پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
دو سال پرچالش جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران؛
جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال 1398، با چالش فروش اینترنتی بلیط برای آثار اکران شده روبرو بود و در سال 1399، چالش برخورد با ویروس کرونا به سراغش آمده و این گزارش، به صورت مختصر به تصمیمات اتخاذشده دبیرخانه رویداد و واکنش ها به آنها پرداخته است.


به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در سالهای اخیر به علت ازدیاد جمعیت و صف های طولانی برای تماشای آثار در سانس های مختلف، تحت فشار قرار داشت که ساز و کاری بیاندیشد تا علاقمندان به حوزه فیلم کوتاه بتوانند با طیب خاطر، بیننده آثار راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران باشند تا اینکه در نهایت، در سال 1398، تصمیم بر این شد که بلیط فروشی اینترنتی را برای تسهیل در روند حضور مخاطبان در ایام نمایش فیلمها برگزیند و از سوی دیگر، با احتساب مبلغی اندک به عنوان هزینه خریداری بلیط، تماشاگران جشنواره تخصصی فیلم کوتاه تهران را به تقبل هزینه برای تماشای فیلم کوتاه عادت دهند همانند اتفاقی که در زمان اکران بسته های فیلم کوتاه در گروه سینمایی هنر و تجربه می افتاد و جدا از این، در وهله اول، خواست فیلمسازان کوتاه بود که خانوارهای ایرانی، فیلم کوتاه را به مثابه یک کالای هنری در نظر بگیرند تا بدین صورت، چرخ اقتصادی فیلم کوتاه به راه بیافتد و کارگردانان و تهیه کنندگان حوزه فیلم کوتاه بتوانند حداقل سهم اندکی از هزینه ساخت آثار بعدی شان را از این طریق به دست بیاورند.

لازم به ذکر است که در روزهای نخست پیش از برپایی دوره سی و ششم، برخی فیلمسازان کوتاه و تماشاگران به مخالفت با بلیط فروشی اینترنتی پرداختند هر چند با گذر زمان و مشاهده ساز و کارهای بلیط فروشی اینترنتی در روند دوره سی و ششم، به مرور از مخالفت ها کاسته شد و در پایان دوره سی و ششم، دیگر به ندرت به گوش می رسید.

هر چند بلیط فروشی اینترنتی به علت اینکه نخستین آزمایش ها را بدین شکل در قالب یک جشنواره با همراهی سایت سینماتیکت پشت سر می گذاشت، دچار برخی نقصان ها بود و یکی از آنها، عدم ارائه اطلاعات تکمیلی درباره آثار در سایت سینماتیکت بود و تماشاگران هیچ اطلاعاتی نمی توانستند راجع به اثر کسب کنند که رغبت برای خرید بلیط سانس مورد نظر نمایند یا گاهی، طبق زمانبندی اعلام شده، در بستر فروش اینترنتی بلیط، فرآیند بلیط فروشی به خصوص برای آثار بخش سانس ویژه آغاز نمی شد که سردرگمی مخاطبان را در پی می داشت.

بلیط فروشی اینترنتی اتفاق خوبی بود که از لحاظ کارکرد توانست در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به خوبی قابلیت هایش را نشان بدهد و نقصان های مرتبط به بستر فروش اینترنتی در جشنواره مذکور به حداقل رسید که نباید تاثیر تجربیات حاصل از جشنواره فیلم کوتاه تهران را در این مسیر از یاد برد.

لازم به ذکر است که در سال 1399، بلیط فروشی اینترنتی سایت سینماتیکت می توانست به شکل خوبی و با مدیریت بهتر حاصل از تجربیات دو جشنواره گذشته در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به مخاطبان، اهالی رسانه و فیلمسازان خدمت رسانی کند که با شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در اقصی نقاط جهان و گسترش موج های دوم و سوم ویروس کرونا در استان های ایران و تعطیلی های چند ماهه و گاهی مقطعی سینماهای کشور، طریقه حضورش در این دوره با ابهام مواجه است.

گفتنی است؛ جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز از آسیب ویروس کرونا مصون نماند و در نهایت، به مقتضیات دوران شیوع ویروس کرونا تن داد و تصمیم به برپایی آنلاین برنامه های جانبی دوره سی و هفتم گرفت؛ تصمیمی که فقط مختص این رویداد نیست و به دیگر جشنواره های فیلم های ایران نیز سرایت کرده است و شامل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان اصفهان و چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت می شود.

سیدصادق موسوی دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه در پاسخ به پرسش رضا پورزارعی خبرنگار روزنامه هنرمند راجع به اکران اینترنتی آثار توضیح می دهد که این اتفاق نخواهد افتاد زیرا "به دلیل نگرانی از انتشار آثار و قاچاق شدن فیلم‌ها بنا نداریم آثار را در بستر اینترنت یا پلتفرم‌های داخلی پخش کنیم. حفظ امنیت‌ فیلم‌های ایرانی بسیار برای ما مهم است و با فعالان این حوزه صحبت کردیم و فهمیدیم که هیچ مکانیزمی برای حفظ امنیت وجود ندارد. به همین دلیل جشنواره را به تاخیر انداختیم و پخش فیلم‌های ایرانی منوط به بازگشایی سینماست و هر زمان ستاد ملی کرونا اعلام کرد سالن های سینما باز هستند و مردم می توانند با ظرفیت 50 درصد به سینماها مراجعه کنند، آن زمان جشنواره را در بخش ایرانی و خارجی برگزار خواهیم کرد. نمی دانم چه زمانی است اما امیدوارم هرچه زودتر باشد." بنابراین، همانطور که مشاهده می کنید شیوع ویروس کرونا، معادلات جشنواره سی و هفتم را به هم ریخته است بدین صورت که علی رغم شیوع ویروس کرونا به علت حفظ و صیانت از آثار سینماگران ایرانی و خارجی، امکان عملی اکران اینترنتی وجود ندارد و از سوی دیگر، تا زمانی که ستاد مبارزه با کرونا، پایان محدودیت ها را اعلام نکند، تماشاگران فیلم کوتاه نمی توانند به تماشای ساخته های سال گذشته سینمای فیلم کوتاه ایران بنشینند و از کم و کیف وضعیت رشد سینماگران در فاصله زمانی بین دو جشنواره فیلم کوتاه آگاه شوند.

 در نتیجه، در این روزها که هنوز زمزمه های ادامه تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری به گوش می رسد و پخش آثار سینماگران ایرانی و خارجی در جشنواره فیلم کوتاه تهران منوط به بازگشایی سینماها است، می توان به مشاهده نشست های تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران اکتفا کرد که با اجرای رامتین شهبازی نویسنده و منتقد سینما برگزار می شود و مدیران جشنواره ها و هنرمندان ایرانی و خارجی ساعتی به گفتگو با او می نشینند و تجربیات خویش را از حضور در رویدادهای گوناگون با مخاطبان برخلاف سالهای گذشته بدون هیچ گونه ثبت نام و پرداخت شهریه برای نشست ها در فضای مجازی به اشتراک می گذارند.

 

خبرنگار گیتی آنلاین: فرزاد جمشیددانایی

نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: