پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
سارا حدادی، نائب رئیس ‌کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر، مطرح کرد:
این روزها، بیش از هر خبری، از تعطیلی نهادها و فعالیت‌های هنری را شنیده‌ایم؛ خبری که شاید به خاطر تکرار زیاد، در ظاهر اهمیت خود را از دست داده باشد اما در واقعیت، بحران حیاتی و معیشتی افراد بسیاری است که در سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر فعالیت دارند. در این میان که گروه‌های تئاتری از این تعطیلی‌های اجباری در امان نبودند، بسیاری از فعالان این حوزه، از مدت‌ها قبل از این شرایط بحرانی کنونی، دغدغه‌های بسیاری داشتند.

سارا حدادی، نائب رئیس هیأت‌مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر، در مورد الزام و اهمیت تاسیس این کانون، توضیح داد: « یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که منجر به  تاسیس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر شد، جایگاه روابط عمومی ، تبلیغات و رسانه تئاتر بود؛ می‌خواستیم عوامل اجراکننده یک نمایش، تعریف درستی از روابط عمومی و طراح ارتباطات اثرشان داشته باشند. در واقع ما به دنبال ایجاد جایگاه مناسب برای فعالان روابط عمومی و به رسمیت شناختن آنها به عنوان بازوی اجرایی در کنار سایر عوامل نمایش بودیم. روابط عمومی در تمام سازمان‌ها، قلب تپنده آن سازمان است اما در تئاتر، همیشه به عنوان آخرین عوامل اجرایی در گروه به آنها توجه می‌شود، در صورتی که این افراد، شناخت بیشتری از حوزه روابط عمومی ، مخاطب شناسی ، رفتارسنجی و .... در بستر ارائه و فروش هنر دارند، در صورتی که گروه‌هایی که از ابتدای کار، به حضور تیم روابط عمومی فکر کنند، نتیجه بهتری از اجرا و فروش آن، به دست می‌آوردند. »

تلاش ما برای تثبیت جایگاه روابط عمومی است

حدادی با اشاره به اینکه تثبیت جایگاه روابط عمومی، تنها دلیل تاسیس این کانون نبوده و دغدغه‌های دیگری نیز وجود دارد، بیان کرد: «هرچند این موضوع اهمیت بسیاری دارد اما بیشتر از تثبیت جایگاه خودمان، دغدغه آموزش صحیح را در این حوزه داریم. در میان اعضای روابط عمومی و تبلیغات و مشاورین رسانه ای تئاتر ، برخی از فعالین دانش آکادمیک دارند اما اکثریت به صورت تجربی وارد این حوزه شده‌اند. با توجه به این موضوع، یکی دیگر از انگیزه‌های ما برای تاسیس کانون، بالا بردن جنبه کیفی و سطح علمی فعالان روابط عمومی است. از طرفی، می‌خواستیم اعضای یک گروه نمایش، به این درک برسند که همان اندازه که طراحی صحنه، نور، گریم، لباس و ... در کیفیت اجرای نمایش اهمیت دارند، طراحی ارتباطات و روابط عمومی هم جایگاه مهمی دارد.»

به گفته این عضو فعال روابط‌عمومی تئاتر، در بین انجمن‌های خانه تئاتر، روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر، کانون نوپایی از لحاظ زمان تاسیس بوده و بازوهای اجرایی آن، طراحان گرافیک ، عکاس و مدیران تولید، مجریان طرح و دستیاران کارگردان هستند.

حدادی درباره چشم‌انداز و شرایط کنونی این کانون، گفت: «کرونا اختلال‌ بسیاری در برنامه‌های ما ایجاد کرده است؛ اهدافی که ما را برای تاسیس این کانون دغدغه‌مند کرده بود. بنا بود مجموعه کارگاه‌های آموزشی، فستیوال و جشنواره ی تخصصی روابط عمومی و تبلیغات تئاتر ، کارگروه پژوهش ، تدوین چهارچوب اصولی رفتار سازمانی ، ... داشته باشیم و می‌خواستیم معضلات ارتباطات تئاتر را شناسایی و با حضور متخصصین ، پیشکسوتان و افراد با تجربه‌تر راهکار ارائه کنیم که تمام این موارد، به خاطر تعطیلی اجباری کرونا آسیب جدی خورد.»  

این کارشناس ارشد ارتباطات با اشاره به اقدام‌های این کانون در شرایط کنونی، توضیح داد: «ما به عنوان کانون روابط عمومی و تبلیغات، تلاش کردیم در همین شرایط با انتشار پادکست و مجله الکترونیک، راه ارتباطی خود را با اعضا حفظ کنیم، همچنین تلاش کردیم با تفاهم نامه فی مابین کانون و کافه ، رستوران ، فروشگاه اینترنتی در این روزها به اعضایمان کمک کرده باشیم ، همچنین به زودی مجموعه وبینارهای آنلاین، به دست اعضا خواهد رسید. با این‌حال، مهم‌ترین دغدغه مسأله معیشت است. در این روزها، دغدغه‌مندی آموزش منوط به این است که افراد بتوانند هزینه این آموزش را پرداخت کنند. البته در میان این گلایه‌ها، می‌توان راهکارهایی ارائه کرد که در همین شرایط موجود هم بسترهایی برای بهبود وضعیت فراهم شود.»  

نیازمند ایجاد زمینه‌های تهاتر با ارگان‌های رفاهی هستیم

نائب رئیس هیأت‌مدیره کانون روابط عمومی خانه تئاتر، با بیان اینکه در شرایط کنونی نمی‌خواهیم درخواست‌های بیش از حد داشته باشیم، گفت: « اصولا آن چیزی که در نظر ما ضرورت دارد و خانه تئاتر می‌تواند بازویی برای اجرای آن باشد، ایجاد زمینه تهاتر با ارگان‌های رفاهی، فرهنگی و آموزشی است. خانه تئاتر می‌تواند با این ارگان‌ها، ارتباط بیشتری گرفته و برای بهبود شرایط کنونی، از آنها یاری بخواهد. هرچند که تاکنون هم تلاش‌های بسیاری برای این مشارکت ها شده اما می‌تواند این فعالیت‌ها افزایش پیدا کند. شبیه این اتفاق در کانون روابط عمومی و تبلیغات افتاده است. هیأت‌مدیره این کانون، با یک فروشگاه آنلاین تحت عنوان " سودتو " تفاهم نامه امضا کرده و تسهیلاتی برای اعضا فراهم کردیم. همچنین می‌توان در این روزها، زیرساخت‌های را بهبود دهیم، به طور مثال رفع مونوپلی سامانه‌های بلیت فروشی یا به سمت استفاده از بسترهایی مانند تلویزیون یا وی‌ او‌ دی (  VOD) ، برای معرفی سالن‌ها و نمایش‌ها حرکت کنیم، این اقدامات می‌تواند در شرایطی که تئاتر محجور شده، فرهنگ تئاتر دیدن را حفظ کند. در واقع آشتی تئاتر با تلویزیون می‌تواند منجر به اتفاق‌های مناسبی شود. پخش تله‌تئاترها می‌تواند تئاتر را از طریق تلویزیون به سبد فرهنگی مردم برگرداند که در این رابطه هم، حتما باید از متخصصان تئاتری بهره برد.»

با اشاره به اینکه بچه های روابط عمومی تئاتر، بیشتر از سایر اقشار و مدیران، با شبکه های اجتماعی درگیر است و اطلاعات به روز و مطالعه شده دارند، بیان کرد: «شاید مهم‌ترین خواسته ما، این است که صدای بچه‌های روابط عمومی شنیده شود. ما تلاش کردیم که در خانه تئاتر چنین فضایی ایجاد کنیم که متاسفانه به دلیل شرایط کنونی، نتیجه مطلوبی به دست نیامد، زمانی که ما خودمان را یک خانواده می‌دانیم و در بزنگاه هایی که طرح کاربردی پیشنهاد می‌شود، بی‌شک فعالین روابط عمومی خانه تئاتر حضور خواهند داشت اما به شرط آن که به آن ها اعتماد شود.»  

حدادی در پایان گفت: «اگر دولت نتواند کاری برای معیشت اهالی تئاتر بکند، ناچاریم به سمت شغل‌های دیگر برویم، اتفاقی که تاکنون افتاده است. ما اهالی تئاتر همچنان به امید زنده هستیم اما تا کجا می‌توانیم در این شرایط ادامه دهیم؟ شاید برای مسئولان اهمیتی نداشته باشد که خانواده ی تئاتر، شغل خود را از دست بدهند یا شاید حتی کمرنگ شدن این حوزه، خوشایند هم باشد. اما فراموش نکنیم نباید ناامید شویم و باید با اتحاد از این بحران گذر کنیم .»  

نویسنده: