پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کیلی مک انانی سخنگوی کاخ سفید اخیراً در توییتر نوشت که ترامپ روز بعد جلسه‌ای در مورد همه گیری کروناویروس برگزار می کند اما او در این توییت بار دیگر از عبارت «ویروس چینی» به جای کروناویروس استفاده کرد. این مسأله بازتاب زیادی در رسانه های محلی امریکا به دنبال داشته است.

به عنوان مثال، مولوی جونگ فست سردبیر رسانه آمریکایی «دیلی بیست» در توئیتی نوشت: «ما باید از نژادپرستی دست برداریم. نام آن ویروس چینی نیست بلکه کووید 19 یا کروناویروس جدید است.»

 

از ابتدای همه گیری کرونا در سطح جهان، برخی سیاستمداران آمریکایی برای انحراف افکار عمومی از موضوعاتی مثل مقابله ناموفق دولت با همه گیری و قتل سیاهپوستان به دست پلیسهای سفیدپوست و برای امتیازگیری در انتخابات آینده، در اشاره به کروناویروس، از عبارتهای تهمت آمیزی مانند «کونگ فلو» یا «ویروس چینی» استفاده می کنند. حتی پس از آنکه متخصصان و نشریات علمی و پزشکی و بهداشتی دهها بار تاکید کردند که نمی توان با قطعیت گفت که کروناویرس جدید از چین سرچشمه گرفته و مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای آمریکا با انتشار گزارش رسمی این نکته را قطعی کرده است که شیوع کرونا در آمریکا هیچ ارتباطی با چین ندارد، این گروه سیاستمداران همچنان نظرخود را تغییر نداده اند.

 

به نظر می رسد آنها به نوعی تصمیم دارند دروغشان را هزار بار تکرار کنند؛ زیرا معتقدند «اگر دروغ هزار بار تکرار شود، به حقیقت تبدیل می شود». نظریه معروفی که یوزف گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی معرّف و کاربر آن بود. گوبلز حامی وفادار نازیسم و هوادار بزرگ هیتلر بود. او دروغهای زیادی برای تبلیغ نازیسم پرداخت و دروغ را این گونه تعبیر میکرد که «تکرار باعث قدرت میشود و دروغ اگر هزار بار تکرار شود، به حقیقت تبدیل میشود». از نظر علمی، این نوعی یادآوری روانشناسی است.

 

سبک کار دولت کنونی آمریکا بسیار غیرمتعارف است و از ارزش اصولی «درستکاری» منحرف شده، به طوری که تعداد زیادی از اطرافیان رهبر کنونی آمریکا نائص اخلاقی خود را لو داده اند. می دانیم که استیو بنن مشاور پیشین ترامپ که در پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سهم زیادی داشت در روزهای گذشته به جرم اختلاس 1 میلیون دلار از کمکهای مالی برای ساختن دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک بازداشت شد و هم اکنون به قید وثیقه آزاد است.

 

اینکه مشاور بلندپایه پیشین دولت آمریکا در این سطح چنین مشکلات اخلاقی داشته، جامعه آمریکا را شوکه کرده است.اما فقط بنن نیست که چنین مشکلاتی دارند. غیر از جرد کوشنر داماد ترامپ، در میان اطرافیان نزدیک ترامپ باید به مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز اشاره کرد. او همان مقام بلندپایه نزدیک به ترامپ است که با افتخار اعتراف میکند: «کار ما دروغ گفتن، فریب دادن و دزدیدن است.»

 

بازگردیم به موضوع «ویروس چینی.» سؤال این است که چرا سیاستمداران آمریکایی از تکرار دروغ «ویروس چینی» خسته نمی شوند و دریغ نمی کنند؟

 

قبل از هر چیز باید گفت كه انتخابات در برخی کشورها بیش از حد به تعداد زیادی از رای دهندگان غیرمنطقی متكی است كه به هر چیزی که کاندیدای مورد نظرشان می گویند اعتقاد دارند و فردی که مورد پشتیبانی آنها قرار دارد، نیز هر چه دوست دارد به زبان می آورد. این تعامل میان آنها نوعی حال و هوای همفکری در مورد موضوعات ایجاد می کند.

 

میزان استقبال از عبارت «ویروس چینی» را به عنوان نمونه بگیریم. طبق نظرسنجی ای که روزنامه هیل و شرکت نظرسنجی هریس اکس «HarrisX» اوایل ژوییه در این باره انجام دادند، 66 درصد رأی دهندگان ثبت شده در ایالات متحده معتقدند که استفاده از «کونگ فلو» یا «ویروس چینی» برای اشاره به کروناویروس مناسب نیست و افرادی که از این اصطلاح حمایت می کنند، عمدتا از هواداران ترامپ هستند. از طرفی 66 درصد حامیان ترامپ نیز فکر می کنند این اصطلاح مشکل ندارد.

 

دقیقاً به دلیل وجود این حامیان ثابت و پایدار است که برخی سیاستمداران آمریکایی در استفاده از اصطلاح «ویروس چینی» اصرار میکنند. زیرا چیزی از هوادارانشان کم نمیکند.

 

از سوی دیگر، برای کسب امتیاز در انتخابات، بازی با بحث چین آسانتر است. ظاهرا جنجالها درباره موضوع چین در آستانه انتخابات آمریکا بسیار زیاد است اما به هر حال موضوع چین جزو موضوعات اصلی مورد توجه رای دهنگان آمریکا نیست. آنچه مورد توجه آنها است همان مسائل مربوط به معیشت و زندگی آنها مانند اقتصاد، اشتغال و همه گیریست و موضوع چین فقط یکی از فرعیات در میان این موضوعات اصلی است. رای دهندگان آمریکا با شرایط واقعی چین آشنا نیستند بنابراین بازی با این موضوع برای سیاستمداران آمریکایی آسانتر است. همچنین با در نظر گرفتن دهها سال تبلیغات ضد چینی به منظور زشت جلوه دادن این کشور در رسانه های آمریکا، فرافکنی مسوولیتهای دولت در وضعیت بد اقتصادی و نرخ بالای بیکاری و عدم مهار مناسب شیوع کرونا، حمله به چین یکی از «مقرون به صرفه ترین» اقدامات تبلیغاتی در دوره انتخابات به شمار می آید.

 

این نیز قابل ذکر است که علاوه بر موضوع چین، بحثهای ایران و روسیه نیز جزو بحثهایی هستند که سیاستمداران آمریکایی دوست دارند از آن در کمپینهای انتخاباتی استفاده کنند.

 

کسب رأی ماهیت سرنوشت سیاسی سیاستمداران آمریکایی است. آنها یا در انتخابات هستند یا در راهی منتهی به انتخابات هستند و جمع کردن رأی را همیشه مد نظر خود قرار میدهند. برای کسب رأی، تکرار چندین باره عبارت ساختگی و جعلی «ویروس چینی» که افراد زیادی برای تشخیص صحت و سُقمِ آن به خود زحمت نمیدهند، برای این سیاستمداران چه اهمیتی دارد؟

نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: