• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0
بانوی کار آفرین

بانوی کار آفرین خلیل آبادی پیشرو در اصلاح نژاد دام سبک

  • کد خبر : 59617
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
بانوی کار آفرین خلیل آبادی پیشرو در اصلاح نژاد دام سبک

به گفته خبرنگار ما در خلیل آباد «عالمه مرادیان» یک دهه شصتی ساکن روستای تکمار از توابع شهرستان خلیل آباد خراسان رضوی است. وی متاهل و دارای سه فرزند بوده که سال هاست در کنار خانه داری در زمینه پرورش دام و کشاورزی فعالیت موثر دارد. خبرنگار گیتی آنلاین در گفتگو با خانم مرادیان به […]

به گفته خبرنگار ما در خلیل آباد «عالمه مرادیان» یک دهه شصتی ساکن روستای تکمار از توابع شهرستان خلیل آباد خراسان رضوی است. وی متاهل و دارای سه فرزند بوده که سال هاست در کنار خانه داری در زمینه پرورش دام و کشاورزی فعالیت موثر دارد.
خبرنگار گیتی آنلاین در گفتگو با خانم مرادیان به این نکته پی بردیم که ایشان با وحود تمام مشغله های خود نیز مهد کودک روستا را راه اندازی کرده است تا به هم ولایتی های خود نیز خدمت نماید. خستگی برایی او معنایی ندارد و می گوید: «با تمام وجود عاشق کارم هستم..»
از علاقه اش به این کار می گوید: «بخاطر علاقه ای که به کشاورزی و دامپروری داشتم، تحقیقاتی انجام دادم تا این کار را به نحو احسن انجام دهیم. در نتیجه این تحقیقات به سمت دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی گام برداشتیم و کشاورزی دامپروری را راه اندازی کردیم. در ابتدای شروع تحقیقات به سمت اصلاح نژاد دام سبک «نژاد افشار» قدم برداشتیم؛ با نژاد افشار کار را شروع کردم و به سمت «اصلاح نژاد ژنتیکی دام» رفتم؛ یعنی هر میش در سال دو بار زایش دوقلو یا چندقلو دارد؛ با استفاده از لاپراسکوپی، تلقیح چند نژاد با هم، آمیخته گری انجام دادیم (نژاد افشار به سمت قره قزل و سپس نژاد افشار با نژاد لاکن فرانسه)؛ که در این مرحله مشاهده کردیم هر دو، ژن های مثبت زیاد دارند و خوشبختانه در این امر موفق بودیم و در حال حاضر این کار را ادامه می دهیم.
وی در خصوص دوره های آموزشی خود بیان کرد: «برای کارآفرینی، دوره های مشاوره را به صورت حضوری و مجازی در مشهد، کاشمر و بردسکن گذراندم. در کنار دامپروری نیز مرکز کارآفرینی در شهرستان راه اندازی کردم و به مراجعان، مشاوره در حوزه های مختلف کار آفرینی داده می شود تا آنان نیز بتوانند کار خود را به نحو مطلوب تری انجام دهند.»
این بانوی کارآفرین با اشاره به این موضوع که فعالیت خود را با ده رأس میش آغاز نمود، عنوان کرد: «بعد از بیست روز، ۳۰ رأس دام دیگر نیز خریداری کردم و در یک ماه با ۵۰ رأس دام معمولی «نژاد افشار» کار خود را ادامه دادم.»
مرادیان در ادامه افزود: «جهاد کشاورزی و کمیته امداد، یک طرح اصلاح نژاد دام را ارائه کردند، که علیرغم مخالفت های صورت گرفته، از بین ۱۲۰ دامدار معرفی شده، بنده نفر اول انتخاب شدم. با توجه به تمام سختی های این طرح در دو سال اخیر، با قوت ایستادم و ادامه دادم.»
این بانوی کار آفرین روستایی در ادامه گفتگو اظهار داشت: «در سال دوم دام ها به ۸۰ رأس رسیدند که ۶۰ رأس را تلقیح کردیم و از این ۶۰ رأس، ۱۱۶ بره دوقلو متولد شد.»
کارآفرین خلیل آبادی در پایان گفت: «یک کارآفرین وقتی موفق است که بتواند سختی های کار را شناسایی و موانع را برطرف کند و از ادامه کار خسته نشود.»

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=59617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.