• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

اخبار ویژه

6

با اعلام لیست نامزدهای انتخاباتی؛ افق انتخابات ارومیه روشن شد

  • کد خبر : 40441
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
با اعلام لیست نامزدهای انتخاباتی؛  افق انتخابات ارومیه روشن شد
انتخابات برای کسانی که صلاحیت آنها تایید نشده یا احراز نشده، به پایان نرسیده است و کاندیداها فرصت اعتراض دارند.
به گزارش پایگاه خبری گیتی آنلاین؛ نیمه‌های شب جمعه ۱۵ دی‌ماه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با ارسال پیامک به نامزدهای انتخاباتی تأیید یا عدم تأیید صلاحیت آنها برای شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم را اطلاع‌رسانی کرد و صبح همان روز کاندیداها برای دریافت نامه کتبی به فرمانداری‌ها مراجعه کردند.

آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کردند در حال حاضر ۲۶ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شدند از جمله دو نماینده از استان آذربایجان‌غربی.

 

هر سه نماینده فعلی در ارومیه تایید صلاحیت شدند

در شهرستان ارومیه هر سه نماینده فعلی تأیید صلاحیت شدند؛ اما در مقابل نامزدهای شاخصی هم رد شدند از جمله حسین حاج نبی‌زاده رئیس سابق اطلاعات سپاه و معاون اسبق استانداری آذربایجان غربی. وی با اعلام خبر رد صلاحیتش که خودش این خبر را رسانه‌ای کرده و گفته با بند عدم التزام به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی رد صلاحیت شده است.

 

نمایندگان ادوار گذشته در ارومیه رد صلاحیت شدند

همچنین نادر قاضی پور از سرشناس‌ترین نمایندگان ادوار مجلس در ارومیه هم از رد صلاحیتش خبر داده و در پیج اینستاگرامی‌اش نوشته با مردم بودن تاوان دارد. وی همچنین با انتشار بخشی از مصاحبه‌اش با یکی از رسانه‌ها گفته به‌خاطر اینکه منافع برخی از بزرگان را قطع می‌کند او را رد صلاحیت می کنند.

 

سید هادی بهادری نیز که نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بود در صفحه اینستاگرامی خود از رد صلاحیتش خبر داده و گفته با بند دو ماده سی و یک یعنی «عدم التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی» رد صلاحیت شده است.

آیدین رحمانی از دیگر نامزدهای مطرح انتخابات از حوزه انتخابیه ارومیه هم با انتشار یک توییت از رد صلاحیتش خبر داده اما گفته اعتراض می‌کند.

کاندیداهای دیگر مثل آرمان سیمیتکو و ممکان هم رد صلاحیت شدند.

 

جلال محمودزاده نماینده فعلی مهاباد رد صلاحیت شد

در شهرستان مهاباد هم رد صلاحیت شده و اعلام کرده به‌خاطر مخالفت با فیلترینگ او را رد صلاحیت کردند. البته این نماینده مجلس هیچ اشاره‌ای به مواضع و رفتارهایش در اغتشاشات سال گذشته نداشت و احتمال نداده شاید تأثیر مواضعش در اغتشاشات در ردصلاحتیش بی‌تأثیر نبوده است.

 

فرماندار مهاباد هم از تأیید صلاحیت ۱۵ نفر از نامزدهای انتخابات این شهرستان خبر داده است.

در شهرستان نقده و اشنویه هم فقط ۱۰ نامزد تأیید صلاحیت شدند

در شهرستان نقده و اشنویه هم فقط ۱۰ نامزد تأیید صلاحیت شدند. درحالی‌که ۴۲ نفر در صف تأیید صلاحیت بودند و مردم انتظار داشتند نامزدهای مطرح که در دور قبل در انتخابات شرکت داشتند در این دوره هم حضور داشته باشند، اما به‌غیراز عبدالکریم حسین‌زاده نماینده ادوار در مجلس و علی زنجانی نماینده فعلی مردم نقده و اشنویه در مجلس هیچ‌کدام از نامزدهای مطرح تأیید صلاحیت نشدند.

تأیید صلاحیت عبدالکریم حسین‌زاده باتوجه‌به رد صلاحیتش در انتخابات پیشین و عدم تغییر در رفتار و مواضعش باعث تعجب محافل انتخاباتی شده است. گفتنی است چند روز پیش حسین‌زاده با انتشار یک توییت خبر داده بود که از گود انتخابات کنار رفته و قصد ندارد در آن شرکت کند و حالا که تأیید صلاحیتش آمده باید دید تصمیم او برای عدم حضورش جدی است یا یک بلوف سیاسی زده بود.

در شهرستان میاندوآب هم آن‌طور که گفته شده یکی از نمایندگان فعلی این حوزه انتخابیه رد صلاحیت شده و به نظر می‌رسد در شرایط حاضر میدان رقابت برای نامزد انتخاباتی رقیب پیش از پیش فراخ‌تر شده باشد.

 

چاقاللار گیزلنسین، شیر گلدی میدانا

در شهرستان خوی و چایپاره هم عادل نجف‌زاده با انتشار تعداد زیادی استوری خبر از تأیید صلاحیتش داده است.

وی در یکی از استوری‌هایش به ترکی نوشته است چاقاللار گیزلنسین، شیر گلدی میدانا شغال‌ها خودشان را پنهان کنند؛ چون شیر به میدان آمده! برخی از فعالین سیاسی معتقدند این استوری عادل شاید از سر شوق باشد اما می‌تواند توهین به رقبایش هم تلقی شود.

در بوکان هم همان‌طور که انتظار می‌رفت قسیم عثمانی رد صلاحیت شد؛ اما هنوز هیچ واکنشی به خبر نداشته و مشخص نیست قصد پیگیری و اعتراض دارد یا نه.

انور حبیب‌زاده نماینده مردم بوکان در مجلس نیز به همراه دستکم هفت نامزد انتخاباتی دیگر تأیید صلاحیت شده است.

در ماکو هم ۲۲ نامزد انتخاباتی موفق به دریافت صلاحیت برای حضور در انتخابات شدند درحالی‌که تعداد کاندیداها ۶۲ نفر بود و با شرایط فعلی و رد صلاحیت حسین فروزان مدیرعامل پیشین منطقه آزاد ماکو، به نظر نمی‌رسد نماینده فعلی رقیب جدی در این عرصه داشته باشد مگر اینکه در مهلت انتخابات شاهد ظهور یک پدیده انتخاباتی باشیم که تمام معادلات را به هم بزند.

 

کمال حسین‌پور نماینده فعلی مردم پیرانشهر صلاحیتش تایید شد

در حوزه انتخابیه سردشت پیرانشهر، در مجلس به همراه چهار رقیب انتخاباتی تأیید صلاحیت شده است. کمال حسین‌پور از جمله نمایندگانی بود که در اغتشاشات سال گذشته با حضور مکرر در حوزه انتخابیه‌اش سعی در روشنگری و آرام‌کردن فضای متشنجی را داشت که افکار عمومی به‌ویژه جوانان و نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار داده بود.

طبق جدول زمان‌بندی انتخاب مجلس شورای اسلامی سال ۱۴۰۲، نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت نظارت در نیمه دوم دی‌ماه اعلام شد. در این مرحله و باتوجه‌به ماده ۶۲ قانون انتخابات صلاحیت همه داوطلبان چه آنهایی که در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند و چه آنهایی که تأیید شدند، بررسی شده است و اعمال صلاحیت مجزایی از هیئت‌های اجرایی انجام‌گرفته. بعد از اعلام نتایج، داوطلبان از امروز شنبه ۱۶ دی‌ماه به مدت سه روز می‌توانند اعتراض خود را به رأی هیئت نظارت ثبت کنند. در این مرحله نیز اعتراضات کاندیداها توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد و فهرست نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت شده تا قبل از شروع انتخابات رسمی اعلام می‌شود.

فعالیت‌های تبلیغاتی کلیه نامزدهای تأیید صلاحیت شده هم بعد از شروع رسمی تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رأی‌گیری به پایان می‌رسد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای تعیین برای انتخاب نمایندگان (۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهارساله) برگزار خواهد شد.

روز اول اسفند زمان اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت و انتشار اسامی افرادی که برای شرکت در حوزه‌های انتخابی مختلف صلاحیت آنها تأیید شده محسوب می‌شود. روز دوم اسفند، روز انتشار آگهی انتخابات توسط هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه انتخابی است. روز سوم اسفند تا نهم اسفندماه به مدت ۷ روز فرصت تبلیغات انتخابات نامزدهای کاندیداهای تأیید شده و طرف‌داران آنها خواهد بود.

در روز چهارم اسفند تا یک هفته قبل از روز رأی‌گیری فرصت تأیید کلیه فرایندها و امکانات الکترونیکی برای انتخابات کاملاً الکترونیکی توسط شورای نگهبان است. در روز هشتم اسفندماه یعنی ۷۲ ساعت قبل از روز اخذ رأی آخرین فرصت انصراف داوطلبان شرکت‌کننده محسوب می‌شود.

روز دهم اسفندماه آخرین روز تبلیغات بوده و پس از آن دیگر نامزدها و طرف‌داران آنها اجازه هیچ فعالیتی را ندارد. یازدهم اسفند روز رأی‌گیری و پایان پروسه انتخابات مجلس شورای اسلامی برای داوطلبان و شروع شمارش آرا و بررسی حوزه‌های انتخاباتی است

لینک کوتاه : https://gitionline.ir/?p=40441

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.