاظ زمانی، اجرای نُه گریم در حین اجرا، قابل دستیابی است و گریم نخست روی صورت من، سبک است هرچند تمام سختی ها روی دوش ماریا حاجیها چهره پرداز اثر است و برای من، پاک کردن گریم ها، مسئله دشواری است از آنجا که باید خوانندگی کنم و همچنین، پای تغییر لباس برای هر یک از نقش ها در میان است.

سپس او اذعان کرد که از انگیزه های هر بازیگر، همکاری با چند نام بزرگ در تئاتر است و کسی نیست، آرزو نداشته باشد که روزی با محمد رحمانیان، بهرام بیضایی و محمد یعقوبی همکاری کند و برای توصیف نمایش های محمد رحمانیان، واژه های عشق، تاریخ و عواطف انسانی را به کار برد و اینطور، سخن را خاتمه داد که بزرگان تئاتر، تن به اتفاقات روزمره نمی دهند تا منشا تولید اندیشه باشند.

بهنوش طباطبایی با اشاره به خشونت های مشاهده شده در روزهای گذشته و در ایام گوناگون و به ویژه جشنواره فیلم فجر نسبت به هنرمندان، گفت که فضای هجمه ها و بازخوردهای خشن همیشه در مطبوعات و صدا و سیما برای بازیگران وجود داشته و تبدیل به امری عادی شده است به صورتی که بازیگران را با ذکر نام در برنامه های مختلف، مسخره می کنند و خشونت ها به سطح آمده است.

او در نهایت، دلیل ادامه همکاری با محمد رحمانیان را در طول سالهای گذشته، موقعیت های چالش برانگیزی بیان کرد که در مقام کارگردان برای او به وجود می آورد که باعث رشد بازیگری وی می شود از اینرو، همیشه با جان و دل سر اجراهایشان حضور می یابد جدا از اینکه انسان بزرگواری است و حضور در کنارشان، چه در عرصه بازیگری و همینطور، زندگی شخصی آموزنده است.

لیلی رشیدی، مهمترین دلیل قبول پیشنهاد محمد رحمانیان را خود محمد رحمانیان دانست که تا به حال، سابقه همکاری نداشتند و ابراز امیدواری کرد که هر کس، حداقل یک بار، فرصت همکاری با او را داشته باشد و از برنامه ای گفت که می خواستند بین هنرمندان، نفاق ایجاد کنند و موفق شدند.

بهرام ابراهیمی با صراحت بیان کرد که محمد رحمانیان، آرامش را به من یاد داد زیرا در زمان همکاری با او، نمی دانید چه قرار است روی صحنه بیاید و در یکی از نمایش ها، من حتی تا آخرین لحظات نمی دانستم در صحنه آخر حضور دارم یا خیر و افزود که من، هیچ وقت از تئاتر فاصله نگرفتم ولی او، هر بار، یک اندوخته جدید به اندوخته های من می افزاید.

در نهایت، حسن علیشیری گفت که "روزهای رادیو"،  یک اتفاق بزرگ فرهنگی است و با نگاهی به یک تاریخ بیست ساله در رادیو، تغییرات سینمایی، تئاتری و موسیقایی را در طول دوران مذکور در ایران به نمایش می گذارد.

نشست خبری با رونمایی از پوستر نمایش "روزهای رادیو" با طراحی احسان برآبادی و خوانش یکی از قطعات نمایش جدید محمد رحمانیان با نوازندگی سردار سرمست و خوانندگی احسان کرمی پایان یافت.

 

خبرنگار گیتی آنلاین: فرزاد جمشیددانایی/ عکس حاشیه خبر: مجید نیک نفس

نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: