• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
0

پیوند علم و هنر در موزه علوم زمین با حضور چهل و سه هنرمند

  • کد خبر : 52847
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴
پیوند علم و هنر در موزه علوم زمین با حضور چهل و سه هنرمند
رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین گفت: به مناسبت روز جهانی موزه، کارگاه نقاشی استاد حسین طالبی با حضور چهل و سه هنرمند نقاش و خطاط برجسته کشور در پارک موزه علوم زمین مشهد برگزار شد. این رویداد که "پیوند علم و هنر" نام داشت، تلاشی برای نمایش مفاهیم علمی از طریق هنر بود.

محبوبه پرورش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی در مشهد، در خصوص برگزاری کارگاه نقاشی استاد حسین طالبی در پارک موزه علوم زمین مشهد، اظهار کرد: این رویداد که به مناسبت روز جهانی موزه برگزار شد، نمادی از پیوند علم و هنر در موزه است.

وی ادامه داد: نمایش مفاهیم علمی به طور کامل جز در قالب هنر امکان‌پذیر نیست. ما در موزه تلاش می‌کنیم در زمان حضور بازدیدکنندگان، ابعاد مختلف این مجموعه را توضیح و تشریح کنیم.

رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین افزود: هنر می‌تواند به طور خلاصه و موجز همه چیز را به تصویر بکشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با برگزاری این کارگاه، ارتباطی بین هنر و علم زمین‌شناسی برقرار کنیم.

پرورش با اشاره به اینکه در دنیای مدرن، فتوشاپ و رنگ‌های خاص و کارهای کامپیوتری رواج یافته‌اند، گفت: اما متأسفانه انسان‌ها با دیدن این آثار، روز به روز افسرده‌تر، غمگین‌تر و گوشه‌گیرتر می‌شوند. ما با برگزاری این کارگاه می‌خواستیم به مردم نشان دهیم که هنر اصیل هنوز هم وجود دارد و دل خودمان و مردم را شاد کنیم.

وی تصریح کرد: این رویداد با حضور چهل و سه هنرمند نقاش و خطاط برگزار شد که چهل نفر از آنها نقاش و سه نفر از آنها هنرمندان برجسته خطاط کشور بودند.

رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین اضافه کرد:  از جمله هنرمندان دعوت شده به این رویداد می‌توان به استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی، کاتب بزرگ‌ترین قرآن، استاد حسین طالبی، نقاش معروف کشور، و استاد شریعتی که با وجود معلولیت، با پا نقاشی می‌کنند و یکی از نقاشان برجسته کشور هستند، اشاره کرد.

پرورش با بیان اینکه امروز بازدید برای عموم مردم رایگان است، عنوان کرد: این سی و ششمین ورک‌ شاپ استاد حسین طالبی است که به مناسبت روز موزه و به دعوت ما در موزه علوم زمین برگزار شد.

وی در خصوص پارک موزه علوم زمین که در سال ۹۷ افتتاح شده است، گفت: این مجموعه در واقع شامل سه پارک است: پارک زمین‌شناسی، پارک فیزیک زمین و پارک اکتشاف. مجموعه اصلی نیز در داخل ساختمان قرار دارد و به صورت رمپ طراحی شده است.

رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین  اضافه کرد: حدود چهار هزار و ۵۰۰ نمونه در داخل موزه به نمایش گذاشته شده و حدود ۳۰ هزار نمونه از کل کشور در مخزن موزه نگهداری می‌شود. بخشی از این ۳۰ هزار نمونه، پژوهشی هستند و پژوهشگران از آنها استفاده می‌کنند. بخش دیگر نمونه‌های نمایشی هستند که در ویترین‌ها قرار دارند. این نمونه‌ها را معاوضه می‌کنیم یا در ویترین‌های جدید به نمایش می‌گذاریم.

رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین خاطر نشان کرد: در این موزه در رابطه با تاریخ زمین‌شناسی، زمین‌شناسی و سایر علوم وابسته برای بازدیدکنندگان توضیح داده می‌شود. هدف ما از این توضیحات این است که در پایان بازدید، بازدیدکنندگان الگوی مناسبی از توسعه پایدار به دست بیاورند. به طور مثال، باید بدانند که معدن که بخشی از منابع طبیعی کشور است، از نظر مفاهیم توسعه پایدار در کجا قرار می‌گیرد.

پرورش گفت: نکته دیگر این است که بازدیدکنندگان باید بدانند انرژی از کجا تأمین می‌شود و چگونه باید از این منابع استفاده کرد و قدردان ذخایر باشیم. چرا که زمین در واقع مادر ماست و هر چیزی که به دست می‌آوریم از زمین به دست می‌آید.

گفتنی است: این موزه زیر نظر اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق فعالیت می‌کند و بازدید در ساعت اداری  برای عموم مردم آزاد است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=52847

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.