پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      پایگاه خبری گیتی آنلاین نمایندگی استانی می‌پذیرد  09191910422       پایگاه خبری گیتی آنلاین خبرنگار می‌پذیرد  09191910422       
کد خبر: ۴۱۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
گیتی آنلاین بررسی می کند؛
گیتی آنلاین - کرمانشاه - در حالی که حدود دو هفته از تحلیف شورای یازده نفره شهر کرمانشاه با دو نفر غایب می گذرد و پس از تشکیل سه جلسه هنوز وضعیت هیات رییسه این شورا به دلیل غیبت چند عضو آن مشخص نشده است ، در این گزارش قصد داریم به چند و چون ماجراهای پیش آمده در شورای ن شهر کرمانشاه و سکوت معنادار هیات حل اختلاف استان بپردازیم
 
محمد حقیقی راد  - شوراهای اسلامی شهر برآمده از مردم هستند که با رای مردم انتخاب می‌شوند و نتیجه حضور مردم،  انتخابی است که می‌تواند کارآمد یا ناکار آمد باشد. متاسفانه برخی اوقات کسانی انتخاب می‌شوند که خصوصیات عضویت در شوراها را ندارند، قانونگذار برای کسانی که می‌خواهند وارد شورا بشوند، آموزش‌هایی مقرر کرده که مقدمه ای  برای حضور در شورا و عمل به تعهداتی است که اعضای شورا نسبت به مردم باید داشته باشند.‌ مقدمات این امر از طریق مجلس و وزارت کشور فراهم شده تا شوراها، شوراهای شهر باشند نه شوراهای شهرداری!
حال با این اوصاف در خصوص عملکرد نامطلوب و حاشیه‌های  شورای شهر کرمانشاه باید گفت  که نه تنها انتظارات مردم را برآورده نکرده، بلکه در برخی امور شهر مانع ایجاد کرده است که این امر در  بروز اتفاقات و حواشی ناشی از عدم تشکیل هیئت رئیسه شورا و عدم انتخاب شهردار بی تاثیر نبوده است. اما به نظر می رسذ  مردم عزیز شهرستان کرمانشاه در انتخابشان توجه لازم  نداشتند و افرادی را انتخاب کردند که متاسفانه از روز اول شورا شاهد اختلاف آنها  هستیم و این اختلاف  هنوز هم ادامه دارد. 
 شورای کرمانشاه می‌توانست در امور شهری بسیار موفق باشد، اما اینگونه نشد و با وجود اختلافات و حاشیه ها در چهار ساله دوره قبل شورا شاهد آن بوده ایم. اگرچه همه  اقداماتی که در دوره قبل شورای شهر توسط مدیریت شهری کرمانشاه انجام شده منفی نیست و مجموعه شورا و هر یک از سرپرستان و شهرداران کرمانشاه اقدامات خوبی را انجام دادند؛ اما در مجموع برآیند عملکرد شورا منفی بوده و  در حد انتظار مردم نبوده است این در حالیست که  جمع کثیری از اعضای شورای ششم نیز در شورای قبل  هم عضویت داشتند ‌
متاسفانه فرماندار محترم شهر کرمانشاه در دوره قبل بارها کدخدا منشانه اقدام به حل و فصل اختلافات اعضای شورای نموده بود و در شورای ششم نیز سه مرتبه در مقاطع مختلف جلساتی را برای تشکیل هیئت رئیسه و انتخاب شهردار  برگزار کرد که با عدم شرکت برخی از اعضای شورای جدید به حد نصاب نرسید و بهمین خاطر فرماندار  تمام مدارک لازم از جمله تخلفات شخصی اعضا و تخلفات مجموعه شورا  را برای انحلال، به هیات حل اختلاف استان ارجاع داده است .‌ اما هیات حل اختلاف استان  به ریاست استاندار کرمانشاه با توجه به جمیع جهات، به انحلال شورا رای ندادند در حالیکه دلایل و مستندات محکمی برای انحلال شورای شهر کرمانشاه وجود دارد 
اکنون موضوعی که به روشنی برای شهروندان کرمانشاه مشخص است این است که وظایف اساسی شورای شهر چون بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌هاو پیشنهادهای اصلاحی و راه حل‌های کاربردی و ارائه آن به مقامات مسئول و نظارت بر فعالیت شهرداری معطل مانده است و به این وضعیت نابسامان باید بی شهرداری کرمانشاه را نیز افزود.
در این شرایط شورای شهر کرمانشاه موضوع بسیاری از فرض‌های قانونی شوراها از جایگزینی اعضای علی‌البدل تا انحلال یا ادامه فعالیت اعضا قرار گرفته است و تعیین تکلیف هر چه سریعتر برای بازیابی اعتماد از دست رفته و به چرخش افتادن وظایف قانونی و مدیریت شهری را می‌طلبد.
شورای شهر به وظایف قانونی خود عمل نکرده است چرا که  بر اساس قانون، شورا باید حداقل دو بار در ماه تشکیل جلسه دهد بنابراین شورای کرمانشاه در  دهه اول شهریور ماه وظیفه قانونی خود را انجام نداده است اما برای نحوه ادامه فعالیت شورا گمانه‌های متعدد قانونی مطرح است و در صورتی که یکی از اعضای شورای شهر به مدت دو ماه به هر دلیلی در جلسات حضور پیدا نکند، پس از گذشت این مدت عضو علی البدل جایگزین وی می‌شود.
با یادآوری اینکه جلسات شورای شهر با دو سوم معادل هشت نفر رسمیت پیدا می‌کند، باید اعضای علی البدل که در صورت لزوم قانونی از آنها برای حضور در جلسات دعوت می‌شود و درصورتی که از پیوستن به شورا خودداری کنند و شورا به حدنصاب نرسد، به سمت انحلال می‌رودمرجع قضایی باید این مساله را تعیین تکلیف کند و برای دعوت از اعضای علی‌البدل باید  منتظر دستور قضایی بود.
تحلیل محتوای گفته‌ها و نوشته‌های کرمانشاهیان در فضای مجازی به دنبال خبرهای اتفاقات و حواشی هفته های  اخیر نشان دهنده تزلزل در اقدام به انتخاب شوراها و پشیمانی از رایی است که به اعضای شورا ها داده شد. حاشیه‌هایی مداوم 4 سال گذشته شورای پنجم امید مردم را به آغاز و ادامه توسعه شهر کمرنگ کرده است و موجی از بی اعتمادی در نزد عموم را سبب شده است.
این اتفاق بر افکار عمومی تاثیر گذاشته به نحوی که ذهن همه مردم کرمانشاه مشغول این خبر است و این امر بر انتخابات آینده شورا در سال 1404 تاثیر گذار است چرا که در کمال تاسف می‌توان گفت این حاشیه‌ها نوعی نا امیدی ممتد را در میان مردم ایجاد کرده است.
دستگاه قضائی و استاندار محترم کرمانشاه در چهارچوب  مقررات  قانونی به تخلفات اعضای شورا رسیدگی می‌کند و باید در نظر داشت براساس تبصره ذیل ماده 7 قانون شوراها هر گاه عضوی به هر دلیلی در جلسه شورا شرکت نکند باید از عضو علی‌البدل به عنوان جانشین در جلسات دعوت می‌شود این در صورتی است که شورای شهر کرمانشاه بعد از کشمکش ها و اختلافات زیاد به تازگی مراسم تحلیف انها  صورت گرفته است و هنوز به ریاست رئیس سنی جناب هاشم درویشی اداره می شود و هربار جلسه ای در خصوص تشکیل هیئت رئیسه شورای شهر کرمانشاه  برگزار شد با غیبت برخی از اعضا برگزار نشد و به حد نصاب نرسید پس می توان با تفسیر تبصره ذیل ماده 7 قانون شوراها و علاوه بر آن بندهای الف ،ب ،پ، ث ماده 2 ،بند ت ماده 3 و بند پ ماده 4 آیین نامه اجرایی هیئت های حل اختلاف و نحوه رسیدگی به شکایات از شوراهای اسلامی باید به تخلفات آنها رسیدگی شود  
همچنین با توجه به صلاحیت هیات حل اختلاف در رسیدگی به تخلفات شورا در صورتی که هیأت حل اختلاف مرکزی حکم به سلب عضویت عضو شورای اسلامی شهر و یا روستا دهد، طبق تبصره 4 ماده 91  قانون شوراها ، فرمانداری مکلف به معرفی عضو علی البدل است.
رسیدگی به شکایات مبنی بر انحراف شوراهای اسلامی از وظائف قانونی  در صلاحیت هیات های حل اختلاف موضوع ماده ٨٩قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور است و  ریاست هیات حل اختلاف مرکزی با معاون رئیس جمهور ، هیات حل اختلاف استان با استاندار و  هیات حل اختلاف شهرستان نیز با فرماندار است.
برابر  ماده 91 همین قانون برفرض انحراف شورای شهر کرمانشاه از وظایف قانونی خود موضوع انحلال می‌تواند به پیشنهاد کتبی هیات حل اختلاف استان به ریاست استاندار به هیات حل اختلاف مرکزی ارجاع شود و مقام تصمیم گیری راجع به انحراف شورای شهر کرمانشاه از وظائف قانونی و صدور حکم به انحلال آن در صلاحیت هیات حل اختلاف مرکزی به ریاست معاون رئیس جمهور است.
مسیر قانونی کاملاً تعریف‌شده است اما مباحث حاشیه‌ای زیادی دارد و بسیار دیده‌شده برخورد سلیقه‌ای بدون استناد و دلیل قانونی کمیته انطباق باعث شده مصوبه کاملاً قانونی شورا کاملاً رد شود.
بابیان اینکه ساختار کمیته انطباق کاملاً دولتی است و در بسیاری از موارد مصوبات شوراها توسط اعضای وزارت کشوری کمیته انطباق وتو می‌شود و باید گفت تمام امید برای خاتمه دادن به اختلافات شورای شهر کرمانشاه هیئت حل اختلاف است.
هیئت حل اختلاف شوراها و شهرداری‌ها بالاترین نهاد نظارتی است و جلسات آن با حضور استاندار، رئیس‌کل دادگستری، دو نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی و نماینده‌ای از شورای استان‌ها تشکیل می‌شود وبا ترکیب به‌گونه‌ای است که اعضا به نظر استاندار تمکین می‌کنند.
شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد پایان سکوت معنادار مسئولان استان و تشکیل هیئت حل اختلاف شوراها در استانداری کرمانشاه و صدالبته با حضور تمام اعضای این هیئت و تصمیم آن‌ها می‌تواند پایانی برای مناقشات و جدال اعضای شورای شهر مرکز استان باشد.
«پایگاه خبری گیتی‌آنلاین درباره صحت یا رد ادعاها قضاوتی ندارد و مسئولیتی نمی‌پذیرد»
نویسنده:محمد حقیقی راد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: