پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
گزارشی پیرامون نمایش "مرغ ماهیخوار" آرش سنجابی؛
نمایش "مرغ ماهیخوار" آرش سنجابی در حقیقت نمایش بازتولیدشده "اتوپیا" است که در سال 1397، در تماشاخانه دیوار چهارم و در سال 1398، در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه رفت و اینبار، با تغییر نام بدون اینکه دلیل موجهی داشته باشد، با تغییر گروه بازیگران و عوامل اجرایی در تماشاخانه سپند و با عنوان تازه ترین اثر آرش سنجابی مورد تبلیغ قرار گرفته است که این امر، یکی از شیوه های فریب مخاطبان است و گزارش پیش رو، به این موضوع خواهد پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، نمایش "مرغ ماهیخوار" به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی و با بازی حمیدرضا نعیمی، کامبیز امینی، رازیما میرزایی، پریسا محسنی، محدثه حیرت و رضا جهانی، از 16 شهریور ماه 1399، اجراهای خودش را در تماشاخانه سپند آغاز کرده است و تا بدینجا، همه چیز عادی است تا اینکه دقایقی از اجرا می گذرد و مخاطبان در صورتی که اجراهای پیشین آرش سنجابی را دنبال کرده باشند، متوجه یک مورد غیرعادی می شوند که یکی از مخاطبان با نام کاربری "NetHunter"در بخش نظرات سایت فروش بلیط تیوال بدین صورت بدان اشاره می کند:

"متأسفانه نصف دیالوگ‌ها رو یکبار شنیده بودم! بله... در تماشاخانه‌ی دیوار چهارم... شرایط تئاتر رو هم کاملا درک میکنم و این مطلب رو می‌نویسم. یک ستاره زیاد هم هست."

البته لازم به تصحیح نظر کاربر محترم به این شکل است که نصف دیالوگ ها، نه بلکه بخش اعظمی از دیالوگ ها، همان دیالوگ ها است که یکبار دیگر در تماشاخانه دیوار چهارم شنیده بودند هنگامی که آرش سنجابی نمایش "اتوپیا" را با بازی پویا امینی، فریبا نادری، سولماز حصاری، نیلوفر پارسا، نادر نادرپور، رایکا ابراهیمی، مریم باقری، پدرام عزیزی، آرزو خداکرمی، پرستو رفیعی و با حضور بهشاد یاور زاده در اسفند ماه 1397 در آن تماشاخانه به روی صحنه برد و به علت وجود بازیگران چهره سینمایی و تلویزیونی، تماشاگران را به سالن تئاتر کشاند هر چند نقدها و گزارش های انگشت شماری بر روی اثر از سوی منتقدان شناخته شده تئاتری نوشته شد همانند اتفاقی که در آذر ماه 1398، برای این نمایش رخ داد و واکنش یکسانی را در نزد اهالی رسانه تئاتری برانگیخت.

با گذشت نُه ماه از اجرای نمایش "اتوپیا"، آرش سنجابی، این دفعه نمایش "اتوپیا" را بدون تغییر قابل ملاحظه ای در متن نمایشنامه و با تعویض گروه بازیگران و عوامل اجرایی اثر در یک تماشاخانه دیگر، با نام "مرغ ماهیخوار" به روی صحنه برده است که تنها دلیلی که می توان برای چنین عمل غیرحرفه ای از نظر اهالی تئاتر پنداشت، فریب مخاطبانی است که نسبت به اجراهای پیشین این نمایشنامه با یک نام متفاوت بی اطلاع هستند و اقدام به خریداری بلیط می نمایند تا به تماشای یک اثر جدید بنشینند طبق آنچه که در خبر اجرای عکاسان و خبرنگاران این نمایش در سایت ایران تئاتر آمده است که "به گزارش ایران تئاتر، "مرغ ماهی‌خوار" تازه ترین اثر آرش سنجابی است که به تهیه کنندگی مهدی غلامی سرخه تولید شده است." اما در عمل با بازتولید یک نمایشنامه پیشتر تولیدشده روبرو می شوند و اگر با گذر از مخاطرات شیوع ویروس کرونا در سطح شهر تهران دل به دریا زده و پای نمایش های تئاتر نشسته باشند، با دریافتن این موضوع، اعتماد مخاطب به تئاتر از دست خواهد رفت و آنها که آمده بودند تا در ایام شیوع ویروس کرونا، همچنان به همراهی اهالی تئاتر بپردازند، با مشاهده این فریب، از این همراهی ناامید می شوند و حتی با مساعد شدن اوضاع در ماههای آتی، دیگر پای به سالن های تئاتر نخواهند گذاشت و انجام یک چنین عمل غیرحرفه ای، جامعه تئاتر را تحت شعاع قرار می دهد و اثرات سوء بر دیدگاه مخاطبان نسبت به اجراها و گروه های تئاتری می گذارد که باید شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به چنین اقداماتی حساس باشد و متاسفانه، چنین نیست چنانکه هر چند وقت یکبار، این وقایع در رسانه ها انعکاس می یابد و با اهمال شورای نظارت و ارزشیابی بدون اینکه مجازاتی برای متخلفان در نظر گرفته شود، تبدیل به رویه ای ناسالم می شود که برخی گروه های نمایشی با آگاهی از سُستی شورای نظارت و ارزشیابی در برابر این قبیل مسائل، بعضی اوقات، حتی فراتر از فریب مخاطب پیش می روند و اقدام به سرقت هنری در اشکال مختلف می کنند.

گفتنی است که در صفحه رسمی نمایش "مرغ ماهیخوار"، هیچ اشاره ای به اجراهای قبلی نمایش با نام "اتوپیا" نشده و در اخبار منتشرشده در بخش تئاتر رسانه های گوناگون، سخنی از جنبه بازتولیدی این اثر به میان نیامده است.

لازم به ذکر است که تکرار اینگونه حواشی برای گروه های تئاتری، به مرور زمان خدشه دار شدن نام و شهرت آنها را در پی دارد که اتفاق خوش یمنی نیست و زمان ماندگاری هنرمندان را در عرصه تئاتر کوتاه می کند و حتی بر هنرمندانی که سابقه همکاری های هر چند کوتاه مدت با این گروه ها با این نوع حاشیه ها را دارند، می تواند اثرگذار باشد و جایگاهشان را در میان جامعه تئاتری متزلزل نماید.

بازتولید نمایش ها در عرصه تئاتر امری شایع است و به طور نمونه می توان به دو نمونه اشاره کرد که یکی از آنها، "اودیسه" آرش دادگر است که در سال 1395 در تالار حافظ به روی صحنه رفت و با کوچک کردن گروه بازیگری و تغییراتی در عوامل اجرایی، با نام نمایش "اودیسه 2020" در شهریور ماه 1399 در مجموعه تئاتر شهر میزبان مخاطبان شد و تماشاگران، از لحظه ورود به مهم ترین سالن تئاتری شهر تهران، اطلاع داشتند که به تماشای نسخه جدیدی از نمایشنامه "اودیسه" امین طباطبایی می نشینند که این بازبینی جامع در روند روایت حتی در بخش اجرای روی صحنه، قابل تشخیص است.

نمونه بعدی، نمایش "تُهی سران" روزبه اختری است که در سه تماشاخانه دیوار چهارم، خانه نمایش مهرگان و تماشاخانه سپند پذیرای تماشاچیان شد، در هر دوره اجرا، جا به جایی های کوچک و بزرگ در گروه بازیگری و عوامل اجرایی را پشت سر گذاشت و گاهی، تغییرات ملموسی در متن نمایشنامه به چشم خورد.

در نهایت، در ایام شیوع ویروس کرونا، شاید نگارش نقد آثار به دلیل کمبود تماشاگر برای نمایش ها عملی عبث باشد زیرا مخاطب آنچنانی وجود ندارد که گروهی از آنها به دنبال آگاهی از تفاوت کیفیت ها میان نمایش های گوناگون باشند ولی این شرایط نباید موجب شود از اقدامات غیرحرفه ای مثل فریب مخاطب با تغییر نام یک نمایش بازتولیدی و شناساندن آن به عنوان یک تئاتر تازه به تماشاگران، چشم پوشی کرد.

 

خبرنگار گیتی آنلاین: فرزاد جمشیددانایی/ عکس های حاشیه خبر: فرزاد جمشیددانایی

نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: