پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      پایگاه خبری گیتی آنلاین نمایندگی استانی می‌پذیرد  09191910422       پایگاه خبری گیتی آنلاین خبرنگار می‌پذیرد  09191910422       
کد خبر: ۳۸۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
نقدی بر اهانت های مجریان صداوسیما به اقوام ایرانی:
گیتی آنلاین - کرمانشاه - توهین به فرهنگ و آداب و رسوم یک ملت نشان از حقارت آنها و دریوزگی شان برای جعل هویتی دیگر است.این رسانه بیمار است و علیل چرا باید به گفتگو با آن نشست....

محمد حقیقی راد - یک ماه بعد از برنامه توهین آمیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی از زبان یک خلبان به مردم کورد توهین شد وحال چند روزیست که کلیپی مبنی بر  توهین مجری برنامه " زنده باد زندگی" شبکه دوم سیما مبنی بر نوع پوشش و لباس اقوام کرد با خطاب قرار دادن لباس مهمان برنامه به لباس چوپانان در فضای مجازی دست به دست می شود  که به نوعی با لفظ مسخر کننده ای مجری این برنامه زبان به هتک و هجو و توهین به قوم کرد با لفظ لباس چوپانی  گشودند و این در حالیست که مهمان این برنامه دکتر فریبرز عزیزی در پیج اینستاگرام خود   زمان انتشار این کلیپ را به دوسال پیش بیان می کند و می گوید :درست است که خیلی از دوستان لطف داشتند و از بنده کوچکترین حمایت کردند اما باید گفت چراچند سال بعد از برنامه کلیپ آن باید منتشر بشود؟ و کلیپ برش داده بشود؟ کاملا هدف مشخصه که چی هست و من کسی نیستم با این اعمال دست از خدمت به فرهنگ کورد بردارم و در دام نخواهم افتاد  
وی در ادامه گفت :اولا من جواب آن مجری را دادم اما جواب من را در فیلم قیچی برش داده اند و دوما من به تاریخ اسطوره ای لباس کوردی اشاره کردم چرا که اسطوره از تاریخ کهن تر است و منظورم آن بود که قدمت لباس کوردی از تاریخ نوشته شده بیشتر است و در ادامه گفتم که این لباس نماد آزادی و ایستادگی ما در برابر ظلم و بیگانگان هست.. مجری هم به برداشت اشتباه خودش پی برد و در ادامه گفتن که خودشان هم کورد کرمانج هستند و سوما درست نیست من در برنامه زنده به یک کورد توهین کنم یا فارس و ترک و... چرا که همان طور که ما دوست نداریم توهین بشنویم همسایگان ما هم دوست ندارند...
دکتر عزیزی در پایان گفت: اگر من در جواب توهین میکردم الان این کلیپ من بود که برش می‌خورد و بی ادب میشدم که از من این اعمال به دور است و جواب توهین را نباید با توهین داد ما کوردها باشرف تر از آنیم که به کسی توهین کنیم 
 اما مگر صدا و سیما  یک رسانه نیست پس چرا با معیارهای یک رسانه به معنای واقعی فرسنگ ها فاصله دارد.
توهین به فرهنگ و آداب و رسوم یک ملت نشان از حقارت یک نفر و دریوزگی شان برای جعل هویتی دیگر است.
در سال های اخیر توهین به اقلیت های ملی، زبانی و مذهبی در صدا و سیما به یک امر عادی تبدیل شده است و فقدان سواد ارتباطی برخی مجریان در صدا و سیما، نداشتن استراتژی و سیاستگذاری جامع، نادیده انگاری اقلیت ها و منتقدین باعث تنزل و تضعیف شدید جایگاه این رسانه نزد افکار عمومی شده است و حال این اهانت به لباس والای اقوام کرد من را بر آن داشت تا در خصوص قدمت و اصالت آن زبان به سخن بگشایم.
 لباس یکی از بارزترین عامل فرهنگی بصری در هر جامعه ای به شمار رفته و از روی پوشش افراد می توان فرهنگ و خواستگاه آنها را مشخص کرد ،لذا با توجه به تهاجم فرهنگی غربی و همچنین دنیای آسمیلاسیون فرهنگی ، حفاظت از آداب و سنن اقوام امری ضروری و حیاتیست. چون بی توجهی به این امر صدمات جبران ناپذیری به تنوع اقوام ، و دنیا رو جز فرهنگی تاریک و ساختگی بعضیا ، نصیب جوامع جهانی هدیه نخواهد داد .
بر این اساس در میان اقوام کرد تاکنون همه‌ی زنان و مردان این دیار با پوشیدن لباس کردی و تکلم به زبان مادری توانسته‌اند بخش هایی از فرهنگ و آداب و سنن خود را حفظ و با افتخار و با احترام بر حفظ این هویت و اصالت خود تاکید کنند.
بدون شک در دنیای امروز که جهان به دهکده‌ای کوچک تبدیل شده و فرهنگ و تمدن‌های مختلف جهان متاثر از فرهنگ غربی و ماسونی هستند حفظ اصالت و هویت قوم ها در کشورهای مختلف جهان آسان نبوده و حفاظت از این گنجینه تاریخی نیازمند عزم و اراده اقشار مختلف مردم است .
مسلماً طبق قاعده و قوانین حقوق بشری در جهان، توهین به هر نژاد و آیین و فرهنگ و مذهب هر انسانی خلاف قوانین بین المللی و حقوق بشری است .
 به هر روی توهین به یك قوم یعنی توهین به همه ملت ایران از جمله لر ها و ترك ها و آذری ها و بلوچ ها و عرب ها و كردها و دیگران .
کوردها از دیرباز یعنی "از دوره ی باستان تا به امروز" زندگی دنیوی خویش را با نگاه فلسفی خاصی می نگریستند براین اساس بانگاه برطبیعت پوشش خویش را با تعریفی ویژه آراسته می کردند.
درست است پوشش اقوام مختلف از ابتدا تا به امروز تحولات زیادی رو به خود دیده است اما جالبست لباس کردی با کمترین تغییر به دست ما رسیده است.
لباس کوردی همان نماد "فەروەهەر" یا" فروهر" دنیای باستان بوده و دقیقا اجزای تشکیل دهنده این لباس همان اجزای نماد "فەروەهەر" یا" فروهر" است. 
برای اثبات این موضوع اجزای لباس کوردی روبا نماد "فەروەهەر" یا" فروهر" رو در زیر تطبیق خواهیم داد. 
لباس کوردی به ترتیب از سه جزء اصلی تشکیل شده است : 
۱- کەوا یا چۆخە
۲-شال یا پشتوێن
۳-شواڵ یا پاتۆڵ
نماد "فەروەهەر" یا "فروهر" هم به ترتیب از سه قسمت اصلی تشکیل شده است :
۱-بالهای بالایی فروهر
۲-حلقه ی مابین
۳-بالهای پایینی 
 "کەوا" یا "چۆخە" بادوبال باز دقیقا برگرفته از همان بال های بالایی "فەروەهەر" است.
: حلقه ی مابینی "فەروەهەر"هم دقیقا "شاڵ" یاهمان "پشتوێن" است.
 بالهای پایینی "فەروەهەر" هم دقیقا همان پاتۆڵ یا شواڵ است.
فردی که مابین نماد "فەروەهەر" است همان انسان است که مابین حلقه ی دنیا قرار گرفته است.دقیقا فرد کورد در لباس کردی داخل حلقه "شاڵ" یا "پشتوێن" قرار می گیرد.
در کل نماد "فەروەهەر" زندگی دنیوی رو به دو قسمت تقسیم کرده است :
۱- بال بالایی
۲-بال پایینی
 بال بالایی از دوبال سه قسمته تشکیل شده است.
 بال پایینی هم ترکیبی از سه قسمت مجزاست.
سه قسمت بال "فەروەهەر" در بالا به منزله ی سه شعار زرتشت است : 
ـــ هومته یا پندارنیک
ـــ هوخته یا گفتارنیک
ـــ هوشته یا کردار نیک
در کل بال های بالایی "فەروەهەر" به منزله ی خوبی، خیر و نور است که انسان رو به سوی شرق که جایگاه طلوع نور است هدایت می کند.
براین اساس پیکره انسان از دو قسمت تشکیل شده است :
 قسمت "بالا تنه"و قسمت"میان تنه" 
ــــ قسمت بالا تنه ی انسان از اعضای مهمی چون: قلب،دل معنوی و‌ مغز یا همان جایگاه تفکر است تشکیل شده است.دقیقا بالهای بالایی"فەروەهەر" هم که نماد سه شعار زرتشت و خوبی بود برگرفته از همان تعریف بالا تنه ی انسان است که از قلب، دل معنوی و مغز که جایگاه تفکر است تشکیل شده است.
ــــ قسمت پایین تنه ی انسان هم ترکیبی از شکم و شهوت است دقیقا بال های پایینی "فەروەهەر" برعکس بال های بالایی که ازخوبی یاد می کرد از بدی یاد می کند برای نمونه سه بال پایینی"فەروەهەر" همچنان که در دون و پایین قرار گرفته به منزله ی کردار بد، پندار بد، گفتار بد رو خواهد داد، به هر روی پایین تنه ی انسان که ربط به دونیات و عالم دنیویست دقیقا با فلسفه ی بال های پایینی"فەروەهەر" که به عالم بد ربط دارد یکیست.
در کل نماد "کەوا" یا "چۆخە" در لباس کوردی که در بالا تنه قرار گرفته برگرفته از همان بال های بالایی یا قسمت بالایی"فەروەهەر" که همان نماد خوبی و خیراست انسان رو به سوی نور و سعادت رهنمون و هدایت خواهد کرد.
نماد "شواڵ" یا "پاتۆڵ" هم که در پایین تنه قرار گرفته برگرفته از همان بال های پایینی یا قسمت پایینی"فەروەهەر" که همان نماد بدی و شر است انسان رو به سوی تاریکی و شقاوت خواهد کشاند. 
و اما حلقه ای که مابین دو بخش بال های "فەروه هەر" یا "فروهر" قرار دارد و انسانی در درون آن نمایان است این حلقه نماد دنیای فانیست که انسان رابراساس اراده ی خویش به سوی خیر یا شر رهنمون می کند دقیقا "شاڵ" یا "پشتوێن" هم همان حلقه ی مابین دو بال های "فەروه هەر" است که انسان داخل آن قرارگرفته و انسان رو به دو بخش تقسیم می کند :
ـــ قسمت خوبی و خیر که انسان رو به سوی نور هدایت می کند.
ـــ قسمت بدی و شر که انسان را به سوی تاریکی سوق می دهد.
اگر توجه کرده باشیم مردان یا زنان کورد از دیرباز تابه اکنون "شاڵ" یا "پشتوێن" رو با سه گره به سمت جلو می پیچیدند که این خود دلیلیست محکم؛ مبنی براینکه کوردها با سه شعار زرتشت :
ـــ هومته یا پندار نیک
ـــ هوخته یا گفتار نیک
ـــ هوشته یا کردار نیک
که هر سه شعار آن هم صدرصد کوردیست با خوبی و خیر پیمان بسته و به سوی دنیای نور مثل گره های زنجیر انسان رو به سوی سعادت پیوند می دهد
با همه ی این تفاسیر لباس کوردی برگرفته از همان نماد فەروەهەر" یا" فروهر" دنیای باستان است که از دوره سومری که اصالتا کورد بودند تا دوره ی ساسانی که آنها نیز اصالت کورد داشته اند به این نماد احترام و آن را با کمترین تغییراتی به دنیای امروز روانه کرده اند براین اساس این نماد با فرهنگ و تمدن ملت کورد پیوند خورده وکوردها نیز از این نماد مقدس که براستی فلسفه ای عظیم درخود دارد به عنوان پوشش خویش از آن بهره جسته اند.
حال باید بعنوان سخن پایانی گفت به هیچ وجه این اهانت مجری شبکه دو سیما و سایر اهانت هایی که در صداو سیمای ملی مطرح شده است قابل قبول نبوده و با سیاست هاى حاکم بر صدا وسیما که تقویت انسجام ملى و احترام به همه اقوام ایرانى است، همخوانى ندارد لذا بدینوسیله ضمن اعتراض شدید به این اتفاق نادرست، انتظار دارم در اسرع وقت نسبت به تجدید نظر، اصلاح و جبران اقدام فرمایید تا نه موجب رنجش مردم انقلابی، فرهیخته و شرافتمند کُرد زبان مان گردد و نه سوژه اى جهت سواستفاده دشمنان نظام فراهم گردد.خواهشمند است ضمن جلوگیرى از ادامه این برنامه شنیع، اقداماتی صورت بگیرد تا دیگر شاهد این چنین اتفاقات و اهانت ها نباشیم
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
«پایگاه خبری گیتی‌آنلاین درباره صحت یا رد ادعاها قضاوتی ندارد و مسئولیتی نمی‌پذیرد»
نویسنده:محمد حقیقتی راد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: