به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گیتی آنلاین، نیمی از جامعه را زنان تشکیل میدهند و در طول تاریخ و در انقلاب اسلامی ایران زنان نقش تاثیرگذاری داشتند به ویژه در دوران انقلاب اسلامی که بانوی مسلمان از حاشیه جامعه به متن آورده و به او هویت داده شده است.
در نهایت یک بانوی ایرانی اسلامی همیشه با فداکاری و خود گذشتگیهایی که در طول زندگی خود نشان داده، زمینههای تعالی را در همه عرصهها تقویت کرده و با حضور خود در صحنههای گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره با حفظ آرمانها و عقاید خویش نقش ریشهدار و ارزشمندی در پیشرفت و توسعه جامعه داشته است.
متاسفانه در جامعه از نقش مستقیم بانوان و یا از فداکاری ها، تلاش و افتخارات آنان سخن به میان نیامده است؛ اما «رویداد طنین»این فرصت را برای بانوان ایجاد کرده تا از رمز و رازهای موفقیت و چالشهای پیش روی خودشان سخن به میان بیاورند.
نازآفرین قاسمزاده متولد سال ۱۳۴۵ به عنوان بانوی اثرگذار و توانمند که متخصص رشته اخلاق پزشکی با ۲۸ سال سابقه کاری و ۲۰ سال تدریس در دانشگاههای مختلف میباشد.
او دوران تحصیلی را با معدل بالای ۱۹ سپری کرده و با رتبه اول از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شده است و دارای ۱۰ جلد کتاب مرجع در رابطه با اخلاق پزشکی می باشد.
ارائه طرحهای موفق استانی و ملی از افتخارات بانوی ایرانی اسلامی
قاسم زاده بعد از دوره پزشکی عمومی وارد سیستم دانشگاهی شده و در سمت های مختلف انجام خدمت کرده است.
او میگوید: با وجود اینکه تخصص بنده محدود بود اما با عشق و علاقه وارد حرفه ام شدم با چندین طرح کشوری در سمت مشاور رییس دانشگاه داشتم که ارائه داد. طرحی با عنوان« ورزش زمان اداری» در ارومیه مورد استقبال قرار گرفت و اجرا شد که بعدها این طرح، طرحی کشوری شد که منجر به ایجاد چندین سالن ورزشی در دانشگاه شد.
متخصص اخلاق پزشکی میگوید: اولین کنگره «زن، سلامت و توسعه» در ارومیه، افزایش مرخصی زایمان برای مادران شاغل از پیشنهادات ایشان بود که مورد تایید قرار گرفته و اجرایی شد و در پی آن مرخصی شیردهی از یک ماه به ۶ ماه افزایش پیدا کرد.یکی از دیگر طرحهای اجرایی بنده مبنی بر ثبت نشدن نام بیمار در بالای تخت بیمارستانی بود که الان با دیدن این موضوع احساس خوشحالی میکنم.
این بانوی تاثیرگذار از موافقت طرحی مرتبط با «کارگروه سلامت، زن و خانواده» و همچنین تصویب طرحی هم مربوط به «کارگروه جوانی جمعیت» خبر داد و گفت: متاسفانه طرح هایی نظیر «ازدواج آگاهانه» و «حمایت از بانوان قبل از آسیب پذیری» بود که نیاز به بررسی دارند.
قاسم زاده معتقد است که کار درست را باید درست انجام داد برای رسیدن به مقصد باید ضمن برنامه مدون، تلاش و پشتکار داشت.
او می گوید: طرحهای ارائه شده اش با تکاپوی زیاد و سعی و تلاش به اجرا درآمدند و همیشه تلاش ایشان بر این بود که اقدامات و طرح هایی متناسب و مناسب برای بانوان ارائه دهد.
استاد اخلاق پزشکی موافق تبعیض جنسیتی نبوده بلکه معتقد است هر کس بر اساس شایستگیهایی که دارد میتواند اقدامات موثری را در پیشرفت آبادانی انجام دهد.
او با اشاره به موفقیتهایی که در زندگی و دوره رفهای کسب کرده است گفت: از نظر من موفقیت به این معنی است زمانی که سوابق خود را بررسی می کنیم مشاهده کنیم اثر مثبت و سازنده از خود به جای گذجاشتهایم. در نهایت همین اثر مثبت شخص را به آرامش میرساند.
این بانوی موفق به چالشهایی که در طول زندگی با مواجه بوده است گفت: چالشهایی که به صورت جدی با آنها مواجه بودم تعادل بین زندگی حرفهای و شخصی بود. با توجه به اینکه مادر بودم، شاغل هم بودم از طرفی کار و حرفه ام برایم مهم بود، نگهداری از فرزندانم چالشهایی بود که در زندگی با آنها مواجه بودم.
او با اظهار اینکه خیرخواهی مبنای کاری شأن می باشد و بر اصول اخلاقی پایبند هستند گفت: فرزندم هفته گذشته دچار حادثهای شد، به دلیل مشغله کاری نتوانستم فرزندم همراهی و دلجویی کنم که این تجربهای تلخ بود. همزمان مادر خوب بودن و کار کردن یک چالشی برای مادران شاغل می باشد.
بانوان با حضور در پست های مدیریتی و سازنده توانایی های خود را در جامعه به اثبات می رسانند
قاسم زاده در ادامه گفت: اینکه یک بانویی بتواند مدیر خوبی باشد متاسفانه در کشور ما فرمالیته می باشد اما این بانوان هستند که باید اثبات کنند در پستهای مدیریتی میتوانند کارشان را به درستی انجام دهند و این توانایی را دارند همیشه سعی کردم و تلاش کردم در بالاترین سطح قرار بگیرم به حرمت مذهبی بودن و به حرمت یک زن بودن توانستم با تکاپوی خودم به این مهم برسم.
او با اشاره به اینکه برخیها معتقدند حجاب چالشی برای موفقیت فرد میباشد؛گفت: در موفقیتهایم حجاب مانعی برایم نبوده در حرفهام مشکلی برایم ایجاد نکرده بلکه در برخی موقعیتها اثربخش هم بوده است.
قاسم زاده با اظهار اینکه در حال حاضر ۳۰ واحد درسی در دانشگاه برای دانشجویان در رشته اخلاق پزشکی تدریس می کنند؛ گفت: آموزش اخلاق مداری به دانشجویان و پایبندی دانشجویان به اخلاق مداری از موضوعاتی می باشد که موجب کسب رضایت بنده میشود.
او ادامه داد: در حرفهام با تلخیهایی نیز مواجه بودم گاهی برای انجام کارهای خاص با مخاطراتی روبرو شدم که موجب رنجش و اذیت من شده است. داشتن صداقت و پایبند کار درست بودن چالش دیگری بود که در سیستم با آن مواجه می باشم. به ویژه اخلاق حرفهای که باید از خیلی چیزها گذشت.
استاد اخلاق پزشکی با بیان اینکه معیارهای اخلاق حرفه ای در مشاغل مختلف متفاوت می باشد؛ اخلاق یک پدیده اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: نهادهای هنجارگزاری جامعه متشکل از چند نهاد از جمله قانون، اخلاق، آداب و رسوم، مصلحت اندیشی و زیباشناختی میباشد که اگر در هر کدام تعارض ایجاد شود اخلاق به عنوان حرف اول سایر موارد را اصلاح میکند.
او ادامه داد: اخلاق جدای از اخلاق اجتماعی نیست.از نظر جامعه شناختی هم در حال حاضر در آنومی اجتماعی به سر میبریم. یعنی ارزشهای جامعه یا تضعیف شدن یا ناکارآمد.یعنی افراد جامعه احساس تعلق خاطر به هم ندارند در چنین جامعهای پایبندی به اخلاق خیلی سخت و دشوار میباشد.
قاسم زاده تصریح کرد: ملاک اخلاق، کار درست با روش درست میباشد. بازگویی حقایق، دوری از دروغگویی، شناخت بایدها و نبایدها، آشنایی با فضایل و رذیلت ها، و شناخت دایره حقایق که منجر به رعایت حقوق طرف مقابل میشود.
او افزود: اما دلیل اینکه در حال حاضر اخلاق را کمتر در جامعه احساس می کنیم وجود فاصله بین نسل جوان و نسل ما می باشد همچنین فضای مجازی و حریم خصوصی مضییق شده نسل جوان می باشد. از طرفی الگوهای جامعه مهم بوده و نقش موثری در اخلاق مدار بودن افراد دارد.
تهیه و تنظیم: مهرانگیز آبروشن