پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
علاقه فیلمسازان ایرانی به ساخت کدام گونه‌ی مستند بیشتر است؟
براساس آمار دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، 29.2 درصد آثار ارسالی ایرانی به دفتر این جشنواره، "مستند اجتماعی" است. این آمار از ارائه‌ی 261 فیلم مستند اجتماعی به این دوره‌ی «سینماحقیقت»، به نسبت 894 فیلم ثبت شده در دبیرخانه این رویداد بزرگ سینمای مستند ایران استخراج شده است.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، سال گذشته 210 مستند اجتماعی در دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ثبت شده بود. به این معنا، تولید مستندهای اجتماعی توسط مستندسازان ایرانی در یکسال اخیر، 24.2 درصد رشد داشته است.

عنصر اصلی مستند اجتماعی، آگاهی‌بخشی‌ست که این نشانگر دغدغه‌ی فیلمساز نسبت به اتفاقات پیرامونی زمانه‌ی خویش است. مستندساز اجتماعی، ذهنی جستجوگر دارد، به حقایق می‌پردازد و نسبت به رخدادهای جامعه مسئولیت‌پذیر و اثرگذار است.

پیشتر اعلام شده بود که آمار فیلم‌های مستند ارسالی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در گونه‌ی دینی و آیینی 10 درصد، زیست محیطی 10.5 درصد، پرتره 11.6 درصد بوده است. جایزه شهید آوینی هم که مختص فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است، حدود 34 درصد آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره را شامل می‌شود.

سایر فیلم‌های ارسالی هم که آمار پایین‌تری دارند، با گونه‌ها و موضوعاتی چون مستندهای تاریخی و میراث فرهنگی، قوم‌شناسی، مردم‌شناسی، سیاسی، علمی، ورزشی و... به ثبت رسیده‌اند.

دو بخش ویژه کارآفرینی و کرونا هم مجموعه‌ آثاری از گونه‌های مستند اجتماعی، مردم‌شناسی، پرتره و... را شامل می‌شوند.

بدیهی است که این گونه‌های مستند و آثار موضوعی صرفاً در دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ثبت شده‌اند و نمایش آنها در جشنواره، منوط به آرای هیات انتخاب جشنواره است.

*گفتنی است: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 18 تا 25 آذرماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.


نویسنده:
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: