• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
3

اتحاد ملی موجب عزت دین می شود

  • کد خبر : 39982
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
اتحاد ملی موجب عزت دین می شود
فارس_ پژوهشگر قرآنی گفت: اتحاد ملی و فرهنگ اسلامی باید نظام یابد، هنگامی حقوق متعالی رعایت شود الفت و اتحاد در جامعه به وجود بیاید مردم از حکومت و حکومت از مردم نفرت نداشته باشد دین عزت می یابد.

گیتی آنلاین_ حجت الاسلام والمسلمین کاظم تقوی در همایش ملی رساله الحقوق امام سجاد(ع) که در شهرستان مهر برگزار شد، با اشاره به حقوق متقابل زمامداران و شهروند در رساله الحقوق امام سجاد(ع) اظهار کرد: حضرت سجاد(ع) در آن وضعیت تاریخی و اجتماعی مخصوص خود پس از حادثه عاشورا امامت را به عهده گرفت و اشاره کنم با عده ای که دل به اهل بیت(ع) داشتند با یک جمعیت پراکنده سرخورده نا امید و مایوس مواجه بودند، همانطور که در وصف رسول الله حضرت فرمود امام سجاد اول روان درمانی کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: در آوردگاه عاشورا نمایندگان جاهلیت و شرک و دودمان بنی امیه و فرزندان ابو سفیان خواستند اهل بیت(ع) را محو کنند، امام سجاد(ع) در بند های دعا نام و یاد و ذکر پیامبر(ص) را بر دل ها جاری کرد این نقش اساسی امام سجاد(ع) بود، متناسب با شرایط اقداماتی را انجام داد.

استاد نو اندیش حوزه علمیه تصریح کرد: در مناسبت فرهنگی که ارباب و رعیتی وجود داشت، در مکتب وحی دوگانه تکالیف متقابل حاکم و شهروندان مطرح است که با جدیدترین نظریه هایی که در اندیشه های سیاسی و حکمرانی بشر به آن رسیده است سازگان و الهام بخش است.

وی خاطرنشان کرد: چه در تربیت فردی و نظامات اجتماعی فرسنگ ها فاصله داریم با دیگر فرهنگ ها چراکه ما نهج البلاغه و صحیفه سجادیه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی عنوان کرد: هنگامی حضرت حقوق شهروندان را بیان می کند برای آنان مرز قرار می دهد، مرز این است که تا آنجا که ضرر و شر حاکم از تو برداشته شود و از تبعیت بر دینت ضرر نداشته باشد معارضه نداشته باشد این نصیحیتی که امام می فرماید.

وی به نصیحت های حضرت سجاد(ع) به حاکمان اشاره و ابراز کرد: حاکم شدن ذاتا فضیلتی نیست، به اقتضای قدرت باید ضرری به شهروندان نداشته باشید، امام سجاد(ع) در ساله الحقوق هم به حاکمان نصیحت می کند و هم به شهروندان در شرایط تقیه نصیحت می کند.

استاد نو اندیش حوزه علمیه حقوق متعالی از منظر حضرت علی(ع) را مورد توجه قرار داد و گفت: اتحاد ملی و فرهنگ اسلامی باید نظام یابد، هنگامی حقوق متعالی رعایت شود الفت و اتحاد در جامعه به وجود بیاید مردم از حکومت و حکومت از مردم نفرت نداشته باشد دین عزت می یابد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=39982

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.