گیتی آنلاین_ محمد احمدی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست در گفت وگو با خبرگزاری برنا درخصوص نقش و ورود بخش خصوصی در صنعت پست گفت: «در حال حاضر برخی از سازمانها مثل بانکها، شرکتها و مردم فرایند ارسال مرسوله و حمل و نقل را در قالب خودپستیگری انجام میدهند که این امر از طرفی باعث ترافیک و آلودگی هوا و همچنین از قانون و تعرفه خاصی برخوردار نیست به همین دلیل تعرفه و هزینه نهایی آنها برای مشتری ۲ تا ۲.۵ درصد بیشتر از شرکت ملی پست خواهد بود.»
وی در ادامه افزود: «این خودپستیگری نه قانونی است و نه به صرفه، اما با این حال سهم بزرگی از بازار را به نام خود کرده است. زمانی که افراد فرایند ارسال مرسوله و دیگر خدمات پستی را قانونمند یعنی زیرنظر شرکت ملی پست انجام دهند حداقل ۶۰ درصد از هزینه آنها کاهش مییابد و تاثیرات مثبتی هم بر هوا و ترافیک خواهد داشت.»
احمدی اظهار داشت: «بنابراین با توجه به شرایط مذکور با ایجاد تعامل و همافزایی در کنار ایجاد فضای رقابتی همانطور که وزیر ارتباطات بر آن تاکید داشت میان بخش دولتی یعنی شرکت ملی پست و بخش خصوصی منجر به افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه برای افراد خواهد شد. چرا که این همافزایی کاملا قانونمند و سازماندهی شده خواهد بود.»
مدیرعامل شرکت ملی پست در ادامه از ایجاد تعامل میان بخش دولتی با بخش خصوصی در صنعت پست گفت: «ایجاد همافزایی نیازمند توسعه زیرساختها مربوطه است چرا که در حال حاضر فضای قانونگذاری و قانون اساسنامه شرکت ملی پست دارای نقصهایی است که باید برطرف شود و ما در تلاش هستیم آن چه که به عنوان قانون صنعت پست در دست اقدام است هرچه سریعتر به قانون تبدیل شود.»
احمدی درباره خدمات شرکت ملی پست اظهار داشت: «شرکت ملی پست ایران ۲ خدمت اصلی دارد که شامل خدمات پستی پایه و خدمات پستی غیر پایه یا همگانی (USO) میشود که متعهد است به نمایندگی از دولت با تعرفه مشخص و قانونی به همه مناطق کشور خدمترسانی کند.»
وی در ادامه افزود: «خدمات پایه پستی در واقع همان پستنامهها و خدمات غیرپایه پستی امانات پستی تا ۵ کیلوگرم هستند که در همه شهرها و روستاها این خدمترسانی صورت میگیرد، اما اگر بخش خصوصی وارد میدان شود ما به عنوان شرکت ملی پست میتوانیم شبکه پستی در نقاط مختلف کشور را به خصوص مناطق روستایی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا خدمترسانی به نقاط دور افتاده بهبود پیدا کند.»
احمدی همچنین اضافه کرد: «این یعنی یک همکاری دو جانبه میان بخش دولتی و بخش خصوصی که در نهایت هم به نفع ما، هم بخش خصوصی و از همه مهمتر مردم خواهد بود.»
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای ایجاد همافزایی با بخش خصوصی اقدامات اولیه صورت گرفته، اما این تعامل نیازمند تغییر رویکرد جدی است و آن چه که اکنون وجود دارد رقابت است در حالی که باید رقابت در کنار همافزایی باشد.