پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
رئیس فراکسیون مدیریت شهری دعوتنامه منتشر کرد:
رئیس فراکسیون مدیریت شهری از دست اندرکاران و مجریان قانون هوای پاک دعوت به مشارکت برای حل مسئله آلودگی هوا کرد.

به گزارش غیرمحرمانه متن دعوت نامه محسن پیرهادی ، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون مدیریت شهری از این قرار است.
کنترل آلودگی هوا به چالش مدیریتی نیمه دوم سال بدل شده است، به فصل سرما که می رسیم پدیده وارونگی عیان می کند که بازهم معضل همچون گذشته به قوت خود باقی است.
در حالی که سالهاست این مسئله ریشه یابی شده و علل ظهور و بروز آن عیان است .
 به رغم روشن بودن صورت مسئله اما گاه عمل که می رسد با سهل انگاری های صورت گرفته هر بار گره تازه ای بر آن زده می شود و موضوع چنان جلوه می کند که گویی فاکتور جدیدی عامل شکلگیریش شده و روایت داستان تغییر می کند.
جدیدترین روایت از چرایی آلودگی هوای کلان شهرها،دسوخت مازوت در نیروگاهها و پالایشگاه هاست. 
روایتی که با کمی پرس و جو نادرستی آن ثابت یا دست کم بار اصلی اتهام از گردنش ساقط می شود.
از چرایی طرح این فاکتور در تابع عوامل دخیل در آن که بگذریم، به این مهم می رسیم که قرار بود 5 سال پیش و در پی ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری  مسئله حل وفصل شود، اما مسئله نه تنها حل نشد که تنها ثمره اش تصویب قانون هوای پاک در سال 96 شد و خروجی آن نشست های بی نتیجه ای که حتی از تفاهم بر سر معرفی عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها عاجز مانده است .
بنا بر پژوهش های علمی صورت گرفته و به واسطه تجربه ام در عرصه مدیریت شهری، گواهی می دهم که آشکارترین عامل در بروز آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم جایگزینی سوخت خودروهای دیزلی است.
امری که در الگوی مدیریتی کلانشهرهای جهان ثابت شده است و آنها توانسته اند با ارتقاء ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش حمل و نقل ریلی، گاز سوز کردن خوردوهای درون شهری  و موتور سیکلت ها، استفاده از خودروهای هیبریدی ، جایگزینس سوخت شهری با سوخت های پاک و... از پس این معضل شهری برآیند یا حداقل آن را کنترل کنند.
در این میان اما ما به رغم شناسایی ریشه معضل از دریچه پژوهش های کارشناسانه داخلی و آگاهی به موفقیت الگوهای جهانی  ترجیح داده ایم معضل را همچنان مسئله بحرانی نیمه دوم سال نگه داریم ، چرا که برخلاف شعارها و وعده های انتخاباتی هرگز این مهم در اولویت کاری قرار نگرفته است. 
در عوض سطح ورود به مسئله را به اقدامات اورژانسی در بزنگاه های حساس تقلیل داده ایم، چنانکه هر زمان نفس شهروندان به شماره می افتد با اقدامات اورژانسی مثل تعطیلی شهرهای آلوده، از خود سلب مسئولیت کرده ایم .
بدون توجه به این که پرداختن به معضل آلودگی هوا به عنوان یک مسئله ملی نیازمند عزم جدی است و اهتمام مدیریتی ویژه ای در همه ابعاد می طلبد.
اهتمامی که در 5 سال اخیر در نشست های مجریان قانون هوای پاک نه تنها هویدا نشده است که برعکس به محل جدل نمایندگان 20 نهاد مسئول در آن بدل شده آنچنان که هنوز که هنوز است مانع اتفاق نظر بر سر معرفی عامل اصلی است.
در بحث آلودگی هوا دولت، شهرداری و مجلس و دیگر نهادهای مستقیم و غیرمستقیم امر دخیل و تاثیرگذارند.
تنها رویکردی که می تواند بن بست پیش آمده را بشکند،دنشستن دغدغه مند نمایندگان آنها بر سر یک میز و رسیدن به ضرورت حل مسئله است؛ تا پرونده این موضوع را به عنوان مسئله ملی یکبار برای همیشه ببندند.
پیچیده کردن معضلات و ساختن کلاف های سردرگم  از آنها آفتی است که در حوزه های مدیریتی نا خواسته به آن دچار شده ایم، آن هم در حالی که مردم از ما به عنوان مسئول توقع گشایش در امور و حل معضلات را دارند . 
باور کنیم مردم از جدلها و تنازعات مدیریتی خسته شده اند و افزون شدن مشکلات و مسائل بر دوش آنها سنگینی می کند، در جایگاه رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی وظیفه خود میدانم با ورود جدی به این مهم ، حل معضل را با تمام توان پیگیری کنم.
پیشنهاد میکنم مسئولان دخیل در امر به میزبانی فراکسیون مدیریت شهری بر سر میزمشترک بنشینند و مسئولانه و مجدانه حل مسئله را تکلیف شرعی و ملی خود بدانند، ما برای حل موضوعات تا ابد فرصت نداریم .
اولویت کار باید مطالبات ملی باشد. چشم و نگاه مردم به اقدامات و تعهد ما در خدمت به کشور و خدمت رسانی به آنهاست.
نویسنده:نغمه علی بیک زاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: