پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
در راستای شفاف‌سازی مسائل مربوط به بیمه تامین اجتماعی هنرمندان برگزار شد؛
شنبه، چهارم مرداد دومین نشست عمومی مسئولان خانه تئاتر و صندوق اعتباری هنر، برگزار شد. پیش از این، مدیرعامل خانه تئاتر با سیدحسین سیدزاده نیز، نشستی مجازی در خصوص رفع ابهام و سوالات بیمه‌شدگان صندوق اعتباری هنر، برگزار کرده بود

به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، در این جلسه که با حضور رؤسای هیأت‌مدیره انجمن‌ها و هیأت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر برگزار شد، فرزاد طایفه حیدری، معاون صندوق اعتباری هنر، به برخی پرسش ها‌ و ابهام‌های اعضا در مورد بیمه تامین اجتماعی پاسخ داد.

اولین بحثی که در این نشست مطرح شد، در مورد اطلاع‌رسانی‌های صندوق بود که در بعضی موارد زمان اجرای وعده‌های صندوق هنر، به تعویق افتاده است یا متفاوت از اطلاع‌رسانی‌ها عمل می‌شود.

حیدری در این مورد توضیح داد: « از آنجا که صندوق اعتباری هنر برای انجام فعالیت‌های خود، با مراکز متعدد در ارتباط است (نظیر سازمان تأمین اجتماعی)، گاهی فرآیند داخلی آن سازمان‌ها، بر تصمیم‌های صندوق تاثیر مستقیم می‌گذارد و منتج به تعویق در زمانبندی و اخلال در برنامه‌ریزی می‌شود و این موضوع، اطلاع‌رسانی را با چالش روبه‌رو می‌کند.»

معاون صندوق اعتباری هنر، با بیان اینکه صندوق برای انجام امور بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان، به بودجه قابل‌توجهی نیاز دارد، گفت: «از آنجاییکه منبع بیمه‌شدگان قطعی هنرمندانی که معرفی شده‌اند، سازمان تامین اجتماعی است پس از بررسی لیست‌های دریافتی از سازمان تأمین اجتماعی مشخص شد در مبحث پرداخت با 3 گروه مواجه هستیم: گروه اول: اعضایی که برابر درخواست صندوق هیچ اقدامی برای اخذ فیش و پرداخت حق بیمه (و سرانه درمان) سهم خود انجام نداده بودند. گروه دوم: اعضاییکه (بنا بر اطلاعیه اشتباه یکی از صنوف هنری) مبادرت به دریافت فیش از سازمان تأمین اجتماعی کرده اما نپرداخته بودند (که قرار شد راساً نسبت به پرداخت اقدام کنند). گروه سوم: اعضایی که مبادرت به پرداخت سهم بیمه(و سرانه درمان) خود به حساب سازمان تأمین اجتماعی کرده‌اند. طبق تفاهم‌نامه با سازمان تأمین اجتماعی، موظف بودیم تا 25 خرداد حق بیمه و سرانه درمان فروردین گروه اول را پرداخت کنیم. در حالی که قرار بود مساعدت لازم از سوی سازمان‌های ذی‌ربط در تأمین آن صورت پذیرد، در این شرایط صندوق باید این بودجه را از منابع جاری خود تأمین می‌کرد. همچنین طی هماهنگی با سازمان تامین اجتماعی، اعتبار دفترچه بیمه درمانی برای همه اعضای صندوق تا پایان مرداد تمدید شد.»

گروه‌هایی که حق بیمه آنها پرداخت شده است

حیدری درباره پرداخت حق بیمه این 3 گروه توضیح داد: «حق بیمه فروردین و اردیبهشت گروه اول که براساس اطلاعیه‌های صندوق هیچ اقدامی انجام نداده بودند، به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده است. گروه دوم افرادی بودند که فیش پرداخت را دریافت کرده‌اند، حق بیمه فروردین ماه آنها به حساب اعلامی‌شان نیز واریز شده و پرداخت اردیبهشت ماه آنها در دستور پرداخت است. گروه سوم، افرادی هستند که حق بیمه خود را پرداخت کردند. قرار است هزینه‌ آنها براساس لیست اعلامی از سوی سازمان (به تفکیک هرماه)، به آنها بازگردانده شود.»

معاون صندوق اعتباری هنر در خصوص پرداخت سرانه درمان گفت: «سرانه درمان فروردین برای گروه اول پرداخت شده و گروه های دوم و سوم در نوبت پرداخت بعدی قرار می‌گیرند.»

برخی از اعضای انجمن‌های خانه تئاتر، از واریز نشدن حق بیمه خود اعتراض داشتند در صورتی که جزو دسته اول هستند. حیدری در این مورد توضیح داد: « حق بیمه گروه اول به‌طور مستقیم به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز شده است. در خصوص گروه دوم که حق بیمه فروردین به حساب افراد واریز شده، ممکن است اعضا اطلاعات بانکی خود را در سایت صندوق اشتباه ثبت کرده باشند. مثلا پس از بررسی ما مشخص شد در میان اعضای صندوق، حدود هزار و 100 نفر شماره شبای خود را اشتباه اعلام کردند.»

کارگزاری‌ها، عملکرد مناسبی مقابل بیمه‌شدگان صندوق نداشتند  

معاون صندوق اعتباری هنر، در مورد تمدید دفترچه‌ها و مشکلاتی که از سوی کارگزاری‌ها برای بیمه‌شدگان ایجاد شده، بیان کرد: « تأمین اجتماعی بخشی از خدمات خود را به کارگزاری‌ها انتقال داده که این گلایه را می‌پذیریم که کارگزاری‌ها، عملکرد مناسبی در هماهنگی و اطلاع‌رسانی و راهنمایی بیمه‌شدگان صندوق ارائه نکرده‌اند. در مورد تمدید دفترچه‌ها هم باید گفت که مطابق ضوابط جدید، نیازی به درج مهر تامین اعتبار نیست و مراکز درمانی و فرد بیمه‌شده، با استعلام گرفتن می‌توانند از اعتبار دفترچه خود باخبر شوند. همان زمانی که دفاتر تمدید شد، اطلاع‌رسانی‌های کاملی انجام شد که همه می‌توانند با کد دستوری (1#*1420*4*) نسبت به راستی‌آزمایی آن اقدام کنند. البته منکر برخی مشکلات ایجاد شده ناشی از عدم تمدید به موقع دفترچه‌ها از سوی سازمان تأمین اجتماعی نمی‌شویم.»

حیدری درباره اساس پرداختی‌های صندوق، توضیح داد: «مبنای تعیین حق بیمه پرداختی هنرمندان (و همینطور سهم صندوق) که ذیل بیمه‌های حرف و مشاغل آزاد که در سه گروه 12، 14 و 18 درصدی تعریف و تقسیم‌بندی می‌شود، ابلاغیه‌های رسمی مراجع قانونی است و صندوق در تعیین آن هیچ نقشی ندارد. در 5 سال اول بیمه، بیمه‌شدگان می‌توانند نسبت به افزایش پایه درآمدی خود اقدام کنند لیکن این افزایش هیچ تاثیری بر مبنای پرداخت حمایتی صندوق ندارد. پس از 5 سال هم معدل سال آخر اهمیت دارد.»   

ابهام دیگر اعضای انجمن ها، در مورد سهم فرد بیمه شده و صندوق بود. معاونت صندوق اعتباری هنر، در اینباره بیان کرد: « به‌طور کلی و در هر تقسیم‌بندی، صندوق موظف به تامین و پرداخت 10درصد حق بیمه عضو بوده و باقی آن بر عهده بیمه شده است.»

هنرمندان در انتظار ثبت‌نام‌های جدید

نکته بعدی که از سوی نماینده انجمن‌های خانه تئاتر مطرح شد مربوط به ثبت‌نام‌های جدید بود که به بیمه تأمین اجتماعی معرفی نشده است. حیدری در این مورد توضیح داد: «در سه ماهه نخست  سال جاری 1320نفر از سوی صندوق به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند که طی روزهای آینده، در سایت تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد. افرادی که معرفی‌نامه تأمین اجتماعی برای آنها صادر شده است، می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی، اقدامات لازم را انجام دهند.»

معاون صندوق اعتباری هنر پس از جمع‌بندی مسائل مربوط به بیمه تامین اجتماعی، در مورد تمدید بیمه تکمیلی توضیح داد: «با توجه به شیوع کرونا و مشکلات ناشی از تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، صندوق برنامه‌ای تحت عنوان تمدید 3 ماهه بیمه‌های تکمیلی اعضا برنامه‌ریزی کرد. در واقع اعضا مبلغ 9 ماه حق بیمه تکمیلی را پرداخت کرده و از مزایای 12 ماه بیمه تکمیلی بهره‌مند می‌شوند.»

حیدری در مورد توقف ثبت‌نام جدید بیمه تکمیلی توضیح داد: « از آنجا که قرار ما تخفیف 3 ماهه بیمه تکمیلی بود، در صورت ثبت‌نام جدید افراد در سال جاری، سیستم با هزینه بالا و مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شد. مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم بتوانیم از اواسط مردادماه ثبت‌نام‌های مجدد را بدون تغییر در سقف تعهدات آغاز کنیم. البته وقفه‌ای 10 روزه در صدور معرفی‌نامه‌های اتوماتیک داشتیم که آن هم به‌طور دستی و بدون وقفه انجام می‌شد. هم اکنون وفق روال معرفی‌نامه‌ها به‌صورت اتوماتیک در حال صدور است.» 

نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: