پذیرش آگهی و تبادل خدمات با کانال های و سایت های دیگر 09191910422      پایگاه خبری گیتی آنلاین نمایندگی استانی می‌پذیرد  09191910422       پایگاه خبری گیتی آنلاین خبرنگار می‌پذیرد  09191910422       
کد خبر: ۵۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
جامعه بین‌المللی همچنان در یک بحران بهداشتی عمومی عظیم، درگیری‌های نظامی پی در پی و رقابت قدرت‌های بزرگ گیر افتاده است. اما آینده برای نظام جهانی چه در چنته دارد؟ به نظر می‌رسد پیوندهای درونی، همکاری و تشریک مساعی با لحاظ اختلافات و برابری میان کشورها تنها راه پیش رو برای دستیابی به تغییرات مثبت‌تر برای جهان است.

«کریدور اقتصادی چین-پاکستان» (CPEC)، پروژه شاخص ابتکار «کمربند و جاده» (BRI)، به عنوان مظهر برجسته آن روح شگفت انگیز قلمداد می‌شود.

پروفسور «وانگ یی‌وی» استاد «دانشگاه رنمین چین» توضیح می‌دهد که چرا ارتباط زمینی-دریاییِ ابتکار کمربند و جاده نه تنها به منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ و منطقه آسیای مرکزی با ایجاد یک میانبر برای ورود به اقیانوس هند، کمک می‌کند، بلکه به پاکستان نیز کمک می‌نماید تا اختلاف میان توسعه شمال-جنوب را کاهش می‌دهد و به پاکستان اجازه می‌دهد بهتر با روند صنعتی‌ سازی، شهری سازی و جهانی سازی ادغام شود.

این کریدور همچنین به کشورهای همسایه مانند افغانستان و کشورهای دیگر در شبه قاره آسیای جنوبی سود می‌رساند و به آنها کمک می‌کند تا به اهداف «دستور کار توسعه پایدار 2030» دست یابند.

«ریما شوکت» استراتژیست حوزه ارتباطات در «موسسه مطالعات منطقه‌ای» می‌گوید ابتکار کمربند و جاده یک ابتکار کلان برای مرتبط ساختن آسیا با جمهوری‌های آسیای مرکزی، کشورهای شرق دور، خاورمیانه، آفریقایی و اروپایی است.

دکتر «طاهر ممتاز» رئیس مرکز مطالعاتِ چین در دانشگاه «COMSATS» به این موضوع از زاویه دیگری نگریسته است. «گوادر» آخرین توقفگاه خشکی قبل از «دریای عرب»، مدت‌های مدیدی است که به عنوان یک گنجینه قلمداد شده است. گوادر پیوندگاه مرکزی است که تمام کریدور اقتصادی چین-پاکستان به آن منتهی می‌شود.

دکتر طاهر می‌گوید به محض آنکه مرحله بعدی توسعه کریدور اقتصادی چین-پاکستان آغاز شود، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی با کارشناسان، تجربیات و سرمایه خود به سوی آن می‌شتابند تا از این فرصت بی‌نظیر بیشترین بهره را ببرند.

دکتر «فضل الرحمان» مدیر موسسه پاکستانی «مطالعات چین» در دانشگاه «سارگودها» ضمن تایید برآورد دکتر طاهر می‌گوید پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان یک ابتکار تاریخی است که به پاکستان کمک خواهد کرد تا سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی بیشتری را جذب کرده و مشاغل و فرصت‌های تجاری برای مردم پاکستان ایجاد ‌کند.

خانم «صباح اسلم» مدیر اجرایی «موسسه راه حل درگیریِ اسلام آباد» نیز گفت شاهد بودن به واقعیت پیوستن این ابرپروژه پس از سال‌ها بسیار با اهمیت است.

وی افزود کریدور اقتصادی چین-پاکستان نتایج مثبت و پایداری هم برای پاکستان و هم برای چین به ارمغان آورده است. مرحله اول نتایج مقدماتی این پروژه با ارزشی بالغ بر 19 میلیون دلار در حال تکمیل شدن است.

«محمد ضمیر اسدی» روزنامه‌نگار و چین‌شناس نیز می‌گوید چین نقشی حیاتی در حفظ صلح جهانی و منطقه‌ای، امنیت، ثبات و توسعه بازی کرده است. به همین دلیل است که بسیاری کشورهای مستقل و مناطق به ابتکار کمربند و جاده و دیگر ابتکارات پیشنهادی چین پیوسته‌اند.

اسدی افزود: پکن به دیدگاه امنیت مشترک، جامع، مبتنی بر همکاری و پایدار متعهد بوده است. چین همچنین یک دولت ملت است که از جهان می‌خواهد تا ذهنیت‌های جنگ سرد و مجموع صفر را کنار بگذارد، تلاش‌ها برای ترویج قانون جنگل را رد و به راه حل صلح آمیز برای درگیری‌ها تشویق می‌کند.

آیا جهان به سوی چندپارگی، تقابل یا همگرایی حرکت می‌کند؟ فعلا، بادهای شرایط بین‌الملل در حال وزیدن در جهت تکه تکه شدن و تقابل در جهان می‌وزند. اما نیروهای مخالف این جریان نیز قدرتمند هستند. با ابتکاراتی مانند کمربند و جاده و نتایجی که از آن حاصل شده، پیوند درونی و همکاری جای پایی مستحکم در قلمرو اوراسیایی برای خود به جا گذاشته است.

این ابتکار به عنوان یک لنگرگاه برای آنها که متعهد به مسیر صلح‌آمیز توسعه و همکاری برد-برد هستند، محسوب می‌شود.

«پایگاه خبری گیتی‌آنلاین درباره صحت یا رد ادعاها قضاوتی ندارد و مسئولیتی نمی‌پذیرد»
نویسنده:مهدی زالزاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: