• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024

اخبار ویژه

افزایش سرمایه بیمه پارسیان مصوب مجمع گرفت پیاده‌ روی اربعین تجلی عظمت سیاسی و اجتماعی شیعه نشست اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی اقوام و عشایر در شیراز با مدیرکل صداوسیمای فارس آغازبکار پنجمین کاروان بزرگ ترویجی الگوی کشت پاییزه محصولات زراعی در سیستان وبلوچستان «آناتومی سقوط»؛ روایتی زنانه از یک درام دادگاهی / وقتی نارسایی‌های زبانی موتور محرکه داستان می‌شود! مصرف پنج میلیارد و ۷۸ میلیون مترمکعب گاز طی ۹ ماهه سال‌جاری در آذربایجان‌غربی استخوان‌های بهتری بسازیم” شعار روز جهانی پوکی استخوان / پوکی استخوان، بیماری خاموش برنامه‌های ویژه ایام محرم و صفر با شعار “آزادگان عالم در خیمه الحسین” در بیمارستان میرجاوه یک نوزاد دیگر از مرگ حتمی نجات یافت فعال شدن لینک شرکت فیلمسازان ایرانی در فستیوال «پنج» «باران آهسته می‌بارد» به جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان آلبانی رفت «آقای نویسنده زنده است»؛ ثبت سند تصویری از زندگی بهرام صادقی/ مشکل آرشیو و بایگانی داریم!

1

آموزش تخصصی ارزیابی و برآورد مرتع ویژه کارشناسان محیط زیست

  • کد خبر : 59646
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
آموزش تخصصی ارزیابی و برآورد مرتع ویژه کارشناسان محیط زیست
فارس_ دوره آموزشی تخصصی ارزیابی و برآورد ظرفیت مرتع ویژه کارشناسان و رؤسای حوزه معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان فارس برگزار شد ، این دوره آموزشی در روزهای 18 و 19 و 23 و 24 تیرماه به مدت 4 روز جهت 63 نفر از کارشناسان اداره کل و شهرستانها برگزار شد.

گیتی آنلاین_ نبی الله مرادی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در این زمینه گفت: هدف از برگزاری این دوره یادگیری ارزیابی مراتع ، برآورد تولید ، ظرفیت ، گرایش مراتع و تیپ بندی ، تهیه نقشه ، آشنایی با گونه های شاخص مراتع استان و تهیه لیست فلورستیک و تعیین اهمیت آنها و میزان پوشش و پراکندگی گونه های گیاهی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست است.

به گفته مرادی، همچنین عوامل موثر بر رشد و نمو گیاهان مرتعی و روش های بررسی پوشش گیاهی و اندازه گیری و ظرفیت مرتع در این دوره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و آموزش عملی این دور نیز در تاریخ ۲۴ تیرماه در پارک ملی بمو برگزار شد.

از ابتدای شکل گیری برنامه حفاظتی در ایران و تشکیل سازمان حفاظت محیط زیست تلاشها صرفا در جهت حفاظت از حیات وحش آن هم گونه های بزرگ ولی با افزایش اگاهی حفاظت کنندگان حفاظت از اشکال دیگر تنوع زیستی و گونه های ریزتر و حشرات و نهایتا پوشش گیاهی نیز به لیست برنامه ها افزوده شده است.

بویژه با افزایش بهره برداری از مراتع تا چند برابر ظرفیت آنها و علاوه بر آن تغییر اقلیم حادث شده که مناطق تحت مدیریت محیط زیست نیز از این فشارها مصون نمانده است لذا بدون توجه جدی به مراتع و اعمال مدیریت صحیح و اصولی ، پایداری این مناطق نیز تحت شعاع قرار می گیرد بنابراین دوره های آموزشی از دست برای کارشناسان و مدیران مناطق تحت مدیریت بسیار ضرورت دارد.

پوشش گیاهی، مراتع، جنگل‌ها و فضای سبز در هر جامعه ای جزو سرمایه‌ها و ثروت آن جامعه به حساب می‌آیند و حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

حفظ آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، احیا مراتع و جنگل‌ های آسیب دیده ، افزایش منابع آب زیرزمینی، رودخانه‌ها، پارک‌های طبیعی جنگلی، حفظ محیط زیست و… اهمیت زیادی در فرآیند توسعه اقتصادی دارد.

جنگل، فضای سبز و پوشش گیاهی نقش مهمی در سلامتی جسم و روح انسان دارد و تحقیقات نشان داده کسانی که در فضا‌های سبز و پردرخت زندگی می‌کنند یا در محیط‌های طبیعی سکونت دارند نسبت به دیگر افرادی که در فضای آلوده و پرتراکم شهری زندگی می‌کنند از سلامتی بیشتری برخوردارند.

متاسفانه امروزه استرس و بیماری‌های روحی و روانی در جامعه افزایش پیدا کرده و ماهیت زندگی شهری و آلودگی صوتی و آلودگی هوا دلیل موثری برای پیدایش انواع بیماری‌های جسمی و روحی است. به همین دلیل کارشناسان حوزه سلامت معتقدند رفتن به جنگل و پارک‌ها و فضای سبز برای افزایش آرامش و کاهش استرس و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=59646

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.