پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      پایگاه خبری گیتی آنلاین نمایندگی استانی می‌پذیرد  09191910422       پایگاه خبری گیتی آنلاین خبرنگار می‌پذیرد  09191910422       
کد خبر: ۳۷۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
گیتی آنلاین گزارش می دهد ؛
گیتی آنلاین - کرمانشاه - کودکان در شرایط دشوار که حق بقاء، رشد، امنیت و مشارکت آنان همواره در خطر بوده واین خطر در دوران کرونا به شکلی تصاعدی تشدید شده است.
 محمد حقیقی راد -  بحران های  اقتصادی – اجتماعی دهه های اخیرهمواره روندی صعودی داشته است. در ده ماه گذشته، همه گیری ویروس کوید ۱۹ به آن ها شتاب بیشتری داده است. راهبردهای اصلی دولت یازدهم و دستگاههای ذی ربط آن، ترکیبی از «خواهش و تمنا» و «پرده پوشی» ناموفق بوده است که روند تصاعدی مبتلایان و جان باختگان نشانه آن است. 
در جامعه امروز ایران و بالاخص کرمانشاه یک گروه بیشتر از بقیه به طور روزانه و تا عمق وجود ، بار این شرایط بحرانی را بر دوش خود احساس می کنند. 
کودکان در شرایط دشوار  که حق بقاء، رشد، امنیت و مشارکت آنان همواره در خطر بوده واین خطر در دوران کرونا به شکلی تصاعدی تشدید شده است. 
این روزها نوک قله این کوه یخ شناور در زیر آب، وضعیت بازماندگی از تحصیل درمیان این کودکان است،جسته وگریخته اخبار کودکانی که به علت عدم دسترسی به گوشی هوشمند برای اتصال به شبکه شاد،دست به خودکشی می زنند منتشر می شود. بر طبق نظر پزشکان،آمیزه ای از یاس و استیصال مزمن، به علت  عدم دسترسی به امکان تحصیل، حس تحقیر از «نداشتن» و فقدان، دربستری از اختلال هایی مانند: غم عمیق، افسردگی، اضطراب و احساس بی ارزشی پیش رونده شده این وضعیت را توضیح می دهد. 
 این در شرایطی است که تعداد  کودکان که به شبکه شاد دسترسی ندارند در حال افزایش است است . که باید رقم کودکان کرمانشاهی بازمانده ازتحصیل و ترک تحصیل کرده و کودکان مهاجری که از شهر های اطراف به دلیل فقر و سایر بلاهای موجود به کرمانشاه آمده اند  و از تحصیل بازمانده اند باید به آن اضافه کرد. گروه اخیر شامل کودکانی است که والدین شان یا به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های گوناگون مدرسه، اجبار جابجایی برای پیدا کردن شغل وکسب درآمد، نیاز داشتن به درآمدحاصل از فروش نیروی کار کودکان شان برای امرار معاش، قایل نبودن به حق تحصیل برای دختران شان مخالف تحصیل آنها هستند . 
ازطرف دیگر،بحران کروناو جایگزین شدن «شبکه شاد» به عنوان مرجع آموزش غیرحضوری و از راه دور کمک کرد که محتواهای آموزشی و روش های آموزش در پیش چشم میلیون ها پدر و مادر قرار گیرد. محتوای یک طرفه، معلم محور، متکی بر حافظه، که قدم به قدم تشخص، کنجکاوی و خلاقیت کودکان را نادیده می گیرد وبعضا  سرکوب می کند .همراه باکوهی از مطالب حفظ کردنی که در دنیای اینترنت ، بی معنی بودن آن تقریباً بر همه کاربران شبکه شاد آشکار و آشکارتر می شود. 
درچنین شرایطی، شایسته است، سازمان های مردم نهاد کرمانشاه مرتبط با کودکان درشرایط دشوار تلاش مضاعف به خرج دهندو از این فرصت برای ایجاد فضاهای دوستدار کودک  بیشتر با رعایت کامل پروتکل ها (حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، تهویه مناسب وفراهم کردن امکان منظم شستن دست ها) فراهم کنند که علاوه بر فرصت آموزش تعاملی، برای کودکان بازمانده از تحصیل، که عموماً همزمان کودک کار، کودک دارای سوء تغذیه، کودک در معرض خشونت و ... هستند. امکانات تغذیه ای و بازی- فعالیت فراهم آورند و هزینه های خرید تبلت را در یک برنامه مشارکتی با کودکان در مسیرهای اصولی تر که حقوق بیشتری از کودکان را تحقق بخشد صرف نمایند. 
انجمن هایی هستند که برای تعدادی ازکودکان  تحت پوشش خود تبلت و گوشی تهیه کرده اند که سبب شده است کودکان دریافت کننده این "پاداش_جایزه" در محیط پیرامون ازگروه همسالان خود در معادله تفاوتگذاری، تبعیض و طرد گرفتار شوند . 
و یا تبلت مذکور توسط یکی از بزرگسالان پیرامون کودک برای اولویت های دیگر به فروش رفته و فقدانی دیگر و خشونتی دیگر به کودکان مذکور تحمیل شود. 
  چه باید کرد؟
بر طبق پیمان نامه حقوق کودک که از سال ۱۳۷۳ دولت جمهوری اسلامی ایران  آن را پذیرفته است و در هر برنامه اصولی باید مورد توجه قرار گیرد،که در مساله کودکان درشرایط دشوار به ویژه مواد زیر اهمیت  بیشتری دارند: 
ماده ۱- هر انسان کمتر از ۱۸ سال کودک است. 
ماده ۲- نباید بین کودکان تفاوت قائل شد. 
ماده ۶- مسئولیت دولت در حمایت از کودکان با والدین نیازمند 
ماده ۷- اهمیت اوراق هویت و شناسنامه برای همه کودکان 
ماده ۱۹ – حمایت از همه کودکان در مقابل آزار
ماده ۲۸ – آموزش رایگان و اجباری برای همه کودکان 
ماده ۲۹ – اهمیت فراهم کردن آموزش با کیفیت برای همه کودکان 
ماده ۳۱ – حق بازی و شادی برای همه کودکان 
ماده ۳۲ – منع کار کودکان  
 با توجه به اصول فوق، شش قدم فوری در بازه زمانی  شش ماهه پیشنهاد می شود:
 قدم اول – توافق بر سر این مفهوم که، کودک را به عنوان یک انسان کامل و نیازهای او را در یک مجموعه واحد فهم کنیم. نظام بخشی، مرکزگرای اداری، تا کنون، از فهم این مهم سر باز زده است.در دام آن ها نیفتیم. 
 واحد تحلیل نه فقط کودک بازمانده از تحصیل، یا کودک کار، کودک معلول و ... بلکه کودک در شرایط دشوار است کودکانی که حق بقاء، رشد، امنیت و مشارکت آنان به درجات مختلف در خطر است: کودکان بازمانده از تحصیل، مشغول به کار، معلول، در خطر ازدواج در سن کودکی، دارای سوء تغذیه، در معرض خشونت و ... هم پوشانی اساسی دارند و عموماً چند ویژگی آن در یک کودک جمع شده و عینیت واحد دارد.
 قدم دوم – از استانداری کرمانشاه و اداره کل آموزش و پرورش استان بخواهیم با محوریت مرکز آمار پروتکل تمام شماری اضطراری کودکان در شرایط دشوار با کمک همه سازمان ها و تشکل های فعال و واقعی حوزه کودکان، انجمن های علمی( جامعه شناسی ایران،جمعیت شناسی،مددکاری) تهیه و وبرنامه اجرای آن طراحی شود و بودجه مورد نیازآن را دولت تامین نماید. نمایندگان سازمان های مذکور در  استان  در این امر به مشارکت فعال دعوت شوند.که اجرای سرتاسری استان در مدت۴۵ روز به اتمام برسد ودرنتیجه آن،  یک یک  کودکان درشرایط دشوار،وضعیت زیست شان دربحران کرونا ونیازهای فوری شان روشن وثبت شود.وازطرف دیگر با شنیدن صدای آنان  وبلندکردن این صدا ، وضعیت کودکان درشرایط دشوار به مطالبه ای در مقیاس اجتماعی تبدیل شود.
 قدم سوم –  انجام تمام شماری کودکان در شرایط دشوار، با یک پروتکل واحدو همه جانبه، در یک بازه زمانی ۴۵  روزه در همه استان به کمک همه سازمان های مرتبط و افراد داوطلب سبب می شود هر کودک در شرایط دشوار (با حفظ حریم خصوصی و حقوق پایه ای او) دارای صفحه مشخصاتی شود که نیازهای گوناگون او از تغذیه ای، بهداشتی، آموزشی، نیازهای حقوقی و مشاوره ای مشخص وقابل پیگیری شود و این صفحه  همواره به روزنگه داشته می شود.
 قدم چهارم – متناسب با تعداد و وضعیت این کودکان ، به تفکیک شهر، روستا و هر محله دیدبانان داوطلب ساکن محل، توانا، امین را‌ با کمک تشکل های مردم نهاد این حوزه پس آموزش های ضروری از جمله آشنایی با پیمان نامه حقوق کودک و سایر قوانین مرتبط، کار با کودکان در شرایط دشوار و ... فرا خوانده شود و دیدبانی وضعیت کودک را در بازه زمانی ماهانه بر عهده گیرند.
  قدم پنجم – مجموعه نیازهای هر یک از این کودکان، با هماهنگی، دستگاه های اداری واجرای مرتبط، دیدبان و سازمان های مردم نهاد در سطوح گوناگون، پیگیری و به اشکال ممکن فراهم شود.
  قدم ششم – مدارس می توانند در هر محله  مکان هماهنگی فعالیت دیدبانان، سازمان های مردم نهاد و نماینده سازمان اداری هماهنگ کننده باشند.
  راه حل های تاکنونی در بخش کردن واقعیت وجودی یک کودک به: کودک بازمانده از تحصیل، کودک دارای سوء تغذیه، کودک کار، کودک در خطر ازدواج و ... پیگیری هر یک از این وجوه توسط دستگاه های بخشی و مرکز گرای اداری،  راه به جایی نبرده  است . که در واقع حاصل طرح نادرست مساله و انکار یک حقیقت چند وجهی، مشخص و واحد است.
  جامعه ای که کودکان در شرایط دشوار خود را به صراحت و روشنی در اولویت اول برنامه های خود قرار دهد حمایت همگانی متکی به وجدان و خرد جمعی را دریافت خواهد کرد. 
به این دلیل ساده که در همه تاریخ بشر والدین آرزومند بوده و هستند که کودکان شان شادتر، مرفه تر و در آرامش بیشتری زندگی کنند. این یکی از رازهای تداوم نوع بشر تا به امروز بوده است و در پایان امیدوارم آینده سازان فردای ایران بویژه کرمانشاه نسل سوخته فردا بخاطر سیاست های غلط یک نظام ناکارآمد آموزشی نباشند  چون راه خروج از بحرانهای متعددی که در ایران وجود دارد آموزش و تربیت صحیح آینده سازان فردا می باشد.
«پایگاه خبری گیتی‌آنلاین درباره صحت یا رد ادعاها قضاوتی ندارد و مسئولیتی نمی‌پذیرد»
نویسنده:سید محمد موسوی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: