• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024

اخبار ویژه

پنجمین اجلاس وزرای بهداشت عضو اکو برگزار شد/ سخنرانی دستیار ویژه وزیر و مدیر کل همکاریهای بین الملل وزارت بهداشت در این اجلاس آغاز مایه‌کوبی علیه بیماری‌های بروسلوز و لمپی اسکین در کردستان توقیف محموله۵۰۰کیلویی شیشه در ارومیه دفاع مقدس قله برجسته‌ای از فیض و برکت است کسب رتبه عالی گزینش جهاد کشاورزی فارس در کشور  تشکیل ۴۹ هیات اجرایی انتخاباتی در آذربایجان غربی آگاهی از قوانین و مقررات عاملی مهم در کاهش تخلفات درمانی/ تسریع فرآیند پاسخگویی به شکایات مردمی در حوزه درمان نوسازی ۷هزار و ۷۸۷ واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری استان سیستان و بلوچستان تعلیم و تربیت، بنیان و اساس ارتقای نسل‌هاست روح بلند رئیس جمهور مجاهد و خستگی ناپذیرمان شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور ایران و همراهان انقلابی ایشان به ملکوت اعلی پیوست. «نبودنِ» علی مصفا در سینماتک خانه هنرمندان ایران توزیع بیش از هزار بسته میعشتی و یک سری جهیزیه بین نیازمندان با اجرا طرح قرار داوزدهم

2
یادداشت سینمایی؛

ایجاد موقعیت طنز برای بازیگران نقش جدی در سریال «ن.خ»

  • کد خبر : 48388
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
ایجاد موقعیت طنز برای بازیگران نقش جدی در سریال «ن.خ»
مسعود احمدی منتقد سینما و تلویزیون و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در یادداشتی، ویژگی‌های بازیگری بازیگران سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین، دیده نشده که در یک سریال یا فیلم سینمایی بازیگران نقش های جدی، تمام کاراکترهای کمدی اثر را بازی کنند، چون ریسک بالایی دارد.

مخاطبان وقتی به دیدن آثار کمدی می نشینند،دوست داشته و توقع دارند بازیگران مطرح کمدی را در نقش های مختلف ببینند. این توقعی بجاست و باید حق را به آنان داد.

استفاده درست و بجا از بازیگران نقش های جدی در فیلم و سریال کمدی، می تواند تاثیرگذاری بهتری داشته و خنده بیشتری بگیرد، به شرط آنکه استفاده از آنان هدف دار بوده و تحت کنترل باشد.

استفاده از این گونه هنرپیشه ها در مجموعه های تلویزیونی کمدی، ریسک به مراتب بالاتری داشته و سخت تر است،چون مخاطب آمادگی برای دیدن یکی-دو صحنه کمدی از بازیگران جدی را دارد. اینکه اکثر بازیگران آثار کمدی، هنرپیشه نقش های جدی باشند، دیده نشده یا بسیار کم بوده.

اگر کارگردانی توانایی داشته باشد که از هنرپیشه های نقش های جدی در کاراکترهای کمدی استفاده کند تا حد زیادی موفقیت آمیز خواهد بود. مخاطبان مدام از بازیگران طنز انتظار دارند که آنان را بخندانند، اما وقتی بازیگر کاراکترهای جدی در موقعیت درست کمدی قرار می گیرد، آنان دچار یک غافلگیری شده و اگر صحنه و بازی درست باشد،شدت خنده بیش از پیش خواهد بود. چون انتظار اتفاق کمدی را ندارند.

در دو-سه دهه اخیر که سینمای جهان با کمبود شدید بازیگران کمدی مواجه شده،برخی از کارگردانان به این صرافت افتاده اند که از بازیگران نقش های جدی به جای هنرپیشه های کمدی استفاده کنند.

از مهم ترین این فیلم ها می توان به «تحلیل اش کن» اشاره کرد که از رابرت دونیرو که همه او را با بازی در نقش های جدی می شناسند در کاراکتر کمدی استفاده کرد. بسیار هم مورد توجه قرار گرفت که قسمت دوم آن هم ساخته شد.

در ایران همیشه در سریال های کمدی از بازیگران این حوزه استفاده کرده و می کنند. اگر هم از هنرپیشه های جدی استفاده کرده اند بسیار محدود بوده است.

سعید آقاخانی که از گذشته های نسبتا دور در نقش های کمدی بازی کرده و برای مخاطبان شناخته شده است، در آثار قبلی اش که کارگردانی کرده، بیشتر از بازیگران کاراکترهای کمدی بهره برده است.

وی در سریال «ن.خ» خرق عادت کرده و در این اثر که بسیار هم مورد توجه قرار گرفته، بیشتر از بازیگران نقش های جدی یا افرادی استفاده کرده که یا تازه کار بوده اند و یا اینکه برای اولین بار مقابل دوربین قرار گرفتند.

آقاخانی، هرچند هوشمندانه عمل کرده،اما مطمئنا خودش هم می دانسته که دست به ریسک بزرگی زده است. بی شک وی در اتودهای انجام گرفته پیش از تصویربرداری، اطمینان نسبی پیدا کرده که کار را کلید زده.

سریال«ن.خ» با این ریسک سعید آقاخانی و صد البته زحمات تیم تولید و بازیگرانی که تمام توان خود را به کار گرفتند تا کار یکدست و مخاطب پسندی از آب درآید، به موفقیت رسید و بینندگان را پای گیرنده ها نشاند.

شکی وجود ندارد که بازیگران این سریال موفق با هدایت آقاخانی، توانستند بهترین بازی عمر خود را به نمایش درآورند که مورد توجه قرار گرفته و شهره شهر نیز بشوند.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=48388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.