• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

اخبار ویژه

«قهوه ترک» عرضه شد/ سارا رسول‌زاده در دو نقش یک درصد بد مصرف، ۵ درصد آب مشهد را مصرف می‌کنند/ ۷۸ درصد مشترکین مشهد الگوی مصرف را رعایت می‌کنند با ابزار سنتی نمی‌توان با بحران آتش سوزی اراضی ملی مقابله کرد برگزاری اختتامیه سوگواره ملی عکس مسیرالرضا(ع) در شهریور ماه ربات‌های پستی به نمایش گذاشته شد نمایشگاه روایت پیشرفت، گامی در جهت تبیین دستاوردهای دولت روند ارایه خدمات چشم پزشکی در درمانگاه پوستچی بررسی شد کسب رتبه برتر بانک سپه در تعداد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی در تیرماه ‌سال جاری هماهنگی و تعاملات بخش دولتی و خصوصی استان در مسیر رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی و تولیدی است بانک سینا رتبه اول پوشش بودجه تسهیلات اشتغالزایی مددجویان بهزیستی را کسب کرد تعاونی‌های بخش کشاورزی از رئیس‌جمهور چه انتظاری دارند؟/ دولت به تعاون روستایی در مصوبات سفر دوم نگاه ویژه داشته باشد ​با حضور مقامات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بانک صادرات ایران از سامانه «ست» برای توثیق الکترونیکی دارایی‌ها رونمایی کرد

3

بازی با جان مردم با فروش دارو در فضای مجازی

  • کد خبر : 38055
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
بازی با جان مردم  با  فروش دارو در فضای مجازی
رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: فروش دارو به صورت مجازی ممنوع هست، به این دلیل که کالا سلامت محور هست و با جان مردم سر و کار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین خراسان رضوی در مشهد ، سید علی جعفری نژاد، در نشست خبری انجمن داروسازان که در محل انجمن داروسازان خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: یکی از بروزترین مشکلاتی که در صنعت داروسازی و عرضه دارو با آن مواجه هستیم ، بحث فروش دارو در پلتفرمها است فروش آنلاین دارو به طور کلی ممنوع است، بدلیل اینکه کالایی هست که به سلامت مردم سرو‌کار دارد و اصلا و در فضای رقابتی نمی‌شود نمی‌توان آن وارد کرد.

وی اشاره کرد: قیمت دارو، قیمت مصوب هست، مثل دیگر کالا ها نیست و قیمت ثابتی دارد و همه افرادی که در این صنعت شاغل هستند اعم از تولید کننده ، توزیع کننده و عرضه کننده ی دارو موظفند دارو را به همان قیمت ارائه کنند.

رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی تصریح کرد: ورود پلتفرمها به مبحث عرضه دارو صرفاً مسائل انتفاعی را در بر دارد و قاعدتاً با سلامت مردم بازی خواهد شد و ما به شدت مخالف این قضیه هستیم، کلا قانون هم اجازه این کار را نداده است ، ولی پلتفرمها در حال حاضر این کار را غیر قانونی انجام میدهند.

جعفری نژاد با اشاره به اینکه نظارت بر داروخانه ها و داور ساز به صورت مستمر بر نحوه‌ی نگهداری، نحوه‌ی ارائه و نحوه‌ی عرضه ی دارو است، عنوان کرد: اگر قرار باشد دارو در فضای مجازی به فروش برسد این نظارتها وجود ندارد و کسی کنترل و نظارت بر این کار ندارد ، فرایندهایی که منجر به تحویل دارو به بیمار می‌شود وجود نخواهد داشت و دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت.

وی در خصوص جلسه ای که با نماینده مجلس در مشهد در خصوص ورود پلتروم ها به بحث دارو کردند، افزود: ایشان اطمینان خاطر دادند اگر هم قرار باشد اتفاقی بیفتد فقط صرفا مبنی بر این است که پلتفرمها در خصوص کمک به بیمار در یافتن دارو ورود کنند، به این صورت که اگر بیماری دارویی نیاز داشت و نسخه ای داشت، پلتفرمها کمک کنند که این دارو را کدام داروخانه موجود دارد و نهایتا این نسخه را از آن داروخانه بدست بیمار برسانند ، نه اینکه خودشان مستقیماً عرضه کننده دارو باشند ، این مهمترین دغدغه این روزهای ماست که می‌تواند سلامت مردم را به مخاطره بیندازد.

چگونه داروهای حساس ترک اعتیاد در اختیار عطاری هاست 

وی در ادامه به شرایط بحرانی عرضه داروهای مخدر یا به اصطلاح داروهای تحت کنترل اشاره کرد و افزود: دارو هایی که اینقدر حساس هست چگونه سر از عطاری در می آورد و خیلی راحت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی در خصوص نحوه توزیع داروهای مخدر توضیح داد و افزود: بعد از رسیدن دارو به مراکز ترک اعتیاد شناسنامه دار مشخص نیست که چه اتفاقی می‌افتد و چه میشود که این دارو سر از عطاری در می آورد.

وی افزود: این موضوع بسیار جای ناراحتی و جای سوال هست که چرا دارویی که اینقدر در آن حساسیت وجود دارد که حتی در بیمارستانها وقتی داروی مخدری عرضه می‌شود باید پوکه ی آن دارو را برگردانند اینقدر رویش حساسیت هست و‌کالای به این مهمی هست ، ولی همان دارو به راحتی در بعضی عطاریها به راحتی به مردم عرضه می‌شود و هیچ نظارتی هم رویش نیست ، نظر ما اینست که تنها راه عرضه دارو و تنها جایی که دارو می‌تواند در اختیار مردم قرار بگیرد صرفا و فقط و فقط ، داروخانه است و لاغیر ، که البته قانون هم همین را می‌گوید.

وی تصریح کرد: در داروخانه مداوم در حال کنترل است ، شما در سامانه تی تک از زمان تولید دارو تا زمانی که بدست بیمار می‌رسد میتوانید رهگیری کنید که در کدام کارخانه ، در چه تاریخی و در چه شرایطی ، توسط چه تیمی تولید شده ، توسط کدام شرکت پخش و در چه شرایطی توزیع شده ، به کدام داروخانه تحویل شده و داروخانه در چه تاریخی و در چه شرایطی با کدام نسخه تحویل کدام بیمار داده است و در مورد تمام داروها شما میتوانید این زنجیره را دنبال کنید ، ولی در مورد داروهای مخدر که از همه حساستر است این اتفاق نمی‌افتد و این جای نگرانی دارد.

وی افزود: برای ما مهم است که مردم به داروی سالم دسترسی پیدا کنند ، ولی با این پروسه اصلاً معلوم نیست که دارو از کجا میاد که چگونگی اش را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم دخالت کنیم ، ولی سازمانهای ناظر باید پیگیری کنند که چرا باید این ختم بشود ، چرا باید به این شکل توزیع شود .

دکتر جعفری نژاد گفت: ما مطالبات بسیار بسیار سنگینی از سازمان های بیمه داریم ، بیمه ها از شهریورماه ۱۴۰۲ پرداختی نداشتند ، یعنی شهریور ، مهر ، آبان ، آذر هم که رو به پایان است ، متأسفانه پرداختی صورت نگرفته ، بیمه ها موکول میکنند به سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی که مطالبات داروخانه ها را بدهند ، آنها هم پاسخگو نیستند و واقعا بلاتکلیفیم.

وی بیان کرد: داروخانه ها دارند به مرزی میرسند که از پذیرش نسخ بیمه خودداری کنند ،چون اصلا توجیهی ندارد برایشان ، ما دارو را می‌خریم در یک بازه زمانی مشخص پولش را پرداخت می‌کنیم ، بعد از این طرف به بیمه مراجعه می‌کنیم ، بیمه اصلا پاسخگو نیست اصلاً نمی‌دانیم که قرار است پولمان را برگردانند ، با این شرایط باشد.

بیش از سه ماه است بیمه مطالبات داروخانه پرداخت نکرده است

وی افزود: ما در آینده‌ای نه چندان دور ما از پذیرش نسخ بیمه معذوریم و مجبوریم نسخه را آزاد بپیچیم و به مراجعه کننده بگوییم خودت مراجعه کن به سازمان بیمه و طبق حق بیمه ای که به سازمان میپردازی پولت را بگیرید.

وی تصریح کرد: از این طرف اگر داروخانه حق بیمه پرسنلش را یک روز ، ۲۴ ساعت دیرتر پرداخت کند مشمول جریمه سنگین میشود ، و از طرفی قانون می‌گوید بیمه ها باید ظرف یک ماه پول داروخانه ها را پردازد ، که الان بیش از سه ماه گذشته و هیچکس پاسخگو نیست ، ما به فرمانداری ، استانداری ، دادستانی و مراجع مختلف گفتیم ، متاسفانه کسی پیگیر نیست ، از طرفی داروخانه‌ها طبق قانون ملزم به ارائه خدمات به بیمه ها هستند ، ولی بیمه ها در پول داروخانه ها را پرداخت نمی‌کنند ، در صورتی که داروخانه‌ها هیچ علاقه‌ای به همکاری با بیمه ها ندارند فقط الزام قانونی که همکاری می‌کنند.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: اخیرا هزینه شیر خشک طبق مصوبه ای قرار است بخشی از آن بیمه قرار است بدهد هنوز این مصوبه به ما ابلاغ نشده اما قیمت شیر خشک افزایش یافته است و قیمت آن به ۱۴۰ هزارتومان رسیده است.

وی با بیان اینکه داروخانه‌ها از ۲۰ مهر ماه ملزم شده اند که باید در سامانه تی تک کد ملی و تاریخ تولد نوزاد را ثبت بکنند خاطر نشان کرد: داروخانه ملزم می‌شوند که مبلغ ۷۰ هزارتومان از مراجعه‌کننده دریافت کند و ۷۰ هزارتومان مابقی سازمان بیمه سلامت برای داروخانه واریز بکند ولی کی؟! کجا؟! با چه شرایطی؟! همین الان داروخانه ها مشکل دارند سر مطالبات نسخشان از بیمه ها و اگر این هم بخواهد اضافه بشود و این نه منصفانه است و نه عاقلانه ، آنهم موضوعی که سازوکارش هنوز مشخص نشده ، هیچ دستورالعملی برایش تعیین نشده است.

شیرخشک گران شده و داروخانه‌ها هم بلاتکلیفند

وی ادامه داد: تنها اتفاقی که افتاده است اینکه شیرخشک گران شده و داروخانه‌ها هم بلاتکلیفند، این اتفاق باعث خواهد شد که داروخانه‌ها از دریافت و ارائه شیرخشک سربازبزنند ، بدیهی هم هست چون هیچی مشخص نیست هیچ راهکاری هم ندادند ، هیچ قراردادی هم در این مورد منعقد نشده است و تکلیفش مشخص نشده است. با این شرایط بالاخره سرمایه داروخانه ها تمام خواهد شد و توان اقتصادی برای ادامه کار نخواهند داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=38055

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.