• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
3
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

بانک شیر مادر؛ مسیری برای گسترش مهر مادری است

  • کد خبر : 27842
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۰
بانک شیر مادر؛ مسیری برای گسترش مهر مادری است
فارس_ به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر هیچ فردی پوشیده نیست که بهترین تغذیه برای نوزادان، شیر مادر است و این موضوع به خصوص برای نوزادانی که زودتر از موعد طبیعی به دنیا می‌آیند، اهمیت بیشتری پیدا می ‌کند.

گیتی آنلاین_ دکتر «عباس رضاییان زاده» با اشاره به دستاوردهای گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت در سال ۱۴۰۱، گفت: شاخص های سلامت نوزادان و کودکان از مهمترین شاخصه های توسعه ای هر کشور محسوب می شوند و با توسعه نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در دهه های اخیر، به دستاوردهای چشمگیری در این حوزه دست یافته ایم.

او از تقویت و استانداردسازی ۲۱ واحد مشاوره شیردهی در شبکه های بهداشت و درمان استان، افزایش بیمارستان های دوستدار کودک از ۳۶ بیمارستان در سال ۱۴۰۰ به ۳۸ بیمارستان در سال ۱۴۰۱ و راه اندازی واحد های انجام تست تشخیصی «بیلی» برای کودکان شناسایی شده دارای اختلال تکاملی در ۱۳ شبکه بهداشت و درمان به عنوان بخشی از دستاوردهای گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.

این مقام مسوول در دانشگاه ضمن بیان اهمیت تغذیه با شیرمادر در تمام نوزادان به خصوص نوزادان نارس و بستری در بخش های مراقبت ویژه گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون، ۷۵۰ لیتر شیرمادر اهدایی از مراکز بهداشت شیراز و شهرستان ها به بانک شیر مادر بیمارستان حضرت زینب(س) تحویل داده شده است.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: همچنین طرح ابتکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه جمع آوری شیرهای اهدایی مادران داوطلب اهدای شیر از درب منازل شهرستان های تحت پوشش دانشگاه و دانشگاه های همجوار برای انتقال به بانک شیر، از سوی وزارت بهداشت به عنوان طرح برتر در کشور معرفی شد.

دکتر رضائیان زاده گفت: در همین راستا دومین مرکز رشد و تکامل کودکان زیر ۵ سال در درمانگاه تخصصی بانو پروین دالکی برای انجام تست های غربالگری و تشخیصی کودکان مشکوک یا دارای اختلال تکاملی همراه با ارائه خدمات درمانی شامل ویزیت کودکان توسط پزشک متخصص و دوره دیده تکامل و انجام خدمات توانبخشی کاردرمانی و گفتار درمانی، راه اندازی شد.

این مقام مسوول در دانشگاه بیان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و به منظور اقتصاد مقاومتی و حذف کوپن های کاغذی با هدف صرفه جویی در هزینه های چاپ کاغذ، کاهش مصرف سوخت حاصل از ایاب و ذهاب، کاهش ماموریت های برون شهری، کاهش تعدد امور دفتری و زمانبری خدمت و نیز تجویز منطقی شیر مصنوعی به کودکان نیازمند، سامانه الکترونیکی مدیریت تجویز و توزیع شیرمصنوعی طراحی و راه اندازی شد.

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=27842

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.