پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      پایگاه خبری گیتی آنلاین نمایندگی استانی می‌پذیرد  09191910422       پایگاه خبری گیتی آنلاین خبرنگار می‌پذیرد  09191910422       
کد خبر: ۳۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
گیتی آنلاین - کرمانشاه - مروری بر پرونده جذب معلمان حق‌التدریس، نشان می‌دهد که بنا بر قانون ششم توسعه، باید تا پایان این برنامه تعیین و تکلیف شود ...

محمد حقیقی راد - سال‌هاست که با حقوق ناچیز و امید استخدام تدریس می‌کنند هر چند وقت یک‌بار، خبری و وعده‌ای و دیگر هیچ. معلمانی که سال‌ها در انتظار رسمی‌شدن مانده‌اند و این موضوع البته همواره با اعتراضات میدانی و پیگیری‌های خستگی‌ناپذیر معلمان حق‌التدریس همراه بوده است.
مروری بر پرونده جذب معلمان حق‌التدریس، نشان می‌دهد که بنا بر قانون ششم توسعه، باید تا پایان این برنامه تعیین و تکلیف شود اما روند تصویب قانون جذب این معلمان سخت‌کوش حاکی از این است که عزم جدی از سمت دولت‌ها جهت اجرای آن وجود نداشته و همواره از اجرای آن توسط دولت سر باز زده می‌شده که شاید یکی از دلایل آن عدم پیش‌بینی اعتبارات لازم از سوی مجلس شورای اسلامی بوده است.
اما مانع بزرگ‌تر بر سر راه جذب معلمان حق‌التدریس، اسناد بالادستی در موضوع جذب نیرو در دستگاه آموزش‌وپرورش است که تنها راه رسمی آن، شرکت در آزمون سراسری و ورود به دانشگاه فرهنگیان عنوان می‌شود.
اما قانونی که در حال حاضر با عنوان جذب معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، پیش‌دبستانی‌ها و خرید خدمات وجود دارد، ماحصل 11 بار رفت‌وبرگشت در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و دولت است که هر بار با بهانه‌هایی مورد اشکال قرار می‌گرفت و به دوری باطل می‌افتاد.
بر اساس آنچه در این قانون آمده است، وزارت آموزش‌وپرورش می‌بایست هرساله با کسب مجوز استخدام از سازمان اداری و استخدامی کشور، پرونده جذب معلمان حق‌التدریسی که پیش از سال 1391 با آموزش و پروش همکاری داشته و حقوق خود را از دولت دریافت می‌کردند؛ ببندد. به‌طوری‌که تمامی این افراد تا پایان برنامه ششم توسعه جذب رسمی و قطعی این وزارت خانه شوند.
بعدها در استفساریه‌ای آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز به‌شرط گذراندن آزمونی جداگانه می‌توانند مشمول این قانون شوند. همچنین این قانون مربیان پیش‌دبستانی و خرید خدمات را نیز شامل می‌شود. البته آنچه به‌عنوان شرط استخدام مطرح‌شده گذراندن یک سال دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون پایانی است تا با اجرای این کار، آنچه در اسناد بالادستی در مورد جذب معلمان در دستگاه آموزش‌وپرورش مطرح‌شده نیز محقق شود و در ادامه،  پای درد دل و مشکلات معلمان حق‌التدریسی استان کرمانشاه می نشینیم و ان را بررسی می‌کنیم.
اعظم معلمی که از سال ۱۳۸۳ تا به امروز به امید استخدام به صورت حق‌التدریس فعالیت می‌کند که در خصوص مشکلات خود بعنوان یک معلم حق التدریسی و وضعیت معیشتی خود  می‌گوید: «یادم هست آن سال دوبار آزمون استخدامی داده بودیم و می‌خواستند دوباره بیست و هفتم مهرماه همان سال آزمون برگزار کنند تا استخدام شویم. این داستان همچنان بعد از شانزده سال ادامه دارد. من سرپرست خانواده سه نفره‌‌ام هستم، سال ۱۳۸۶، مبلغ ۴۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتم با کلی تاخیر در پرداخت؛ الان هم به هشتصدهزار تومان رسیده است و من هر ماه دو میلیون تومان فقط اجاره خانه‌‌ام است. اگر به بچه‌های دبستان تدریس خصوصی نکنم، باید گوشه خیابان بنشینم و گدایی کنم.» 
اعظم معتقد است که مجلس در این زمینه تلاش‌هایی کرده است: «حتی قانون استخدام معلمان حق‌التدریسی بدون برگزاری آزمون را هم چندی پیش تصویب کرد؛ اما خوشحالی ما دوامی نداشت، چون با مخالفت صریح آموزش و پرورش مواجه شد.»
«احمد» از معلمان حق‌التدریسی است می‌گوید: « همه کسانی که کارنامه قبولی در آزمون استخدامی در دست دارند و حداقل چهارسال سابقه تدریس داشتند؛ اما همچنان وضعیتمان نامعلوم است و هیچ کسی پاسخ‌گو نیست. روی در و دیوار این شهر تا پانزده سال پیش، همه‌جا نوشته بود معلمی شغل انبیا است. سوال من از آقایان این است معلم گرسنه می‌تواند نسلی تربیت کند؟ با یک میلیون و دو میلیون می‌تواند معیشت خانواده‌‌اش را تامین کند؟ در یک سال تعویق پرداخت از کجا باید زندگی‌‌اش را اداره کند؟ اگر شغل کفار را هم داشتیم، روا نبود با ما این‌چنین رفتار شود.»
او سری تکان می‌دهد و با تاسف می‌گوید: «من در یک هنرستان در کرمانشاه ۱۲ سال است که به عنوان نیروی حق‌التدریس مشغول به کار هستم. یک سال است که قرار است وزارت آموزش و پرورش، مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس را تدوین کند؛ اما همچنان در دولت این آیین‌نامه بلاتکلیف است. از طرف دیگر مجلس ۴۵۰ میلیارد تومان بابت استخدام ۳۲ هزار معلم حق‌التدریسی تعیین کرده است. در حالی که آموزش و پرورش می‌خواهد فقط ۱۳ هزار نفر را استخدام کند؛ هیچ‌کس هم نمی‌تواند جلویشان را بگیرد. زور است دیگر! زور.»
«زینب» معلم حق‌التدریسی است و از هرسین به کرمانشاه آمده است تا حداقل وضعیت معیشتش را تامین کند و او در این زمینه می‌گوید: «با وجود کرونا و دو تا بچه کوچک، شاید هیچ‌کس این همه راه را نمی‌آمد؛ اما آدمیزاد با امید زنده است. من هم فکر می‌کنم برای انجام هر کاری باید تلاشم را بکنم؛ اگر نتیجه نداد بعد غصه‌‌اش را بخورم. البته واقعا الان توی دلم نسبت به همه‌چیز پر از شک و تردید هستم.»
زینب لبخند تلخی می‌زند و می‌گوید: «۱۲ سال به‌عنوان نیروی پیش‌دبستانی فعالیت کردم و حالا پنج سال است که حق‌التدریس هستم. من چهل سال‌ام است و تمام عمر و جوانی‌‌ام در کلاس‌های درس گذشته است. توی این سن و سال اگر استخدام نشوم که دیگر استخدام فقط به درد آخرتم می‌خورد.»
زینب ناامید شده است و احساس می‌کند، عمرش را تلف کرده است. از روزی که وارد سیستم آموزش و پرورش شده، هر چند وقت یک‌بار، اخبار ضد و نقیضی آمده است: «یک‌بار گفته‌‌اند امسال استخدام می‌شوید، یک بار گفته‌‌اند سال بعد و هیچ کدام هم به واقعیت تبدیل نشده است.»
این در حالیست که چندی پیش مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص مشکلات معلمان حق التدریسی استان گفت: طی ۴ سال گذشته برای ۳ هزار و ۹۲۹ نفر از معلمان حق التدرسی در آموزش و پرورش استان اشتغالزایی ایجاد شده است و همچنین  از سال ۹۶ تاکنون هزار و ۴۴۶ نفر در مدارس غیر دولتی و آموزشگاه های مشغول فعالیت شده اند.
به گفته مسئولان آموزش و پرورش این معلمان بسیاری از کاستی ها ی نیروی انسانی را در مدارس مرتفع کردند، اما می بینیم حقوق آنان در کمال بی تدبیری بصورت قطره چکانی با مشقات فروان و بسیار ناچیز پرداخت می شود اما این معلمان مظلوم با گله مندی از عدم ساماندهی در سال جاری و نگرانی از جاماندن از تدریس خود ابراز داشتند: با مراجعه به آموزش و پرورش شهرستان، مسئولان به نیازمندی معلم در مقاطع مختلف اذعان می کنند اما تکلیف ما را برای قرار داد امسال مشخص نمی کنند.
با توجه به اینکه خبری مبنی بر برگزاری آزمونی برای بکار گیری حق التدریسانی که سال گذشته در استان به تدریس مشغول بودند، نگرانی های فراوانی برای گزینش براساس ارزیابی های غیر کارشناسانه و بعضا فامیلی در این قشر بوجود آورده است  و باوجود اینکه در سراسر نقاط کشور معلمان حق‌التدریسی زیادی با درآمد حداقل و بدون بیمه و مزایای دیگر کارمندی و دست و پنجه نرم می کنند با  مشکلات ناشی از کرونا مشغول فعالیت هستند که در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان این‌گونه بیان شده است که تامین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق «واحد دانشگاهی» وجود ندارد، مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش و از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور و حوزه‌های علمیه، با شرط گذراندن حداقل دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی در «دانشگاه فرهنگیان» بلامانع است.
حقوق دریافتی معلمان حق‌التدریس یکی از مشکلات بزرگ آن‌هاست. معضلی که دو سو دارد؛ یک بخش ماجرا مبلغ ناچیز این دستمزد است و بخش دوم، تاخیر در پرداخت آن. هراس از دست رفتن منبع درآمد باعث شده معلمان حق‌التدریسی بیش از گذشته به خبرهای مرتبط با تغییر وضعیت خود واکنش نشان داده و آن‌ها را پیگیری کنند.
مطالبات معوقه همیشه جزیی از مطالبات معلمان است. هم معلمان رسمی و هم حق‌التدریسی؛ اما حق‌التدریسی‌ها مبلغ حقوقشان حتی اگر دقیق و به‌موقع هم پرداخت شود آن‌قدر ناچیز است که امکان تامین ضروریات زندگی را هم فراهم نمی‌کند. یک معلم با ۸۰۰ هزار تومان در شرایط اقتصادی که همه ما از آن باخبریم چه باید بکند؟ یک دلیل ناآرامی‌های اخیر در وضع کرونا زده جامعه در میان معلمان حق‌التدریس این است که می‌ترسند وضعیت بهتر که نشود و همین اندک درآمدشان هم قطع شود.
مقامات مسوول در آموزش‌وپرورش می‌گویند از میان ۳۳۰ هزار معلم حق‌التدریسی که طی ۱۵ سال گذشته جذب شده‌اند چیزی حدود ۲۷۰ هزار نفرشان بدون هرگونه آزمون و گذراندن دوره تربیت‌معلم مشغول به کارند. به همین دلیل هم قرار است هنگام تبدیل وضعیت معلم‌های استخدامی در شرایط جدید یک آزمون برای سنجش توانایی‌های این معلمان برگزار شود. به باور مقامات وزارت آموزش‌وپرورش تعداد زیادی از نیروهای فعلی، متناسب با نیاز آموزش‌وپرورش نیستند چراکه نیازهای این وزارتخانه در رشته‌ها و مناطقی است كه این گروه از افراد نمی‌توانند آن‌ها را برآورده كنند.
استخدام در بطن خود تحمیل بار سنگین مالی بر دوش دولت‌هاست. به این معنی که دولت باید بتواند مطالبات مالی افراد مورد استخدام خود از قبیل حقوق و دستمزد، بیمه و مواردی ازاین‌دست را تا زمان بازنشستگی آن نیرو تامین کند. این نگرانی به حقی است اما از سوی دیگر، معلمانی که سال‌هاست کمبود نیروی انسانی رسمی در آموزش‌وپرورش تامین کرده‌اند هم حق دارند که انتظار داشته باشند حقوقشان نادیده گرفته نشود. این آینده‌نگری و نگرانی مقامات می‌بایست زمانی خودش را نشان می‌داد که نیروهایی به‌عنوان معلم بدون ضوابط و شرایط و خارج از چارچوب قانون به چرخه تدریس وارد شدند.
بعنوان سخن پایانی باید گفت دولت و دستگاه های ذی ربط ان در استان اعم از استانداری و اداره کل اموزش و پرورش استان کرمانشاه می‌توانست در کمال آرامش و با آسودگی خاطر از طریق مجاری قانونی استخدام، یعنی جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و یا آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی کمبود نیروی خود را برطرف کند به‌هرحال کسی که ۱۵ سال یا بیشتر به‌عنوان نیروی حق‌التدریس فعالیت کرده حالا دارای سابقه کار است و انتظار دارد خارج از ضوابط موجود به‌عنوان نیروی رسمی پذیرفته شود. این یک چرخه معیوب است که باید متوقف شود و در اخر امیدوارم این‌بار وعده‌ها عملی شود و چشمان منتظر بی غم نداری آسوده بخوابد.....
نویسنده:محمد حقیقتی راد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: