پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      
کد خبر: ۳۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
پيرهادي از رئیس کمیسیون تلفیق بودجه خواستار شد
محسن پيرهادي،رئيس فراكسيون مديريت شهري در نامه اي به الياس نادران ،رئيس كميسيون تلفيق بودجه با تاكيد بر ضرورت توجه وي‍ژه به بودجه حمل و نقل عمومي از محل درآمد هدفمندي يارانه ها،خواستار تعيين رديف بودجه اي مشخص براي توسعه و بازسازي حمل و نقل عمومي و ريلي و توامان مكلف شدن دولت به اختصاص و اجراي آن شد .
به گزارش خبرنگار گیتی آنلاین وی همچين در اين نامه با گلايه از مغفول ماندن اصل توسعه حمل و نقل عمومي شهرها در بودجه سالهاي گذشته پيشنهاده كرده است كه 5/2 هزارميلياردتومان از منابع حاصل ازهدفمندسازيي يارانه ها به صورت مجزا و مشخص توسعه حمل و نقل عمومي اختصاص يابد .
رئيس فراكسيون مديريت شهري همچنين خواستار تكليف و الزام  بانك هاي عامل براي اختصاص حداقل 200 هزار میلیارد ریال تسهيلات به بخش خصوصی،شهرداری ها و شرکت های تعاونی براي توسعه و حمايت از حمل ونقل درون شهري،در غالب بودجه سال آينده شده است.
در مقدمه نامه اين عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي خطاب به نادران آمده است : احتراماً، با عنایت به تکلیف دولت بر حمایت از حمل و نقل عمومی شهرها بر مبنای قوانین دائمی مختلف و همچنین قوانین بالادستی از طریق دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور؛برخی از قوانین موجود از جمله:قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه (مصوب 1385)، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (مصوب 1386)،قانون هدفمند کردن یارانه ها (مصوب 1388) و قانون برنامه ششم توسعه می باشد؛ علیهذادر سال های اخیر حمل و نقل عمومی شهرها در لوایح بودجه سنواتی مغفول مانده و یا اعتبارات اختصاص یافته به این موضوع، به دلیل تنگناهای مالی محقق نگردیده است
او درهمين راستا در ادامه نامه اش براي حمايت از توسعه حمل و نقل عمومی شهرها 9 پيشنهاد را به كميسيون تلفيق لايحه بودجه 1400 ارايه كرده است .
نماينده تهران پيشنهاد كرده است كه با توجه به قانون هدفمندی یارانه ها مبنی بر اختصاص منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه ها به توسعه حمل و نقل عمومی سالانه در بند (4) تبصره (14) قانون بودجه منابعی جهت بازپرداخت تعهدات حمايت ازحمل ونقل عمومی و برخی عناوین دیگر اختصاص می یابد. این منابع در لایحه بودجه سال 1400 معادل 10 هزار میلیارد تومان می باشد لذا پیشنهاد می شود مبلغ اختصاص یافته به حمل و نقل عمومی به مبلع 5/2 هزار میلیارد تومان، از سایر موارد تفکیک شده و در بند جداگانه ای در جدول مربوطه تفکیک و تصریح شود.
پيرهادي در پيشنهاد ديگري تاكيد كرده است كه با توجه به اهمیت زیرساخت های حمل و نقل عمومی در شهرها، پیشنهاد می شود در صورت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بند (ه) تبصره (4) قانون بودجه، بند مجزایی جهت سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل عمومی تعیین گردد.
او همچنين در پيشنهاد سوم خود به نقش حمايتي بانك هاي عامل در اين زمينه پرداخته و آورده است كه با توجه به اینکه در بند (ب) تبصره (4) لایحه بودجه به بانک های عامل اجازه داده شده است تسهیلاتی جهت توسعه حمل و نقل درون شهری و برون شهری به بخش خصوصی،شهرداری ها و شرکت های تعاونی اختصاص دهند، پیشنهاد می شود عبارت "مکلف می شوند حداقل 200 هزار میلیارد ریال" جایگزین عبارت "اجازه داده می شود" گردد.
در ادامه نامه رئيس فراكسيون مديريت شهري همچنين پيشنهاد شده است كه متن ذيل به تبصره (2) الحاق گردد: به منظور احداث و تکمیل طرح های عمرانی در حوزه حمل‌ونقل‌ویژه‌خطوط‌ریلی،به‌ دولت‌ اجازه داده شود تا سقف‌ ششصد هزار میلیارد ریال (600،000،000،000،000) از محل‌ ارائه‌ حق‌امتیاز، واگذاری‌سهام‌ و حقوق‌ مالکانه، واگذاری‌طرحهای‌تملک‌ دارایی‌های‌ سرمایه‌ای‌ و طرح‌های‌ سرمایه‌گذاری‌ متعلق‌ به‌ وزارت‌ راه‌ و شهرسازي و همچنین‌ واگذاری‌ اموال‌ و دارایی‌های‌ غیرمنقول‌ وزارت‌ راه‌ و‌ شهرسازی تأمین‌نماید. واگذاری‌ها در چهارچوب‌ قوانین‌ و مقررات‌ به تأیید هیأت‌وزیران‌می‌رسد.
او در ادامه اين نامه مي افزايد : همچنين پيشنهاد مي شود متن ذيل به تبصره (5) الحاق گردد: به دولت اجازه داده مي شود پنجاه درصد (۵۰%) از بدهي هاي ارزي و ريالي شهرداري کلانشهرها به سيستم بانکي شامل اصل، سود و جرائم تسهيلات ماخوذه بابت ساخت و توسعه خطوط حمل و نقل ريلي درون شهري (مترو) مطابق تعهدات دولت ذيل ماده (۵) قانون حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شوراي اسلامي را به عنوان بدهي دولت به نظام بانکي کشور تلقي نموده و نسبت به تهاتر آن در چارچوب ماده(۸)قانون برنامه ششم توسعه اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي کشور و ساير قوانين موضوعه اقدام نمايد.
رئيس فراكسيون مديريت شهري همچنين دربند ديگري از نامه اش پيشنهاد داده است كه متن ذيل به تبصره (10) الحاق گردد: خزانه داری کل کشور موظف است ۱۰۰ درصد وصولی وجوه حاصل از جرائم رانندگی را منطبق با سهم شهرداریها و دهیاریهای کل کشور از محل ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 12/8/1389 با اصلاحات و الحاقات بعدی را هر ماه به حساب متمرکز وجوه وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریها) نزد خزانه داری کل کشور واریز نموده و سهم سایر ذینفعان را به حساب درآمدهای عمومی واریز نماید. وزارت کشور موظف است جرائم وصولی هر استان و شهر را میان شهرداریها و دهیاریهای همان استان بر اساس شاخص میزان جرائم وصولی محل وقوع، توزیع و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به حساب آنان واریز نماید.
وي همچنين پيشنهاد كرده است كه با توجه به تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در صحن مجلس شورای اسلامی، تعیین عوارض سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده به نسبت 50 درصد مقرر گریده، لیکن در لایحه پیشنهادی دولت سهم شهرداری ها در قسمت مصارف جدول تبصره (14) به نسبت 3 درصد از 9 درصد تعیین شده است. لذا با توجه به تصویب نسبت های جدید و مراحل نهایی تایید در شورای نگهبان و ابلاغ این قانون برای سال 1400، این ارقام متناسب با نسبت های جدید اصلاح گردد. بنابراین پیشنهاد می شود سهم دولت از این منابع در ردیف 110501 به 50 درصد کاهش یابد. در غیر این صورت با ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده، امکان اختصاص سهم شهرداری ها وجود ندارد.
نماينده تهران در پيشنهاد ديگري تاكيد كرده است كه اصلاح ردیف 4 تبصره (14) به شرح: "بازپرداخت تعهدات طرحهاي بهينه سازي مصرف انرژي، حمايت از حمل و نقل عمومي(۵۰۰۰۰)، گازرساني،‌جمع آوري گازهاي همراه و مشعل موضوع ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور" وهمچنین اصلاح رديف 23 جدول تبصره 14 به شرح: "توليد واشتغال (بند الف تبصره ۱۸) و  حمايت از کسب و کارهاي آسيب ديده از بحران کرونا(۳۰۰۰۰)، راههاي روستايي(۱۰۰۰۰) و حمل و نقل ريلي و درون شهري(۳۰۰۰۰)" لحاظ گردد.
رئيس فراكسيون مديريت شهري در نهايت در نهمين پيشنهاد حمايتي اش در بحث حمل و نقل عمومي به نادران خواستار الحاق عبارت: "اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به شرکتهای قطار شهری کلانشهرها به ازای صرفه جویی های ناشی از کلیه سفرهای روزانه (۱۵۰۰۰)" به ذيل به بند (13) جدول تبصره (14) لايحه بودجه سال 1400 شده است.
نویسنده:نغمه علی بیک زاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: