اداره ملی مالکیت فکری چین در برنامه خود اعلام کرده است که انتظار می رود تا سال 2025، کارهای بررسی ثبت اختراع و علائم تجاری در برآورده کردن تقاضاهای حوزه های جدید و حالت های تجاری جدید کارآمدتر و به موقع تر باشد.
طبق این طرح، تنظیمکننده مالکیت معنوی چین رشد درخواست ثبت اختراع و علامت تجاری را هدایت میکند و نقش آنها را در تقویت نوآوری برجسته میکند.
کارهای آزمایشی مربوطه، مبنایی برای تضمین حمایت از حقوق مالکیت معنوی (IPR) هستند. اداره ملی مالکیت فکری چین گفت که بررسی ثبت اختراع و علامت تجاری به افزایش پیشرفت فناوری و ایجاد یک محیط تجاری کمک میکند.
همچنین در دوره 2021 تا 2025 شاخصهای هدفمندی را برای بررسی اختراعات و علائم تجاری در زمینه های کلیدی کنترل کیفیت برنامه، تست کیفیت و کارایی، تست خدمات و همکاری بین المللی پیشنهاد کرد.
چین تسهیلات خدماتش را در زمینه بررسی اختراعات و علائم تجاری افزایش داده است. بر اساس داده های اداره ملی مالکیت فکری، در دوره برنامه پنج ساله سیزدهم (2015-2020)، نرخ درخواست های ثبت اختراع چین از طریق پلتفرمهای دیجیتال به 98.8 درصد رسید.
کار بررسی علائم تجاری در چین در مواردی با چالشهایی مواجه است، که از جمله این موارد میتوان زمینههایی مانند افزایش درخواستها، الزامات برای بالاتر بردن استاندارد تست توسعه فناوری جدید، درخواستهای غیرعادی ثبت اختراع و موارد کلاهبرداری در ثبت علائم تجاری را نام برد.
شن چانگیو، رئیس اساس داده های اداره ملی مالکیت فکری چین میگوید که در آینده، این اداره تلاش خواهد کرد تا برای خود یک ناظر مالکیت معنوی درجه یک بسازد که بررسی و مدیریت ثبت اختراعات و علائم تجاری را بر اساس خواستههای کشور و کاربران بهبود بخشد.
بر اساس گفته شن، این کار روند بررسی را بهینه می کند و دوره بررسی اختراع را ساده می کند، مدیریت کیفیت را تقویت می کند و در ارتقاء توسعه با کیفیت بالای مراکز همکاری معاینه ثبت اختراع و علائم تجاری موثر است.
چین هدف روشنی تعیین کرده و این کار را طبق برنامهای 15 ساله که برای سالهای (2021 تا 2035) به منظور توسعه حق مالکیت معنوی ترتیب داده، انجام داده است، از این رو ارزش افزوده صنایعی که پتنت فشرده دارند باید 13 درصد از تولید ناخالص داخلی را تا سال 2025 تشکیل دهد.