• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
4

ایران قوی با جوانی جمعیت و تداوم نسل جوان

  • کد خبر : 40346
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
ایران قوی با جوانی جمعیت و تداوم نسل جوان
مجموعه مدیریتی شرکت برق منطقه ای فارس در راستای ترویج سنت حسنه ازدواج و همچنین اجرای قانون جوانی جمعیت و مقوله فرزندآوری اهتمام ویژه ای به کار بسته است.

گیتی آنلاین_ مدیران این شرکت خود را موظف به اجرای قانون و همچنین تشویق کلیه کارکنان برای تقویت قدرت میهن اسلامی و بوجود آوردن ایران قوی که با رشد جمعیت کشور اتفاق می افتد ملزم می‌دانند.

شرکت برق منطقه ای فارس در اولین قدم اجرای قانون یاد شده به بیش از ۲۰۰ نفر از همکارانی که از زمان ابلاغ قانون جوانی جمعیت ازدواج نموده و یا صاحب فرزند شده اند پاداش ویژه ای بین ۸۵ تا ۱۰۰میلیون ریال پرداخت کرده است که این ارقام در نیرو کارت آنها شارژ خواهد شد.

به فضل الهی ، با همکاری مجموعه منابع انسانی و امورمالی شرکت طی ماه های آینده قدم های مثبتی برداشته خواهد شد تا گوشه ای از مشکلات اقتصادی خانواده های پرجمعیت مرتفع گردد.

در موضوع خانواده در قرآن آیات بسیاری وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت و عظمت ساختار خانواده از نگاه قرآن است.

تشکیل خانواده و زوجیت از نشانه‌های حکمت خداست و انسان در چارچوب خانواده و در کنار همسر به آرامش دست می‌یابد و هدف از تشکیل خانواده از نگاه قرآن رسیدن به آرامش است و این زنان هستند که به دلیل عاطفه و احساسی که دارند، نقشی محوری در آرامش زندگی دارند.

هدف اصلی شیطان همیشه نابود کردن خانواده بوده و خواهد بود و برای عدم دستیابی شیطان به هدفش بایستی تمام تلاش خود را در راستای تحکیم خانواده بکار ببندیم.

به گفته شهید چمران ” من ممکن است نتوانم این تاریکی را از بین ببرم ولی با همین روشنایی کوچک فرق ظلمت و نور ، حق و باطل را نشان می‌دهم.”
یکی از مولفه های قدرت کشورها در کنار مباحث سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ، جمعیت می باشد که لازم است برای اقتدار کشور و همچنین توسعه اقتصادی اجتماعی جامعه ، نیروی کار فعال و پرانرژی داشته باشیم تا در آینده گزندی متوجه این مرز و بوم نشود.

جمعیت جوان ، نیروی کار پرانرژی و پویا در جامعه مزایای زیادی در افزایش تولید ثروت ، تقویت بنیان خانواده ، وجود نیروی کار خلاق و همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی و بیمه ای برای کشور در بر دارد و برعکس در صورتی که جمعیت جامعه به سمت آمار منفی زاد و ولد و پیری حرکت کند این امر مشکلات متعدد از جمله کاهش تولید ناخالص ملی ، کاهش رشد اقتصادی ، افزایش هزینه‌های اجتماعی از جمله هزینه های بازنشستگی ، مراقبت های بهداشتی و سایر خدمات و همچنین کاهش نوآوری را به دنبال دارد.

چالش های فردی و اجتماعی در جامعه برای همه ما ممکن است بوجود آید و طبیعتا در یک خانواده با تعداد فرزندان بیشتر راحت‌تر می‌تواند از چالش های به وجود آمده عبور کرد.

تعداد زیادی از خانواده ها به یک فرزند اکتفا نموده که مختصری از چالش های متعدد این گروه و همچنین مزایای خانواده های پرجمعیت شرح داده می شود.

افراد تک فرزند معمولا کانون توجه خانواده هستند که توجه بیش از اندازه گاهی اوقات به سخت گیری‌ های بیشتر والدین و گاهی اوقات به آزادی‌ها بی حد و حصر آنها منتهی میشود. که با چنین اتفاقی آن فرزند دچار برخی چالش های شخصیتی می‌شود. اما در خانواده های پر جمعیت توجه و سخت گیری والدین میان فرزندان تقسیم و در نهایت بچه ها از تعادل شخصیتی بالاتری برخوردار می‌شوند و در خانواده های پر جمعیت بخشی از چالش های بچه های کوچکتر به واسطه خواهر یا برادر بزرگتر و در تعامل میان بچه ها با یکدیگر حل و فصل می‌شود و باعث می شود وابستگی معقول تری میان والدین و فرزندان ایجاد شود.

در خانواده های پرجمعیت با توجه به جایگاه داور و میانجی گری پدر و مادر محبت بین فرزندان تقسیم و موجب تثبیت جایگاه و اقتدار والدین می شود ، همچنین تقویت روحیه همکاری در خانواده های پر جمعیت بیشتر است و به کمک یکدیگر بحران ها را حل و فصل نموده و روحیه حمایت گری تقویت خواهد شد.

گفتگو ، تعاملات و سرگرم شدن اعضای خانواده تجربه لحظات خوشایندی را دارد که این تجربه در خانواده های پر جمعیت نمود بیشتری دارد.
ساختار خانواده های پر جمعیت به شکلی است که همه‌ اعضای می‌دانند برای دستیابی به اهدافشان باید هوای یکدیگر را داشته باشند و در نتیجه روحیه جمع گرایی تقویت خواهد شد ، اما در خانواده های کم جمعیت روحیه فردگرایی که آسیب زا است افزایش می یابد.

یکی از موانع در تحقق ازدواج و فرزندآوری خودخواهی فردی است که اگر فکری به حال درمان آن نکنیم تمام پایه‌های اجتماعی فرهنگی سیاسی ما یک به یک سست و در نهایت به فرو پاشی می‌انجامد.

یکی دیگر از موانع فرزندآوری نوع تعریف از سرمایه زندگی است برخی خانواده ها پول ،زمین و طلا را جز سرمایه زندگی می دانند ولی برخی دیگر فرزندان را جزیی از سرمایه زندگی قلمداد می کنند، البته که گذر زمان حقیقت را روشن و معلوم خواهد شد که سرمایه زندگی کدام است.

با توجه به کاهش نرخ باروری در کشور ، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ گردید که با اجرای صحیح این قانون تغییر اساسی در نگرش خانواده ها در مورد فرزندآوری ایجاد می گردد و در سال های آتی شاهد افزایش نرخ باروری خواهیم بود که به تبع آن ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد خانوارها را برای کشور شاهد خواهیم بود.

بخشی از پازل محافظت و صیانت از کشور را مادران و فرزندان خردسالشان تشکیل میدهند که نقش بزرگ و ارزشمند مادران که دغدغه سرافرازی و عزت ایران اسلامی را دارند قابل تقدیر است.

اگر در هر کاری مباحث مرتبط با جمعیت و خانواده تدوین و اجرا گردد ان شاءالله کشور از چاله هولناک جمعیتی که آینده اش را تهدید میکند عبور خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=40346

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.