• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
0

تلاش برای احیای سنت‌های قدیمی نمایش ایرانی در «یه جور دیگه یعنی همین»

  • کد خبر : 53912
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰:۰۲
تلاش برای احیای سنت‌های قدیمی نمایش ایرانی در «یه جور دیگه یعنی همین»
کارگردان نمایش "یه جور دیگه یعنی همین" گفت: با الهام از نمایش‌های زنانه شادی‌آور قاجار و استفاده از موسیقی‌های فولکلور ایرانی، به دنبال احیای سنت‌های قدیمی نمایش ایرانی در این نمایش بودیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی، در مشهد، امیرپور در حاشیه این نمایش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متن این نمایش توسط استاد هوشنگ جاوید نوشته شده و در جشنواره گام دوم به من پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: من و محسن شجاعی که همیشه با هم کار می‌کنیم، این متن را خواندیم و در عرض یک هفته آن را برای اجرا در جشنواره آماده کردیم.

کار گردان این نمایش تصریح  کرد: این نمایش قبلا در جشنواره استانی اجرا شد و جوایز متعددی از جمله بهترین بازیگری، کارگردانی، موسیقی و … را کسب کرد.

امیر پور افزود: با وجود اینکه متن به روز شده و تفاوت‌های زیادی با اجرای قبلی دارد.ما در این اجرا از موسیقی‌های فولکلور ایرانی استفاده کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم که نمایش جذابیت‌های نوستالژیک داشته باشد.

وی تصریح کرد: تمرین‌های این نمایش دو ماه طول کشیده و بعد از اجراهای عمومی در مشهد، در جشنواره استانی نیز شرکت کرده و به عنوان کار برتر جشنواره شناخته شده است.

کارگردان نمایش «یه جور دیگه یعنی همین» عنوان کرد: با توجه به علاقه من به نمایش دوران قاجار تلاش کردم در این نمایش گونه‌ای از نمایش ایرانی به نام «نمایش زنانه شادی‌آور» که در گذشته در ایران رواج داشته است در این نمایش بگنجانم.

وی گفت: ما خوشحالیم که توانسته‌ایم با این نمایش، این نوع نمایش را به مخاطبان مشهد معرفی کنیم.

کارگردان نمایش «یه جور دیگه یعنی همین» گفت: این نمایش که پیش از این در حوزه هنری اجرا شده بود، روایتگر داستان مرشدی خسته و غم‌زده است که به دنبال یافتن بازیگری برای ایفای نقش سیاه است.

امیر پور در خصوص سیاه نبودن صورت بازیگر سیاه  گفت: این نمایش درباره سیاه بازی است اما «سیاه بازی» نیست، لذا نمی‌توان انتظار داشت غلام سیاه با آن شکل و شمایلی که همه به یاد داریم، در پایان نمایش ظاهر شود، شخصیت سیاه فضایی نیز زاییده فکر نویسنده اصلی این متن یعنی آقای جاوید است، شاید هدفش این بوده که مدرنیته را به سنت‌های قدیمی متصل کند.

وی افزود: در متن اصلی نمایش آقای جاوید، صحنه‌ای که سیاه تغییر لباس بدهد، وجود ندارد و فقط با یک شعر با مفهوم اینکه «مردم غم نداشته باشید» پایان می‌یابد.

کارگردان نمایش «یه جور دیگه یعنی همین» گفت: من متن را با اجازه نویسنده اصلی تغییر دادم، سیاه فضایی در نمایش ما بر زمین می آید و در نهایت لباس غلام سیاه را بر تن می‌کند تا تکلیفش مشخص شود و به نوعی رجعتی به سنت‌های قدیمی ایران داشته باشد.

امیرپور افزود: موسیقی سنتی در قالب نمایش‌هایی مانند «خاله جون» به آن اضافه شد، زیرا احساسم این بود که باید یک سری جذابیت های نوستالژیک به آن اضافه شود.

وی با بیان اینکه موسیقی شادی آور جزو لاینفک نمایش سیاه بازی است، تصریح کرد: البته ریتم کار کمی تند است که تلاش می‌کنیم آن را ملایم تر کنیم.

کارگردان نمایش «یه جور دیگه یعنی همین» گفت: شورای نظارت بر نمایش هم با درک درست از این موضوع به «یه جور دیگه یعنی همین» مجوز اجرا داد، امسال متن نمایش هم با توجه به اوضاع جامعه به روزرسانی شده و برخی دیالوگ‌ها تغییرات اندکی داشته است.

اطلاع‌رسانی ضعیف بزرگترین چالش نمایش‌های ایرانی است

در ادامه این نشست محسن شجاعی بازیگر نقش مرشد «یه جور دیگه یعنی همین» با بیان اینکه «خون دل خوردیم تا نمایش به این جا رسید»، اظهار کرد: مشکل اصلی تئاتر ایران، به ویژه نمایش‌های ایرانی، اطلاع‌رسانی ضعیف است. مردم از وجود بسیاری از نمایش‌های خوب، به خصوص نمایش‌هایی که به فرهنگ و هنر ایرانی می‌پردازند، بی‌خبر هستند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با این نمایش، نمایش کودک «این خانه من است» نیز روی صحنه است، افزود: متاسفانه شاهد استقبال کم مردم از نمایش‌های ایرانی هستیم. در حالی که بسیاری از این نمایش‌ها از نظر محتوایی و کیفی بسیار قوی هستند.

این بازیگر تئاتر با تاکید بر اهمیت موسیقی در نمایش‌های ایرانی، گفت: موسیقی‌های نوستالژیک و فولکلور ایرانی در بسیاری از نمایش‌ها به کار گرفته می‌شوند و خاطرات خوشی را برای تماشاگران تداعی می‌کنند. این موسیقی‌ها می‌توانند به جذب مخاطب و رونق تئاتر ایرانی کمک کنند.

شجاعی همچنین به لزوم احیای نمایش‌های سیاه‌بازی اشاره کرد و گفت: نمایش‌های سیاه‌بازی که از جمله هنرهای سنتی ایران هستند، متاسفانه به فراموشی سپرده شده‌اند. این نوع نمایش‌ها می‌توانند با رویکردی نو و به‌روز، دوباره به صحنه‌ها برگردند و مورد استقبال مردم قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: ما در این نمایش تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از موسیقی‌های نوستالژیک، طنز ظریف و هوشمندانه و همچنین پرداختن به موضوعات روز جامعه، تماشاگران را به تماشای این نمایش دعوت کنیم.

او در پایان از اصحاب رسانه خواست تا با اطلاع‌رسانی مناسب به ترویج تئاتر ایرانی، به خصوص نمایش‌هایی که به فرهنگ و هنر ایرانی می‌پردازند، کمک کنند.

گفتنی است نمایش «یه جور دیگه یعنی همین» به کارگردانی امیر احسان امیرپور و با بازیگری محسن شجاعی تا ۲۴ تیرماه در پردیس شمایل مشهد به روی صحنه است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=53912

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.