• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

آغاز به‌کار سومین جشنواره بین‌المللی غذاهای سنتی و محلی در مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه

  • کد خبر : 69032
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲:۱۰
آغاز به‌کار سومین جشنواره بین‌المللی غذاهای سنتی و محلی در مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه
سومین جشنواره بین‌المللی غذاهای سنتی و محلی با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل پردیس موزه‌ای ۲۲ بهمن ارومیه آغاز به‌کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، مراسم افتتاح سومین جشنواره بین‌المللی غذاهای سنتی و محلی با حضور محمدصادق معتمدیان، استاندار، مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، نیره الهامی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، کارشناسان حوزه توسعه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی دیگر از مسئولان در محل پردیس موزه‌ای ۲۲ بهمن ارومیه برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت از جمله سیدحسن نصرالله، سردار نیلفروشان و سایر شهدا که برای حفظ امنیت و دفاع از کشور جان خویش را فدا کرده‌اند، اظهار کرد: برای برندسازی گردشگری در استان عنوان آذربایجان غربی نگارخانه تاریخ و طبیعت انتخاب شده است چرا که این استان با داشتن بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی، آبشارهای فراوان، کوه‌های سربه‌فلک کشیده، طبیعت بکر سیلوانا که جزو ۱۱ منطقه دارای پرانرژی جهان بوده و داشتن مردمانی خون‌گرم و باصفا شایسته این عنوان است.

مرتضی صفری افزود: همچنین کتابی با عنوان آذربایجان غربی نگارخانه تاریخ و طبیعت در یک هزار نسخه در حال چاپ است که در آن عکس ظرفیت‌های استان به‌نمایش گذاشته شده و نیز دیجیتال‌سازی این کتاب نیز انجام شده تا در اختیار همگان قرار گیرد و برای معرفی هر چه بیشتر استان طراحی اپلیکیشن گردشگری ویژه آذربایجان غربی نیز در حال انجام است.

او ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی موجب تعامل فرهنگی و انتقال تجربیات شده و در شناساندن ظرفیت‌های گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان تاثیرگذار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: در سایه حمایت‌های استاندار آذربایجان غربی در حال حاضر چرخ توسعه گردشگری در استان شتاب یافته به طوری که در شهریورماه سال جاری طبق اعلام ستاد هماهنگی خدمات سفر برای اولین بار ظرفیت تمام مراکز اقامتی استان در شهرهای ارومیه، مهاباد، خوی، پیرانشهر پر شده بود و این استان در سطح کشور رتبه ۶ را از نظر پذیرش بیشترین تعداد مسافر را داشت.

صفری گفت: با توجه ویژه استاندار و همکاری سایر دستگاه‌های دولتی، تعدادی از بناهای تاریخی در معرض تخریب تحویل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان شد از جمله آنکه مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه تبدیل به پردیس موزه‌ای و دنیای بازی تبدیل به بازارچه صنایع‌دستی می‌شود، مدرسه هدایت ارومیه تبدیل به خانه صنایع‌دستی شده، خانه انصاری و عمارت دارایی ماکو هم در حال مرمت است.

او با اشاره به اینکه با حمایت‌های استاندار، حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی راه ۲۰ ساله را در سه‌سال طی کرده است، خاطرنشان کرد: از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی استان که برای اعتلای گردشگری و میراث‌فرهنگی استان تلاش می‌کنند نیز قدردانی می‌کنم و کسب رتبه اول در جشنواره شهید رجایی را هم به خانواده بزرگ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تبریک عرض می‌کنم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه چند ماه آینده نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی در آذربایجان غربی نیز برگزار می‌شود، اظهار کرد: اکنون همچنین ۵۸ پروژه با سرمایه‌گذاری حدود هفت هزار میلیارد تومانی در حال انجام بوده که ۱۳ مورد آنها مربوط به احداث هتل است که دو باب از آنها از نوع هتل ۵ ستاره هستند.

صفری با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ پروژه مرمتی در سطح استان در حال انجام است، افزود: این اقدامات به خاطر افزایش اعتبار و جذب آن انجام شده چرا که اعتبارات اداره‌کل در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۰ هفت‌برابر افزایش یافته است.

شرکت ۸ استان در جشنواره غذا

رضا حیدری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این مراسم گفت: در این نمایشگاه غرفه‌دارانی از هشت استان کشور از جمله قزوین، قم، اردبیل، زنجان، مرکزی، خووزستان، لرستان، کرمانشاه و چندین شهرستان آذربایجان غربی، سرآشپزان ترکیه و آذربایجان شرکت کرده‌اند و نیز در کنار این جشنواره کارگاه آموزشی نیز برگزار می‌شود.

او افزود: امروزه گردشگری یکی از پیشران‌‌های توسعه است و توجه به این حوزه موجب درآمدزایی و اشتغال می‌شود و در این میان گردشگری غذا به‌دلیل جذابیتی که دارد نقش مهمی در جذب گردشگر دارد و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در شناخته شدن هر چه بیشتر غذاهای سنتی و محلی نقش مهمی دارد.

 

توسعه گردشگری آذربایجان غربی چشمگیر بود

مختاری، کارشناس گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این مراسم گفت: ۱۸۰۰ رویداد گردشگری در یک سال گذشته برگزار شده است و در این میان آذربایجان غربی نیز از جمله استان‌های پیشرو بوده و با گشت زدن در شهر این پیشرفت قابل مشاهده است.

 

محل دائمی فروش محصولات صنایع‌دستی ایجاد شود

 

نیره الهامی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی هم در این مراسم ضمن تقدیر و قدردانی از اقدامات انجام شده در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: در چند سال گذشته شاهد تغییر و تحول مثبت در این حوزه‌ها بودیم که حمایت های استاندار نیز در این مورد بسیار تاثیرگذار بوده است.

او با اشاره به نقش مهم زنان در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری غذا تصریح کرد: ایجاد محل دائمی برای فروش محصولات صنایع‌دستی از جمله مطالبات اصلی بانوان بوده که امید است هر چه زودتر این امر محقق شود.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=69032

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.