پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      پایگاه خبری گیتی آنلاین نمایندگی استانی می‌پذیرد  09191910422       پایگاه خبری گیتی آنلاین خبرنگار می‌پذیرد  09191910422       
کد خبر: ۳۸۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
گیتی آنلاین از وضعیت کارگران خدماتی حوزه سلامت گزارش می دهد ؛
گیتی آنلاین- کرمانشاه - درحالی که کارگران خدماتی جزء ضروری و همیشگی «کادر درمان» بوده‌اند و هستند. ولی مسائل مرتبط با آن‌ها همچون مسئله پرستاران و پزشکان، عمومی نشده و در رسانه‌ها مطرح نشده است.

محمد حقیقی راد- بیمارستان به عنوان يك سازمان توليد كننده خدمات با هدف اصلي جلب رضايت مشتري هاي بيروني سازمان و در عين حال تأمين و رضايت مشتري داخلي (پرسنل) را نيز دنبال مي كند. ع
مختلف تهديد كننده سلامت در اين قبيل مراكز متعدد است از جمله: وجود عفونت هاي بيمارستاني كه متأثر از دو عامل، يكي اقدامات تداخلي پزشكي و ديگري بهداشت بيمارستان است. 
در اين گونه اماكن نقش عوامل محيطي در ايجاد و انتقال عفونت ها بالاتر است زيرا محيط آلوده راه هاي گوناگون انتقال و عوامل بيماري زاي متعدد را فراهم مي نمايد.
در ایران و بالاخص کرمانشاه، در یک ساله گذشته، درگیری عمومی با بیماری کووید۱۹ و پیامدهای آن، مسائل شغلی و اجتماعی مرتبط با کادر درمان را بیش از پیش مورد توجه همگان قرار داد.
 از خودِ پرستاران و پزشکان گرفته تا افکار عمومی و اخیراً مسئولان دولتی. که تا حدودی حقوق آن‌ها نیز در ماه گذشته مقداری افزایش یافته است.
ارج نهادن به خدمات پرستاران و تلاشی که همیشه و به طور اخص در سال گذشته انجام داده‌اند، قابل درک و ستایش است. 
تمرکز روی مسائل آن‌ها به ویژه در سال گذشته، باعث شد به نوعی مسئله کارگران خدماتی بیمارستان‌ها که یکی از بازوهای اجرایی بسیار حیاتی در بیمارستانها هستند بیش از پیش به فراموشی سپرده شود و باعث شد واژه «کادر درمان» به پرستاران و پزشکان محدود شود.
 درحالی که کارگران خدماتی جزء ضروری و همیشگی «کادر درمان» بوده‌اند و هستند. ولی مسائل مرتبط با آن‌ها همچون مسئله پرستاران و پزشکان، عمومی نشده و در رسانه‌ها مطرح نشده است.
البته این گزارش  اختصاصاً  در نوع خود اشاراتي بر بيماري هاي شغلي، سرطان ها، حوادث در محيط كار و بيماري هاي مسري  کارگران خدماتی بیمارستانها داردو علاوه بر آن شرایط ویژه نیروی خدماتی و توان چانه‌زنی پایین آنها را بیان می کند 
کارگران خدماتی بیمارستان ها با مخاطراتی از قبیل شیمیایی ، زیستی و ارگونومیك، روانی– اجتماعی و فاكتورهای سازمانی مواجه هستند که هر کدام به صورت جداگانه بیان می کنیم:
  مخاطرات شیمیایی که کارگران خدماتی بیمارستانها با آنها دست و پنجه نرم  می کند عبارتند از:
- حساسیت با لاتكس بخاطر تماس با دستكش های بالاتكس طبیعی و دیگر منابع لاتكس بكار رفته در وسایل پزشكی که در بعضی افراد دیده می شود و باعث درماتیت و ایجاد کهیر می گردد.
- در معرض قرارگیری طولانی مدت با داروهای بیهوشی(N2O، هالوتان، اتیل بروماید، اتیل كلراید، اتر، متوهگزیل فلوران و غیره) که منجر به مسمومیت حاد در کوتاه مدت مانند مسمومیت های کلیوی،کبدی، خونی و نیز مسمومیت های مزمن طولانی مدت می شود.
- همچنین در معرض قرار گرفتن با گازهای بیهوشی منجر به کاهش تمایلات جنسی،کاهش باروری، افزایش عارضه دخترزایی، سقط و سرطان ها نیز خواهد شد.
- حساسیت ها، سوزش ها، تحریكات و درماتیت های پوستی بخاطر استفاده مكرر از صابون ها، شوینده ها و مواد ضدعفونی كننده و غیره
- آزردگی چشم ها، بینی، گلو بخاطر در معرض قرارگیری با ذرات آئروسل ها و ذرات مایع معلق در هوا از مایعات شوینده و پاك كننده 
*مخاطرات زیستی که کارگران خدماتی بیمارستانها با آنها دست و پنجه نرم  می کند عبارتند از
·  عفونت های ناشی از در معرض قرارگیری با خون، مایعات بدن، یا با نمونه های بافتی كه شاید بتواند بیماری هایی مثلHIV، هپاتیتB و هپاتیتC را منتقل كند.
· خطراتی كه می تواند یك بیماری نازوكومیال را به فرد منتقل كند مثلاً به خاطر سوراخ شدگی با سرسوزن (مثل: هپاتیت عفونی، سیفلیس، مالاریا، سل)
· عواملی كه باعث هرپس كف دست و انگشتان می گردند
· خطراتی كه بصورت خودبخود، بدون علت مشخص ایجاد می شوند.
مهم ترین راه انتقال هپاتیت، فرورفتن سوزن است.
این عفونت ها اکثراً موذیند! زیرا افراد ناقل علامت خاصی ندارند، درمان مناسبی وجود ندارد و عفونت زایی بالایی دارند.. 
*مخاطرات ارگونومیك، روانی– اجتماعی و فاكتورهای سازمانی در کارهایی که پرسنل خدماتی بیمارستانها برعهده دارند بسیار موثر است که عبارتند از:
- خستگی، گرفتگی و كمردرد خفیف ناشی از نقل و انتقال بیماران سنگین
- كار طولانی مدت در پوزیشن ایستاده
- استرس های روانی ناشی از احساس مسئولیت سنگین در قبال بیماران
- استرس ها و فشارهای مناسبات و روابط با خانواده و سختی ناشی از شیفت و كار شبانه
- اضافه كار و تماس با افراد ناخوش و بیمار مخصوصاً با بیمارانی كه از عمل جراحی بهبود نمی یابند
- مسائل مربوط و مرتبط با روابط و مناسبات بین فردی با سایر پرسنل بیمارستان
- در معرض قرار گیری با بیماران ترومایی شدید و وخیم، قربانیان زیاد از یك حادثه یا واقعه فاجعه آمیز و مصیبت بار و یا برخورد با بیماران شدیداً وخیم كه ممكن است دچار سندرمPost –Traumatic stress  شوند.
- محیط نامناسب فیزیکی
- نداشتن درآمد مناسب
- بی نظمی در محیط کار
- عدم رعایت زمان rest
عدم وجود حق استراحت در بین اعمال جراحی، عدم وجود سهمیه تغذیه بالاخص شیر بخاطر ایستادن های طولانی و بوجود آمدن مشکلات استخوانی و هزاران مشکل دیگر که بصورت لاینحل باقی مانده است.    
كاركنان تعمير و نگهداري بطور بالقوه در تماس با حلال ها، آزبست و خطرات الكتريكي هستند. افراد شاغل در كنار يا اطراف اتاقهاي ديگ بخار دائماً در تماس با ميزان بالايي از سر و صدا و گرما هستند.
همچنین كاركنان خدمات در واحد نظافت به دلیل در تماس با پاك كننده ها و مواد گندزدايي هستند كه مي تواند باعث جوشهاي پوستي و سوزش چشم و گلو شوند.
 آنها در معرض خطر هپاتيت و ساير بيماريها از طريق فرو شدن سرسوزنهايي هستند كه درست و اصولي دفع نشده اند. همچنين آسيب هاي اسكلتي- عضلاني مشكلات معمول كاركنان خدماتي هستند. 
علاوه بر آنها كاركنان خدماتی واحد تغذيه با مشكلاتي از قبيل بريدگي هاي حاصل از لبه تيز وسايل، سوختگي هاي حاصل از سطوح داغ و لوله هاي بخار، افتادن روي سطوح لغزنده و خستگي و استرس ناشي از ايستادن هاي طولاني بر روي سطوح سخت مواجه هستند. تشعشع غير يونيزه ناشي از نگهداري نامناسب اجاق هاي ميكروويو خطري بالقوه است. همچنين جوشهاي پوستي ناشي از غذاهاي تازه، پاك كننده ها و رطوبت معمول هستند و تماس زيادي با سر و صدا ثابت شده اند.
حال با این اوصافی که گفته شد باید گفت یکی از دلایل کمتر مطرح شدن مسائل شغلی و اجتماعی نیروهای خدماتی بیمارستانها ضعیف بودن همبستگی صنفی و عدم توان چانه‌زنی کافی در میان کارگران خدماتی بیمارستان‌ها است.
 این امر زمینه‌هایی دارد. خدمت پرستاری یک کار تخصصی است و لازمه آن به دست آوردن سطح مشخصی از سواد و مهارت است. این سطح از مهارت و سواد و تخصص، امری به نسبت کمیاب است. همین ویژگی، پرستاران را در چانه‌زنی بر سر حقوق و مزایایشان در سطح بالایی نگه می‌دارد.
آن‌هایی که برای بخش خصوصی و به صورت شرکتی و پیمانی و قراردادی (اعم از پزشک و خدمه و پرستار) کار می‌کنند، از لحاظ امنیت شغلی و برخورداری از مزایای شغلی وضعیت کاملا متفاوتی به نسبت همکارانشان در بخش‌های رسمی استخدامی دارند.
اما به دلیل این که کارهایی از قبیل نگهبانی و کار خدماتی در بیمارستان تخصص چندانی لازم ندارد، توان چانه‌زنی بر سر حقوق و مزایا پیشاپیش از کارگران شاغل در این صنف تضعیف شده است. تعداد بسیار زیادی از افراد بیکار در قامت «ارتش ذخیره نیروی کار» برای این صنف وجود دارند که به راحتی این قابلیت را دارند که با همان حقوق و حتی کمتر از آن، جایگزین نیروی فعلی شاغل در این عرصه شوند.
در سال گذشته که مراجعه به بیمارستانها به دلیل بیماری کرونا افزایش یافت، نظام سلامت به تعداد بیشتری کارگر خدماتی نیاز داشت و می‌بایست جمعیت بیشتری استخدام می‌کرد.
 اما طی یک ترفند، طرحی را به اجرا در آوردند و نیروهایی خدماتی جدیدی را برای دوره‌های ۸۹ روزه به کار گرفتند تا مجبور نباشند آن‌ها را استخدام کنند و به محض این که حجم کار بیمارستانها کم شد، آن‌ها را اخراج کنند. قراردادهای ۸۹ روزه هم به این دلیل بود که قراردادشان به ۹۰ روز یعنی ۳ ماه نرسد و مشمول قانون کار نشود. تا بیمارستان هیچ تعهدی در برابر این افراد نداشته باشد.
 این طرح بی سر و صدا اجرا شد و جمعیت به کار گرفت شده اکنون یکی پس از دیگری اخراج می‌شوند. حقوق آن‌ها هم همچون بقیه خدماتی‌های بیمارستانها، ۳ و نیم میلیون در ماه بود.
کار نیروهای خدماتی بیمارستانها اگرچه کاری غیرتخصصی است، اما به غایت کاری حیاتی و زیرساختی در پیشبرد کارکرد نظام سلامت یک جامعه است. کافی است تصور کنیم به بیمارستانی وارد ‌شویم که زباله‌های عفونی آن در سالن ریخته شده، بوی نامطبوع آزارمان ‌دهد، تخت‌ها و پتوها کثیف‌  باشند، کسی نباشد بیماران را جابجا کند و کف راهرو پر باشد از جای کفش‌هایی که تمیز نشده، تا ارزش کار نیروی خدماتی در بیمارستان و نظام سلامت را درک کنیم.
«کادر درمان» تنها پزشکان و پرستاران نیستند و کارگران خدماتی هم جزئی ضروری از همین کادر هستند که کارشان زمینه را برای کار بالینی پزشکان و پرستاران آماده می‌کند. 
بنابراین باید به آن‌ها و وضعیتشان همچون پرستاران توجه کرد و برای حقشان تلاش کرد.
بعنوان سخن پایانی  باید گفت  کارگران خدمات عمومی نیز که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند، با توجه به کد پرسنلی و شغلی‌شان می‌توانند در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرند و به‌طور کلی بخش درمان و پرستاران گذشته از کار فیزیکی سخت، از نظر روانی شغل سخت و زیان‌آوری دارند. 
آن‌ها همواره با آلام، دردها و مصائب بیماران در ارتباط هستند که باعث سخت و زیان‌آوری کارشان است.
کارگران بخش خدمات عمومی بیمارستان اگر در «بخش‌های درگیر با بیمار» مشغول به کار باشند، از مزایای سخت و زیان‌آور می‌توانند بهره بگیرند اما خیلی اوقات عنوان شغلی درستی برای آن‌ها به سازمان تامین اجتماعی ارسال نمی‌شود و نمی‌توانند از این مزیت‌ها استفاده کنند. گهگاه این کارگران برای احراز کد شغلی خود مجبور به شکایت می‌شوند تا اثبات کنند که آن‌ها نیز در بخشی بوده‌اند که شامل مشاغل سخت و زیان‌آور است و در آخر امیدوارم از سوی نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت چاره ای برای حل شدن مشکلات این قشر زحمتکش بیاندیشند به امید آنروز...
«پایگاه خبری گیتی‌آنلاین درباره صحت یا رد ادعاها قضاوتی ندارد و مسئولیتی نمی‌پذیرد»
نویسنده:سید محمد موسوی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: