پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      پایگاه خبری گیتی آنلاین نمایندگی استانی می‌پذیرد  09191910422       پایگاه خبری گیتی آنلاین خبرنگار می‌پذیرد  09191910422       
کد خبر: ۵۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
برای سال‌های متمادی، مسافران، بازرگانان و گردشگران مجبور بودند ساعت‌های بی‌پایانی را صرف سفر زمینی از سرزمین اصلی کرواسی به بخش جنوبی این کشور اروپای شرقی کنند. پلی که اخیرا افتتاح شده، آن تجربیات طاقت فرسا را به حداقل رسانده است.
این پل ۲٫۴ کیلومتری که در اوایل این هفته افتتاح شد، سرانجام دو بخش از این کشور را از طریق امواج آبی به هم متصل می‌کند. اکنون فقط با سه دقیقه رانندگی میتوان از تنگه عبور کرد و به شهر قرون وسطایی دوبرونیک یا «مروارید آدریاتیک» رسید.
این اتصال، نه تنها برای گردشگری، بلکه برای جابجایی کالا و دسترسی به خدمات نیز اهمیت دارد و انتظار می رود جریان بسیار روان تر تجارت باعث ایجاد هزاران شغل در این محل شود و امکان دسترسی به امکانات آموزشی و بهداشتی را آسان تر کند.

در بلندمدت، انتظار می‌رود این پروژه که پرچم‌دار همکاری‌های «کمربند و جاده» نیز به شمار میرود، همراه با سایر پروژه‌های این چنین، به احیای رشد در منطقه کمک کند و فرصت‌های جدیدی را برای توسعه مشترک در سایر نقاط جهان ایجاد کند.

با وجود پاندمی کووید-۱۹، تزلزل اقتصاد جهانی و عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی فزاینده به نظر میرسد این امر ارزشمند است.

مزایای مشترک

ابتکار کمربند و جاده (BRI) که توسط رئیس جمهور چین شی جین پینگ در سال ۲۰۱۳ آغاز شد، شبکه‌های تجاری و زیرساختی را پیش بینی می کند که آسیا را به اروپا و آفریقا در امتداد مسیرهای جاده ابریشم باستانی متصل می کند.

این ابتکار در حدود ۱۰ سال گذشته، از اصول راهنمای مشاوره گسترده، مشارکت و مزایای مشترکی پیروی کرده است. از طریق پروژه‌های ارتباطی مانند پل پلجساک، راه‌آهن استاندارد مومباسا-نایروبی در آفریقا، و بندر جدید حیفا در اسرائیل و غیره، پیشرفت چشمگیری در ارائه مزایای ملموس به ساکنان محلی داشته است.

چارلز اونونایجو، مدیر مرکز مطالعات چین مستقر در نیجریه، هنگام صحبت از سرمایه گذاری زیرساختی چین در آفریقا گفت: «ما شاهد اتصال، بازسازی فرودگاه ها، و بازسازی بنادر هستیم.»

اونونایجو هنگام تشریح مزایای اقتصادی همکاری کمربند و جاده، به مزایای ساخت بندر عمیق دریای لکی توسط شرکت مهندسی بندر چین در لاگوس اشاره کرد.

داده های رسمی نشان می دهد که این پروژه تا ۱۷۰ هزار شغل ایجاد می کند و از طریق مالیات، حق امتیاز و عوارض درآمدی بالغ بر ۲۰۱ میلیارد دلار برای ایالت و دولت فدرال به ارمغان می آورد.

بئاتریس ماتیری مایسوری، مدرس ارشد اقتصاد در دانشگاه ریارای کنیا، گفت: «آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد این است که این اتصال به آینده و رشد بلندمدت آفریقا کمک می‌کند، به طوری که آفریقا می‌تواند در زنجیره‌های تأمین جهانی مشارکت کند.»

این اتصالات علاوه بر ایجاد انتظارات بالا برای رشد، به دنیایی از عدم قطعیت ها پایان می دهد.

ژوزفین تئو، وزیر ارتباطات و اطلاعات سنگاپور و وزیر دوم امور داخلی سنگاپور گفت که این اتصال باعث انعطاف‌پذیری زنجیره تامین میشود.

هنگامی که مشکلات لجستیکی ناشی از بیماری همه گیر باعث ناامیدی مشاغل در سراسر جهان شد، قطار سریع السیر راه آهن چین-اروپا توانست به حفظ زنجیره تامین و حفظ مبادلات تجاری در سراسر خشکی اوراسیا کمک کند. در سال ۲۰۲۱، تعداد کل سفرهای قطار باری چین-اروپا به ۱۵۱۸۳ رسید و از سال ۲۰۱۶ تا سال گذشته به طور متوسط سالانه ۵۵ درصد افزایش داشت.

خدمات این راه آهن نیز برای همه کشورهای درگیر کووید دستاوردهایی داشته است. تنها در سال گذشته، تجارت کالا با کشورهای حاشیه کمربند و جاده به ۱۱٫۶ تریلیون یوآن (حدود ۱٫۸۴ تریلیون دلار) رسید.

توسعه با کیفیت بالا

شی در سمپوزیومی به مناسبت پنجمین سالگرد ابتکار کمربند و جاده در سال ۲۰۱۸، خواستار توسعه باکیفیت این ابتکار شد و چنین تلاشی را با تکنیک طراحی سنتی چینی به نام «نقاشی دقیق» مقایسه کرد.

او چنین تعبیر کرد که پس از سال ها تلاش برای تکمیل ابتکار کمربند و جاده، این طرح کلی باید پیشرفتی با استانداردهای بالا، پایدار و مردم محور داشته باشد.

توسعه باکیفیت ابتکار کمربند و جاده در حال گسترش و ثمربخشی است و ساخت پل پِلجِساک مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آن را نشان می دهد.

کرسو بلژاک، عضو پارلمان کرواسی و رئیس حزب دهقانان کرواسی، گفت: «در هنگام ساخت این پل، مهندسان و کارگران چینی بالاترین استانداردهای زیست محیطی را به کار گرفتند.»

تولیدکنندگان محلی صدف در نزدیکی خلیج استون زمانی نگران بودند که ممکن است این پروژه تأثیر منفی احتمالی بر کیفیت و حجم تولید آنها داشته باشد.

با این حال، به لطف بهره وری از بالاترین استانداردهای حفاظت از محیط زیست، این اتفاق نیفتاد و برعکس، این پل مسیرهای فروش جدیدی را باز کرد.

ساخت جاده ابریشم سلامت، جاده ابریشم دیجیتال و جاده ابریشم سبز تحت چارچوب این طرح ابعاد جدیدی به این ابتکار داده است.

چین سال گذشته قول داد تا برای پیشبرد توسعه سبز و کربن خنثی، پروژه های جدید برق با سوخت زغال سنگ در خارج از کشور ایجاد نکند. از این رو به ساخت نیروگاه های برق آبی، خورشیدی و بادی در پاکستان، لائوس و آرژانتین کمک کرده است.

از نظر برنامه‌های مبتنی بر نوآوری، چین به شرکای خود تحت ابتکار کمربند و جاده، کمک می‌کند تا با کمک سیستم ماهواره‌ای ناوبری بِی‌دوئو، کشاورزی مدرن و هوشمند را توسعه دهند. همچنین در حال پیوستن به دیگران در تقویت همکاری در زمینه‌هایی مثل تجارت الکترونیک، فضای ماورای جو و اعماق اقیانوس است. به عنوان مثال، چین و پرتغال اواخر سال گذشته پروژه استارلب را تحت یک آزمایشگاه مشترک با تمرکز بر همکاری علمی و فناوری یکپارچه در فضا و دریا آغاز کردند.

چین با تمرکز بر شفافسازی و فراگیر بودن به دنبال راهی برای همکاری با شرکای خود در سرتاسر جهان برای دستاوردهای با کیفیت است. خانواده ابتکار کمربند و جاده تاکنون حدود ۱۸۰ عضو دارد و از تعداد بیشتری نیز استقبال می شود.

کالای عمومی برای آینده مشترک

شی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه مجمع بوآئو برای کنفرانس سالانه آسیا ۲۰۲۱ گفت: «ابتکار کمربند و جاده، مسیری عمومی است و به روی همه باز است و مسیری خصوصی و متعلق به یک حزب واحد نیست. از همه کشورهای علاقه مند برای شرکت در این همکاری و سهیم شدن در مزایای آن استقبال می شود».

استفان پری، رئیس کلوب گروه ۴۸ بریتانیا، گفت: «با پیشنهاد ابتکار کمربند و جاده، چین به این فکر می‌کند که چگونه توسعه جهانی را برای همه بشریت تسهیل کند و این ابتکار در این سال‌ها مردم را نزدیک‌تر کرده و همچنین تجارت بین‌المللی را تقویت کرده است.»

او گفت: این ابتکار« فراملی است. تنها به کشور چین فکر نمی‌کند، بلکه به کل منطقه جهان فکر می‌کند، شاید در حال حاضر بیشتر روی آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین متمرکز باشد، اما این یک پروژه جهانی است.»

بر اساس گزارش بانک جهانی، پروژه های حمل و نقل ابتکار کمربند و جاده تا سال ۲۰۳۰ می تواند به خروج ۷٫۶ میلیون نفر از فقر شدید و ۳۲ میلیون نفر از فقر متوسط در جهان کمک کند. تجارت بین ۲٫۸ تا ۹٫۷ درصد برای اقتصادهای امتداد کریدورهای اقتصادی و بین ۱٫۷ تا ۶٫۲ درصد برای جهان رشد خواهد کرد.

هوآنگ رنوی، معاون اجرایی مؤسسه کمربند و جاده و حکومت جهانی فودان، گفت: «دلیل اینکه ابتکار کمربند و جاده می‌تواند چنین حیاتی را حفظ کند این است که زیرساخت ایجاد میکند و با اتصال زنجیره تامین نیازهای جهانی شدن اقتصادی را تامین می‌کند.»

هوآنگ گفت: «این ابتکار سرمایه گذاری در اقتصاد واقعی است. به ایجاد زیرساخت در اقتصادهای نوظهور جهان و تسهیل مشارکت صنعتی و زنجیره تامین آنها کمک می کند.»

مهمتر از آن، در پی افزایش حمایت گرایی و انزواگرایی، ابتکار کمربند و جاده همچنین می تواند به عنوان یک پلت فرم باز چندجانبه گرایی برای همه کشورهای شرکت کننده عمل کند تا در سایه کم‌رنگ شدن صلح، توسعه، اعتماد و حکومت‌داری با یکدیگر همکاری کنند.

از نظر هوآنگ، مشکل فوری جامعه جهانی برای اصلاح حکمرانی جهانی، «رکود رشد» است. او همچنین می‌گوید که ابتکار کمربند و جاده بر توسعه هرچه بیشتر کشورهای در حال توسعه تمرکز دارد و از یک بازار جهانی منصفانه و باز حمایت می‌کند و همچنین نقش مثبتی در اصلاح ساختار فعلی حاکمیت اقتصادی جهانی دارد.

او گفت: «ابتکار کمربند و جاده مانند یک پل است. آنچه چین می تواند ارائه دهد را با آنچه بقیه جهان به آن نیاز دارند، به هم متصل می‌کند.»
«پایگاه خبری گیتی‌آنلاین درباره صحت یا رد ادعاها قضاوتی ندارد و مسئولیتی نمی‌پذیرد»
نویسنده:مهدی زالزاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: