• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
3
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد:

اهمیت مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه

  • کد خبر : 31492
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
اهمیت مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه
فارس_ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مشارکت خانوادگی و اجتماعی سالمندان را یکی از موثرترین روش ها برای حفظ سلامت آنان دانست.

گیتی آنلاین_ دکتر «عباس رضاییان زاده» گفت: مشارکت اجتماعی، به معنای فعالیت ‌هایی است که افراد در جامعه انجام می ‌دهند تا به بهبود و توسعه زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کمک کنند، همچنین این نوع فعالیت ‌ها می ‌تواند به صورت داوطلبانه صورت بگیرد و در حوزه ‌های مختلفی مانند محیط زیست، سلامت، تعلیم و تربیت، حمایت از افراد ناتوان و آسیب‌دیده، توسعه اقتصادی و نظایر آن انجام شود.

او ضمن بیان این موضوع که هدف اصلی مشارکت اجتماعی، ایجاد تغییرات مثبت در جامعه، تقویت ارتباطات اجتماعی و ایجاد حس همبستگی و تعلق اجتماعی است، افزود: مشارکت اجتماعی، مسئله ای بسیار حائز اهمیت است، زیرا مشارکت در فعالیت های اجتماعی می تواند بر سلامت روانی و جسمانی سالمندان تأثیر زیادی داشته باشد.

این مقام مسوول در دانشگاه ادامه داد: مشارکت اجتماعی در سالمندان، یکی از پر کاربردترین روش ها برای حفظ سلامت آنهاست، زیرا شرکت در فعالیت های اجتماعی می تواند به بهبود سلامت عمومی و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها کمک کند و مانع از انزوای اجتماعی و تنهایی شده و در نتیجه، جنبه های سلامت روانشناختی و جسمانی آن ها را تقویت کند.

دکتر رضائیان زاده ادامه داد: هر چند که نقش و مشارکت سالمندان در خانواده در هر فرهنگ و جامعه‌ ای متفاوت است، اما به طور معمول سالمندان نقش ‌های جدی و رسمی در خانواده دارند، آنها می ‌توانند به عنوان مرجع یا ستون استوار خانواده عمل کنند و نقش ‌های سرپرستی و تدبیر امور را بر عهده داشته باشند، همچنین، سالمندان می ‌توانند به عنوان مشاوران خانواده عمل کنند و در تصمیم ‌گیری ‌های خانوادگی نقش مهمی را ایفا کنند.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه در چنین بافتی، روابط خانوادگی استمرار می یابند و به سمت بلوغ پیشرفت می کنند، گفت: این مسیر بستگی به توانایی اعضای خانواده در برقراری روابط بین والدین که در سنین سالمندی هستند و فرزندان بالغ آنان دارد و در چنین فضایی، حمایت دو جانبه صورت می گیرد و والدین در هنگام نیاز از درخواست کمک، احساس تحقیر نمی کنند.

او ادامه داد: خوشبختانه ما در جامعه ای با فرهنگ غنی زندگی می کنیم که حرمت سالمندان و حمایت از آنان بسیار توصیه شده است، در ضمن این فرهنگ متاثر از تعالیم مذهبی دین مبین اسلام است که بارها به لزوم حفظ حرمت و کرامت سالمندان و حمایت از آنها توسط فرزندان تاکید می کند.

این مقام مسوول در دانشگاه گفت: نحوه تعامل با سالمندان، تصویری از آینده را در مقابل دیدگان نسل حاضر ترسیم می کند و حفظ یکپارچگی خانوادگی به عنوان یک ارزش، حفظ همبستگی میان سالمند و خانواده اش تصویر آینده ای سرشار از امنیت خاطر و رضایتمندی را نشان می دهد و از این رو اهمیت بسزایی در وضعیت خانوادگی و نیز جایگاه اجتماعی سالمندان دارد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=31492

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.